Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

USA leaf vs Europeisk

Startet av bakskj, onsdag 02. november 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

bakskj

2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Elbil fundamentalist

US bilene tilhører US serviceservere. Det er ikke mulig for Nissan orginalforhandlere å oppdatere de til enhvertid nyeste service patcher. Uansett får de ikke EU servicepatcher som kan være annerledes ang lading på 220V etc oppdateringer på EU chademo ladere etc. Av samme grunn er det også umulig å får programmert opp ny nøkkel om du skulle bære uheldig å miste den. Dette er problemer som følger hele bilens levetid, ikke bare i (fraværet av) garantiperioden. Det blir ikke mye garanti å hente om forhandleren går konkurs, eller velger og avvikle. Garsntiansvsret gjelder kun hvis du møter opp hos forhandlere f.aks i Arendal. Ikke så lett å selge til høystbydende om de bor i Trondheim, som det er med europeiske eller norske Leaf'en som kan benytte Nissan org forhandlere i hele landet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

Det kan nok være vanlig at europeiske nissanmekanikere ikke kan eller vil oppgradere software på usa-biler. Men jeg gikk en gang til en norsk nissanmekaniker med en amerikansk tilbakekalling på bremsekraftforsterkeren, og da fikk jeg beskjed om at akkurat denne softwareoppgraderinga var det åpna opp for, så han kunne legge den inn på usa-biler. Ellers så finnes det usa-importører her i landet som legger inn softwareoppgraderinger, hvis man betaler litt for det.
Nivå 2-lading i Nordamerika er på 240V, mens 230V er nominellt i Norge. Jeg bekymrer meg ikke over at det skulle være noen forskjell. Enkelte lader fra tørketrommeluttak som er på 240V der borte, men jeg regner med at det er vanlig å legge inn 240V 32A-uttak i garasjen hvis man har elbil der, og 6kw likeretter er vanlig på bilene.
Jeg har også fått kjøpe amerikansk nøkkel hos nissan-forhandler her i landet, og jeg har fått programmert opp usa-bil til den, så de kan nok hvis dem vil. Men det tok et par dager å få koder fra usa, og man bør ha ekstra nøkkel.
Det er litt ulikt radioutstyr i Europa og USA.I Europa brukes 433MHz på tpms og garasjeportåpner, mens det brukes 315Mhz på usa-biler. Og satelittradioen får man ikke brukt her.  Det finnes workarounds:
-Husk å spesifisere 315 Mhz når du skal kjøpe tpms.
-Garasjeportknappen i bilen får man ikke brukt her hjemme. Ebay-selgeren globalautomatics er etter min erfaring behjelpelig med å finne passende fjernkontroll som kan ligge på løst i bilen.
-Siden satelittradioen mangler dekkning her, kan man kjøpe dab-adapter eller høre på fm og am.
-Amerikansk nøkkel kan du kjøpe på f.eks Ebay, hvis du vil ha en ekstra. Så kan du få programmert bilen f.eks hos norsk nissan-forhandler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA