Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygge om fra 6-seter til 7-seter?

Startet av Oscillo, onsdag 02. november 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. november 2016, klokken 15:53
Nå er ikke Model X en god bil å frakte 6 voksne i. Fysisk mulig, ja. Men ikke noe en bør drive med på fast basis :)

Er selvfølgelig enig i det, og turer med 6 voksne blir ganske sjelden for oss. Med 7-seteren er 4 voksne maks selv for korte turer, slik jeg ser det.

Min uformelle tolkning av plass i de ulike bilene for lange turer:

5-seter - inntil 4 voksne, alternativt 2 voksne + 3 barn
6-seter - inntil 4 voksne + 2 barn
7-seter - inntil 4 voksne + 2 barn, alternativt 2 voksne + 5 barn
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

turfsurf

Nei, det er ikke en god bil å frakte 5 voksne i heller. Som i fullverdige seter med armslag. Men jeg vil påstå at med en bag i mellom setene i andre seterad til å slenge beina på, så sitter man ganske bra bakerst og, om man ikke av de aller høyeste. Skal man ha bil med komfort til flere enn fire voksne, så må man over på stor MPV eller kassebil, type Multivan.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

IMO så egner ikke  andre seterad seg for 3 barn heller, på lange turer. Kanskje tre jenter som akkurat har vokst fra barnesetene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eha

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. november 2016, klokken 18:23
Nei, det er ikke en god bil å frakte 5 voksne i heller. Som i fullverdige seter med armslag. Men jeg vil påstå at med en bag i mellom setene i andre seterad til å slenge beina på, så sitter man ganske bra bakerst og, om man ikke av de aller høyeste. Skal man ha bil med komfort til flere enn fire voksne, så må man over på stor MPV eller kassebil, type Multivan.

Jepp, enig i det. Som sagt, 4 voksne + 2 barn i seksseteren er den absolutte smertegrensen for behagelige turer.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. november 2016, klokken 18:25
IMO så egner ikke  andre seterad seg for 3 barn heller, på lange turer. Kanskje tre jenter som akkurat har vokst fra barnesetene.

Enig i dette også, ut fra det jeg har sett og lest. Har kun erfaring med 6-seteren, dog. Noe annet var aldri aktuelt.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. november 2016, klokken 18:25
IMO så egner ikke  andre seterad seg for 3 barn heller, på lange turer. Kanskje tre jenter som akkurat har vokst fra barnesetene.
Så små er da ikke setene?
Rad 2 er som på en helt vanlig storbil. Ikke så bred som forventet ift ytre mål, men fin sammelignet med eks E-klasse, 5-serie etc. 3 barn burde fint klare å sitte der. I hvert fall frem til de er godt oppi tenårene.

Rad 3 derimot er kun for barn.
For oss som er to voksne/fire barn er 7-seteren mest aktuell. Den ville jeg nok valgt uansett da rad 3 kun benyttes svært sjeldent og da gir 3 seter på rad 2 best nytte. 

6-seteren falt rett og slett ikke helt i smak. Ingenting å støtte seg på mot midten selv om setene ikke har noe sidestøtte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Rad 2 er faktisk bedre både på S og X enn på 5 serie, e-klasse og A6. Disse har kun en smal benk i midten, Teslaen har ihvertfall seter, om enn litt smalere. Men jo, hvis det er barnesete i ett av sidesetene, er det trangt i midtsetet. Langt i fra det som blir regnet som komfortabelt her i huset. Vil påstå att barn sitter bedre bakerst enn i midten rad 2 mellom 2 andre, eller mellom to barneseter. I tillegg slipper man kjekling p.g.a nærkontakt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oscillo

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. november 2016, klokken 07:19
Forøvrig høres det ut som du egentlig ønsker caravelle.

Caravelle har aldri vært oppe til vurdering, og regnes av meg som totalt uaktuell...
7-seters Model X er derimot veldig aktuelt, i tillegg til at S-max har vært en het kandidat.

Oscillo

Vedlagte bilder viser bakseteplassen på rad 2 med våre barneseter montert.
Henholdsvis:
A6 - 25 cm
Model X - 41 cm
S-max - 49 cm

Med 41 cm tilgjengelig vil jeg påstå at selv en voksen person sitter relativt greit mellom to store barneseter. Det som derimot var et problem for meg da jeg testet midtsetet var takhøyden.

De 8 ekstra cm i S-maxen utgjør nok forskjellen på en stor SUV og en stor MPV.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. november 2016, klokken 21:57
Rad 3 derimot er kun for barn.

Nnja, der er jeg ikke enig. Når jeg prøvesatt X satt jeg helt greit på rad 3. Ville kanskje ikke sittet der en hel bilferie, men for en hyttetur på 2-3 timer ville jeg absolutt ikke klaget. Det forutsetter dog 6-seter konfigurasjon, om det er 7-seter er jeg enig med deg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#25
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. november 2016, klokken 22:24
Vil påstå att barn sitter bedre bakerst enn i midten rad 2 mellom 2 andre, eller mellom to barneseter. I tillegg slipper man kjekling p.g.a nærkontakt
På grunn av sistnevnte kan ett barn på rad 3 og to på rad 2 være en god løsning ja :)

Sitat fra: Oscillo på torsdag 03. november 2016, klokken 23:47
Med 41 cm tilgjengelig vil jeg påstå at selv en voksen person sitter relativt greit mellom to store barneseter.

Wow! Det var faktisk imponerende god plass. Mye bedre enn i A6 ja :)
Det var faktisk en liten vekker for meg da det vil være slik X`en ville vært for oss 99% av tiden. Eldstemann på 18 er mer og mer sjeldent med på turer. Da er vi bare 5 og med så god plass i midtsetet sitter ungdom nr 2 som en konge :)

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2016, klokken 02:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. november 2016, klokken 21:57
Rad 3 derimot er kun for barn.

Nnja, der er jeg ikke enig. Når jeg prøvesatt X satt jeg helt greit på rad 3.
Prøvesatt der både alene og sammen med kona når X`en var på rundreise i mars (blå 7-seter). Med rad 2 kjørt litt frem gikk det greit, men helt klart best for barn og ungdommer etter mitt syn.

Jeg ville ikke plassert venner der annet enn i krisetilfeller. 6-seteren gir nok noe bedre plass/luftig følelse på rad 3, men da må de voksne sitte nærmest med bena oppå hverandre. Og rad 2 må fortsatt kjøres litt frem.

Glad jeg aldri frakter 6-7 voksne, kun en kombo av barn og voksne :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Fikk låne en syvseter i Drammen i dag, og tok med familien på tur, og prøvde med barn og barnesete. 3 barn på rad to ble tvert betegnet som trangt, og nedstemt. Det var helt klart foretrukket å sitte på tredje seterad i stedet for i midten på andre. Det, sammen med mangelen på plass til ski med fem i bilen avgjorde saken, det blir seks seter.

Ellers så er X helt konge på motorveien i slapseføre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oscillo

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. november 2016, klokken 22:02
Fikk låne en syvseter i Drammen i dag, og tok med familien på tur, og prøvde med barn og barnesete. 3 barn på rad to ble tvert betegnet som trangt, og nedstemt. Det var helt klart foretrukket å sitte på tredje seterad i stedet for i midten på andre. Det, sammen med mangelen på plass til ski med fem i bilen avgjorde saken, det blir seks seter.

Med en 7-seter har man da mulighet for å la barna velge litt selv hvor de vil sitte til vanlig. Kjør midtsetet så langt frem som mulig, så sitter barna tålig greit på bakerste rad. Skal man på langtur får de heller finne seg i å sitte litt trangere på andre rad, så har man et stort og lettlastet bagasjerom tilgjengelig isteden. Med 2 voksne og 3 barn blir det så mye ski, støvler, hjelmer, skiklær etc at jeg tror det vil bli veldig fullt inni bilen. Må nok satse på skistativ på hengerfestet og heller få spesialsydd et trekk til å ha over for å skjerme utstyret fra saltsørpa.

Men regner vel med at beslutningen om 6-seter er godt nok gjennomtenkt for deres del nå ;)

turfsurf

Liker muligheten til å slenge inn noen ski eller andre halvlange ting uansett, og da sliter man med 7-seter. Liker heller ikke at nakkestøtten skjermer for mye av sikten bakover. Og det er jo på lange turer vi gjerne er fem i bilen, og det er jo da barna ikke vil sitte trangt. Så 7-seter vil sørge for dårligere komfort og dårligere bagasjeplass på langturer for oss. Da kunne vi like gjerne kjøpt 5 seter og spart noen kroner. Jepp, vi har testet nok, og funnet en gylden middelvei. Jeg vil gjerne ha 5-seter,  barna 6-seter og fruen 7-seter :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oscillo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA