Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål angående varmepumpe

Startet av Loth, torsdag 03. november 2016, klokken 12:11

« forrige - neste »

Loth

Hei.

Vi har nå i flere måneder hatt problemer med varme/ klima anlegget i vår 16' e-Golf med varmepumpe. Etter siste 'sjekk/ fiks' så varmer bilen hele tiden, (fra tidligere å bare ha varmet av-og-til, og ikke i det hele tatt) men jeg tror ikke at selve VP kobler inn. Jeg mener at tidligere når jeg forvarmet bilen, så hørte jeg alltid en tydelig viftelyd som hørtes på god avstand hele tiden mens bilen varmet seg opp. Antar at det er lyden fra selve VP. Men nå er det bare en gang i blant at jeg hører denne lyden, virker som den bare varmer seg opp uten å bruke VP. Synes også at den generelt blir mindre varm enn tidligere, noe jeg også merker under kjøring. Føler jeg må skru opp tempen mer, og samtidig manuelt justere opp viftehastigheten. Dette er noe jeg aldri har følt behov for tidligere.

I og med at bilen har VP, så er det vel aldri 'behov' for at bilen skal varme uten at VP brukes? Siden VP alltid vil være mer effektiv enn 'vanlig' oppvarming. (Jeg mener, det skal aldri være behov for at VP skrur seg av når bilen er sånn 'passe' varm, og at den bare 'ettervarmer' uten bruk av VP...?)

Har nå uansett fått ny time for å se på dette, for n'te gang. Bare greit med en bekreftelse på at det ikke er bare jeg som surrer og tenker feil.

Loth

Noen som har e-Golf med varmepumpe som kan svare meg på hvor mye bilen støyer ved forvarming? Er det litt som utedelen på ei vanlig varmepumpe, eller er det bare en litt 'brumme / surkle' lyd?

Hadde bilen inne igjen for fjerde gang etter at varmeproblemene begynte. Første dag etter verksteds besøket så hørte jeg den lyden jeg antar skal være der så lenge varmepumpa går. Men etter dette så er det igjen bare en 'brumme / surkle' lyd og jeg synes ikke den blir skikkelig varm.

Vet ikke hva jeg etterhvert skal 'kreve' av selger/ verksted. Begynner jo å bli litt lei av at de ikke klarer å få det i orden.

Martin Milling

Prøv evt. at lægge dit indlæg ind på e-Golf forummet, i stedet for VW - måske er der ikke så mange
der læser hér?!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA