Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygge om fra 6-seter til 7-seter?

Startet av Oscillo, onsdag 02. november 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

Oscillo

Hei!

Er det noen som har undersøkt om det er mulig å ettermontere et ekstra sete i en 6-seters konfigurasjon for å få 7 seter?

Bjoris

Sitat fra: Oscillo på onsdag 02. november 2016, klokken 11:39
Hei!

Er det noen som har undersøkt om det er mulig å ettermontere et ekstra sete i en 6-seters konfigurasjon for å få 7 seter?

Satt litt på spissen: Alle endringer på Tesla blir dyrere enn å bytte bil, de tar 1.450 kr time og har 6 mnd ventetid hos folk som har feil eller skal på service... Bytt bil, sikkert noen som vil bytte fra 7 til 6 seter! Er bilene ellers like så er vel påslaget 10.000 for 7 seter vs 6 seter. Skal Tesla gjøre dette tror jeg jeg kan garantere at det blir minst 50.000

lunitiks

Er du interessert i å skru selv, eller forutsetter du at Tesla skal gjøre jobben for deg?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Jeg mener at jeg så noen som refererte til at skruehullene for midtsetet eksisterer i 6-seteren, og at disse kanskje kunne brukes til lastsikring. I så fall bør det vel også gå an å montere et sete der. Men som andre påpeker, å få Tesla til å gjøre dette tror jeg er bortimot umulig.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Oscillo

Det er en 6-seter som er kjøpt, betalt og levert, og som vi nå har fått tilbud om å få disponere som firmabil. For en familie på 5 syns jeg imidlertid denne seteløsningen er særdeles lite praktisk, men det er jo utrolig synd å takke nei til en slik firmabil. Dersom kabler ligger klare, og det er en bolt-on-operasjon til f.eks 20.000 kunne jeg greit ha bladd opp disse pengene av egen lomme.

Nå tok jeg en telefon til Teslas servicesenter i Drammen i dag, og teknikeren der mente dette ikke var noe de hadde mulighet for å gjøre per dags dato. Han så likevel ikke på det som en umulighet i fremtiden, men ante ikke hva det i tilfelle ville kunne koste. Det skulle heller ikke forundre meg om statens vegvesen skal ha sin lille slant for å omregistrere bilen...

turfsurf

Vi er en familie på 5 og har bestilt 6 seter, etter å ha prøvd 7 seteren. Hva er det du finner upraktisk?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cstromme

Nå kan man selvfølgelig ha forskjellige synspunkter på dette, men jeg er og nysgjerrig på hva du finner upraktisk med 6-seteren til en familie på 5. Jeg anser den åpne plassen mellom setene i andre rad som mer praktisk enn det å få alle 3 ungene på samme rad.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Oscillo

#7
Det bunner nok ut i smak og behag ja, og vi har sikkert forskjellige bruksmønster.
Ungene er 1, 3 og 10 år, hvilket betyr 2 relativt store barneseter, og en som klarer seg uten noe ekstra sittepute.
(Liten digresjon: I vår nåværende A6 måler jeg 25 cm mellom barnesetene, noe som begynner å bli for lite for en stakkars 10-åring som må sitte i midten. På henholdsvis Model X(7s), S-max og X-trail måler jeg 41 cm, 49 cm og 29 cm. Alle unntatt X-trail gir altså betydelig mer armslag for personen i midtsetet.)

For det første så ønsker jeg en solid baksetevegg å stable bagasje mot når vi skal på tur, helst med nett/gitter opp til taket for å hindre løse gjenstander i å bli dødelige prosjektiler ved en kollisjon. Å plassere en person på bakerste rad med en stabel med bagasje ved siden av seg syns jeg ikke høres noe særlig ut. Å surre fast bagasjen er selvsagt et alternativ, men ser ikke mange fornuftige festepunkter, og det er i mine øyne tungvint. Kofferter mellom setene på andre rad ser jeg heller ikke som noe godt alternativ. Frunken sluker selvsagt noe, men ikke nok.

For det andre så ønsker jeg i dagliglivet å ha en gummimatte i bagasjerommet. Skal man på en liten bytur med ungene, så må 2 barnevogner kunne pakkes sammen og slenges inn uten at man skal trenge å tørke av hjulene først. En sykkel som guttungen ikke orket å sykle hjem i regnet må kunne legges inn uten å pakkes inn i plastikk. Dette lar seg vanskelig løse når det ene setet på bakerste rad nesten til en hver tid må være oppe.

Det idelle for oss er å kunne bruke bilen som en standard 5-seter til vanlig, med et høvelig stort og lettlastet bagasjerom, og grei plass til 3 barn på 2. seterad. Dersom 10-åringen ønsker å ha med seg en kompis, eller man skal kjøre guttegjengen på trening/kino etc, så er det kjekt å kunne ta ut barneseter, fjerne gummimatta fra bagasjerommet og vippe opp et par ekstra seter i bagasjerommet.

Skal vi ha med ski på tur, kommer vi nok ikke utenom et skistativ på hengerfestet.

Vel vel. Nå er jeg kanskje gammeldags, sneversynt og ensporet, og har satt ting på spissen, men jeg må ha en bil som er praktisk i bruk, og for oss ser jeg ikke 6-seters model X som et godt alternativ. :)


o.b.lix

Sykkel henges på hengerfeste.
Ledig plass til litt bagasje i front.

Forøvrig høres det ut som du egentlig ønsker caravelle.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Go-carter

#9
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. november 2016, klokken 07:19
Sykkel henges på hengerfeste.
Ledig plass til litt bagasje i front.

Forøvrig høres det ut som du egentlig ønsker caravelle.

Høres ikke ut som du har barn...

Vi bestilte en 5-seter med samme tiltenkte bruksmønster som trådstarter, sett bortifra at vi bare har ett barn hittils :) selv savner jeg en 4-seters konfigurasjon fra tesla, som X6'en vi har I dag. Fire gode seter, og god bagasjeplass.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

o.b.lix

Sitat fra: Go-carter på torsdag 03. november 2016, klokken 07:33
Høres ikke ut som du har barn...

Har 3 + hund.

Hadde 7-seter mercedes ML før model S. Det som var plagen med model S kontra ML er lav innstegshøyde først og fremst, og mangel på flere seter for store barn/voksne.

Opplever at bagasjeplass i S er minst like god som i ML, og ser at X er enda bedre. Jeg innser at jeg må pakke ned og stue litt smart, men da får jeg med alt jeg vil.

Men ser svoger har caravelle (dvs multivan), og han trenger ikke tenke når han stuer inni, bare kaster inn. Den koster forøvrig mer enn en X.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

#11
Å montere et sete fysisk ser rimelig enkelt ut, hvis det er smalt nok, merk at det er bare 40 cm mellom setene i en 6-seter!

Hvis en vil ha softwaren tilpasset så det viser på skjermen med beltevarsel osv., så spørs det hva Tesla sier.

Her er et sitat fra Biltilsynet (fra 2006):
-Det skal være plass nok (min.40cm bredde på setet ikke hindre ut/inn stiging.
-Eventuelt ekstra sete festes forsvarlig (verkstedmontering).
-Bilen skal ha nok nyttelast (se vognkort):
Tillat totalvekt minus egenvekt inkl. fører skal være større enn 75kg x
passasjerer.
-Det skal være godkjente bilbelter på alle plasser.

Bilen må forevises en Statens vegvesen trafikkstasjon (drop in).
Gebyr for ombygging av kjøretøy inntil 3500kg er kr550,-.

https://www.instagram.com/p/BFfRBf9ossy/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Når vi begynte å se på X, så tenkte vi først på femseter (3 barn), men t.o.m på den er det midterste setet lite. Når barna så muligheten for seks seter config, var det ingen vei tilbake. Og veldig praktisk å kunne plassere bagger o.l. mellom to seter. Men nå er vi forbi barnevognstadiet, og vi ønsker comfort for 10+ timers bilturer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eha

Vi har foreløpig bare ett barn på 4 mnd, og har behov for å frakte barnevogn. Allikevel har vi altså valgt 6-seter. Vi skal nok klare å sikre bagasjen dersom det er behov for å legge ned 3. seterad. Muligheten til å kunne frakte 6 voksne var noe vi ikke kunne si nei til :-)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Nå er ikke Model X en god bil å frakte 6 voksne i. Fysisk mulig, ja. Men ikke noe en bør drive med på fast basis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA