Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støy

Startet av mohpet, torsdag 03. november 2016, klokken 14:32

« forrige - neste »

mohpet

Jeg har merket i den siste noe mer støy når jeg kjører spesielt i området 50-80 km/t. Støyen kommer forfra og forplanter seg, jeg 'føler' støyen i girspak og også pedaler. Det er tilsv støy som om et lager er gått, begynner litt helt fra null km/t og bygger seg opp, over ca 80 blir resonansen borte. Setter jeg den i N og triller så er lyden den samme.
Dette har bygget seg jevnt opp over lengre tid. Bilen er gått 64' km of vært inne på 20, 40, 60' km service.
Hva kan dette være evt hva kan gjøres?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

VWspirit

Defekt lager i transmisjonen (gear)
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

mohpet

Sitat fra: VWspirit på torsdag 03. november 2016, klokken 16:57
Defekt lager i transmisjonen (gear)
Ok, er det en stor sak å få fikset? Går ut fra at det i hovedsak er arb tid vi da snakker om, noen med erfaring hva slikt vil kunne koste?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Jeg tror også det er girkasse ja. Tror jeg brukte 3-4 timer på å skifte kasse. Men da var det ikke overhaling, kun inn med ny og ut med gammel.

Har forøvrig også hatt havarert hjullager så alt er mulig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på torsdag 03. november 2016, klokken 22:57
Jeg tror også det er girkasse ja. Tror jeg brukte 3-4 timer på å skifte kasse. Men da var det ikke overhaling, kun inn med ny og ut med gammel.

Har forøvrig også hatt havarert hjullager så alt er mulig :)
Takk, kan dette rett og slett være hjullagre? Jeg har følelsen av at støyen kommer fra motor ikke hjul, og spesielt det at jeg kjenner lyden om jeg tar på gearspaken.
3-4 timer ut inn, men er det komplisert å skifte lagrene?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Jeg fant i helgen ut en sammenheng som var helt ny for meg. Har hatt denne støyen gradvis mer og mer fra ca 40' km, bilen har nå gått nesten 65' km.
Det er ikke farten som påvirker om det er støy eller ikke, selvom det er mer støy ved høy fart. Støyen starter allerede ved null km/t.
Sammenhengen er som følger:

- Kjøring rett frem; Støy
- Sving til venstre; Samme støynivå, muligens litt mer
- Sving til høyre; Støy forsvinner helt

Særlig på motorveien er dette tydelig, med jevn støy utenom når veien går litt mot høyre så man må svinge litt. Kun ørlite sving mot høyre og lyden blir borte.

Jeg heller mer til at dette er et hjullager som er gåent? Eller kan slitt lager i gearkassen gi slik effekt?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

cra

Sjekk drivknuter; at muffe er på plass og hel. Er den løs/hullete kan det være sliten drivknute.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Sitat fra: mohpet på tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:17
Jeg fant i helgen ut en sammenheng som var helt ny for meg. Har hatt denne støyen gradvis mer og mer fra ca 40' km, bilen har nå gått nesten 65' km.
Det er ikke farten som påvirker om det er støy eller ikke, selvom det er mer støy ved høy fart. Støyen starter allerede ved null km/t.
Sammenhengen er som følger:

- Kjøring rett frem; Støy
- Sving til venstre; Samme støynivå, muligens litt mer
- Sving til høyre; Støy forsvinner helt

Særlig på motorveien er dette tydelig, med jevn støy utenom når veien går litt mot høyre så man må svinge litt. Kun ørlite sving mot høyre og lyden blir borte.

Jeg heller mer til at dette er et hjullager som er gåent? Eller kan slitt lager i gearkassen gi slik effekt?

Jekk opp fronten og riv i dekkene. Er det slark så kjenner du det :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

Det du beskriver om støy i kombinasjon med sving kan tyde på at du har det klassiske problemet med bakaksel. Det vil si at et av bakhjulene er begynt å bli "kalvbeint" og gnikker borti innerskjermen. Sjekk om det er god klaring mellom hjul og plast innerskjerm.

Fix: Skifte bakaksel (Peugeot)
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

mohpet

Sitat fra: Arnie på onsdag 07. desember 2016, klokken 03:34
Det du beskriver om støy i kombinasjon med sving kan tyde på at du har det klassiske problemet med bakaksel. Det vil si at et av bakhjulene er begynt å bli "kalvbeint" og gnikker borti innerskjermen. Sjekk om det er god klaring mellom hjul og plast innerskjerm.

Fix: Skifte bakaksel (Peugeot)
Ja enig, hadde lyden vært bak. Jeg hadde en slik lyd bak, der hjulet gikk inni ene bakskjermen. Skiftet bakaksel i sommer, så det er løst.
Denne støyen jeg beskriver kommer forfra, jeg klarer ikke helt å lokalisere om det er venstre, høyre eller fra midten men støyen forplanter seg gjennom pedaler og gearspak. Støyen blir altså borte ved (svak) høyresving.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jabe1807

Hei
Jeg er ganske sikker på at det er defekt hjullager på høyre side foran, siden lyden blir borte ved høyresving og kraftigere ved venstresving.

LN-YOV

Hei!
Sånn tenkte jeg også :-) Helt til jeg kom på at det jo er et indre og et ytre lager i huben og de blir jo forskjellig belastet i sving!
Hvis man jekker en side om gange opp og setter under en støtte, så kjører (forsiktig) hjulet, så vil en med en gang høre om lagret på den siden er ok eller ei!

mohpet

Problem løst! Det var venstre hjullager foran som var gåent, siden lyden ble borte i høyresving. Har hatt denne lyden økende jevnt og trutt fra 40' km til nå på 67' km, utrolig hva man blir vant til når det forverres veldig gradvis...
Nå føler jeg at jeg kjører på en sky - helt stille!!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

ElTorro

Hei. Jeg har hatt samme ulyd i min noen måneder nå. Gått 83.000 km. Hvor skiftet du hjullager, og hva kostet det ?


Sent from my iPad using Tapatalk
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

mohpet

Sitat fra: ElTorro på onsdag 12. april 2017, klokken 12:59
Hei. Jeg har hatt samme ulyd i min noen måneder nå. Gått 83.000 km. Hvor skiftet du hjullager, og hva kostet det ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Det ble gjort hos Elbilmek i Asker. Mener de brukte ca 1 time og at selve lageret kostet noen hundre. Antar ca 2000-2500 inkl mva for alt, men husker ikke helt.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA