Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

USA leaf vs Europeisk

Startet av bakskj, onsdag 02. november 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

bakskj

Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Kanutten

Sitat fra: bakskj på onsdag 02. november 2016, klokken 12:23
Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.

Navigasjonssystem og app vil ikke fungere på USA-modellene. I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).

3irikur

Sitat fra: Kanutten på onsdag 02. november 2016, klokken 13:38
I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).

Er det sant? For en merkelig begrensning!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på onsdag 02. november 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Kanutten på onsdag 02. november 2016, klokken 13:38
I tillegg kan radioen kun ta inn kanaler med oddetall i frekvensdesimalen (eller var det partall?).

Er det sant? For en merkelig begrensning!

Det er fordi man kun sender på oddetall-frekvenser i USA. Da går det kjappere å søke om radioen hopper over partallsfrekvensene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Sitat fra: bakskj på onsdag 02. november 2016, klokken 12:23
Tenkte jeg skulle spørre om råd her hvis noen har erfaringer. Ser nå på finn at de rimeligste 2014 leaf 2.gen stort sett er USA-modeller. Er det noen utfordringer med disse vs europeiske modeller jeg bør være klar over før jeg eventuelt kjøper meg en brukt Leaf?

Takk for hjelpen.

Disse rimeligste gen.2-Leafene er ofte S-versjon ser jeg. Disse tilsvarer Visia her i Europa, men har fordelen av at de har 6,6kW-lader om det er hurtigladeport på bilen (de fleste har det). Problematikken med manglende app-styring og ikke-fungerende er ikke aktuelt på S-utgavene da de ikke har dette i "hjemlandet" heller. Det største problemet er likevel at du kan finne norsksolgt Acenta til samme prisen innimellom, og da får du navi og app. I tillegg mangler billig-Leafen - om de nå heter S eller Visia - varmepumpe.

sylwester

Sitat fra: 3irikur på onsdag 02. november 2016, klokken 16:29
Er det sant? For en merkelig begrensning!

Det er halvparten så mange mulige kanaler i USA enn i europa siden de var redde for interferens mellom kanalene. F.eks. at du kunne risikere at radioen din endte opp på satanmusikk når du trykket på gospelkanalen. i USA kan det bli crazy rettsaker av mindre så best å være på den sikre siden og ha 200kHz istedenfor 100kHz imellom kanalene. Kvaliteten på selve radiodelene blir sikkert litt billigere og. I norge blir vel kanalene plassert for å unngå refleksjon, men det skjer alikevel enkelte steder der det er fjell at man plutselig får inn gospellkanalen og det er alltid like irriterende når man hører på ekte musikk :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bakskj

Radioen kan jeg leve uten, men manglende appstyring betyr vel at forvarming er vanskelig å få til også?
Finnes det ingen hack eller tilsvarende som kan kjøpes/ettermonteres på disse for å få appstyring?
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

sylwester

Du kan alltids programmere lading + forvarming på faste tidspunkt.

Jeg hadde carwings som søk på finn og da kom det kun opp norske biler og us med at carwings ikke virket så jeg tviler det virker på importerte biler.

Jeg syns app er veldig viktig og at man kan forvarme uten tilkobling.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kaiat

Sitat fra: bakskj på torsdag 03. november 2016, klokken 10:49
Radioen kan jeg leve uten, men manglende appstyring betyr vel at forvarming er vanskelig å få til også?
Finnes det ingen hack eller tilsvarende som kan kjøpes/ettermonteres på disse for å få appstyring?

Du kan sjekke ut denne linken: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28775.msg487999.html#msg487999

sylwester

Hvordan er det med garantivilkårene på en US leaf i forhold til en norsk en?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Les denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.0.html

Europeisk versjon skal stort sett være som en norsk, og appen skal vel funke.
Mange US-modeller som har fått "litt" vann innvendig, det er vel noen som også er kollisjonsskadet bygd opp og sendt hit for her tar vi alt vi får av elbiler..
Hva jeg har fått med meg skal man altså trå varsomt hvis man ser på US-modell..

Ellers er det endel utstyrsforskjeller.
For alle europeiske gjelder vel Visia, Acenta og Tekna, mens "Nordic" vel er en spesialmodell for Norge, tror jeg.
US har tilsvarende utgaver i utgangspunktet, men det er f.eks. ikke gitt at en US "Tekna" har round-view kamera slik den har her.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Tore Bjørn Evensen

Har en 2014 mod US leaf som jeg er veldig fornøyd med. Forhandlere står for garantien som er lik for de norske.

Skjønner ikke at det er så mye negativt om US utgaver, det er Carwings og radio som er hoved forskjell, radio byttes til dab i 2017 så en dab adapter funker veldig bra, oppvarming kan programeres fra bilen når den er til ladig i det minste.
Kjøper man av en seriøs forhandler så følger det med en garanti for at bilen ikke er skadet på noen som helst måte fra USA , det er en  CARFAX Vehicle History Report, å der står alt.

Jeg kjøpte bil av Agder Auto i Arendal og de sender over hele landet.

nr1rayner

@Tore
Det ER mye negativt om US-modeller fordi det ER mye å ta hensyn til med de, garanti, historie, app og radio og sikkert noen flere.
Men for all del, kjøper man hos en seriøs forhandler som står for garantien som du sier og historien er bra, er det minimalt med bakdeler, og stort sett en mye mer hyggelig pris.
Eller man kjøper en -11 modell der garantien uansett er utløpt  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Spiro

Har hørt at det ikke er batterivarmer på usa modeller ?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Trekkoppbil

#14
Sjekkliste ved kjøp av usa-bil:
-Sjekk historikken. Den er tilgjengelig via tjenester som Carfax og Autocheck og mange andre. Her er en gratistjeneste: https://www.vehiclehistory.com/. Importerer du sjølv, må du skaffe historikken og vise den fram, for å få godkjennt bilen på trafikkstasjonen. Ellers kan du spørre selger om å få se historikken.  Legg merke til om bilen er gått i varme stater eller ikke, og om den har vært i kollisjoner, og om den har rein Title. Med salvage title får du antakelig ikke registrert bilen i Norge.
-Sjekk om det er tilbakekallinger på bilen: http://www.nissanusa.com/recalls-vin#/
-Sjekk batteriet. At det har 12 kapasitetsbarer, hva SOH og HX ligger på, og hvor mange kwt-batteriet lades opp til. Alle verdiene er litt usikre og kan gå litt opp og ned.
-Sjekk utstyret på bilen. At den har hurtigladeport og ryggekamera.  2011-modellen er sær, da den blei levert uten kaldt vær-pakke i mange stater, og kun 90% av SL hadde hurtigladeport. På 2012 blei kaldt vær-pakke med varme i ratt, seter og batteri standard, og hurtigladeport blei standard på SL. S og SV fra 2011 og 2012 manger QC og er lite aktuelle.
2013 mangler ryggekamera. På S følger den med ladepakka, som er et must. På SV og SL følger aroundview med premiumpakka. Både S og SV trenger ladepakke, ellers mangler QC og 6kw, mens det er standard på på SL.
-Sjekk om det er butikkgaranti på bilen, dersom det er er fare for at batteriet ikke holder ut garantitida.
-Sjekk om varmeapparatet virker.
-Sjekk om det er tpms på både vinter- og sommerhjul.

Man bør gjøre seg litt kjennt med levetid på batterier: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Garantitid og levetid på batteriet er ett og samme spill. Dersom man kommer ned på 8 barer etter garantien er gått ut, har man gjerne ikke noe nytte av garantien.  På sørstatsbiler hvor batteriet gjerne ikke holder ut garantititda, er fabrikkgarantien nyttig hvis den gir nytt batteri. Med butikkgaranti får man gjerne bytta de dårligste cellene, i stedet for at man får nytt batteri. Da ville jeg heller sendt bilen tilbake til usa for å bruke fabrikkgarantien, enn å bytte enkeltceller her hjemme. Det beste er nok at bilen har bytta til nytt batteri, før den sendes fra Usa til Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA