Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er S60 relevant lenger?

Startet av Softblue, tirsdag 01. november 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

minim

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. november 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)

Min erfaring er den motsatte. Når jeg kjøpte Model S for litt over 3 år siden var det største batteri som gjaldt. Kun 6 SC i hele landet, og null CHAdeMO-adapter. 22kW AC var det heller ikke mye av.

Når jeg bestilte Model X gikk jeg for 75kWh. Hadde egentlig tenkt å gå for 60kWh, men rakk ikke før den forsvant. Situasjonen er en helt annen enn for 3 år siden. På veien til hytta er det f.eks 12 forskjellige hurtigladesteder bare av Fortum sine. Det har dukket opp en hel masse ekstra SC her og der (dog ikke på veien til hytta). Jeg ser liten grunn til å betale så mye ekstra for større batteri. Betalingsviljen for de 15kWh ekstra opp til 90kWh ligger på kanskje 30.000,- for min del, ganske langt fra de 85.000,- som det faktisk koster.

Livet er for kort til å sitte å vente på lading :D For min del er det verdt å betale for å spare seg 20min på en ladestasjon hver bidige tur om det er forskjellen fra 60->90 som skal til for å unngå det. Det er jo ikke slik at hele ekstrabeløpet er tapt heller siden jeg tror man får igjen mer for de med høy rekkevidde når de selges.
-vw multivan

Kanutten

Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander.

Hvorfor det?

minim

Sitat fra: Kanutten på lørdag 26. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander.

Hvorfor det?

Tipper det kan ha med at det er vanskelig å få et inntrykk av å lese et forum siden man gjerne da nesten utelukket leser om de som har dårlige erfaringer.
-vw multivan

Kilroy

Jeg har lest veldig mange meninger og kritikk av Tesla av folk som ikke har eid eller prøvekjørt Tesla. De fleste fokuserer på det som ikke er så veldig vesentlig for oss som faktisk har Tesla, hvorfor fokusere på baksetet eksempelvis? Alle biler har sine svakheter og styrker, drivlinjen og den momente akselerasjonen til Tesla er fantastisk og må oppleves for å forstå. Da glemmer man at man har lite plass til ekstra rot i dørene. Minner meg litt om når jeg fikk min første iphone i 2007 hvor alle skulle fortelle meg at den var dårlig fordi den ikke kunne sende mms eller hadde tastatur.  Man leser specs og gjør seg opp en mening basert på det, men det er ofte ikke så enkelt
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

lunitiks

Daaaagens!


Men når det er sagt må vi Teslaeiere få lov til å sutre litt over slurvete assembly og noen litt hodeløse detaljer ved bilen. Hate it or love it men bilen er nok ikke under gjennomsnittet feilfri, i alle fall ikke tidligere "årsmodeller". Såpass er bevist utover enhver rimelig tvil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: Softblue på lørdag 26. november 2016, klokken 12:18
Jeg satt med fingeren på knappen for å bestille før prisoppgangen, men lot det være da det ikke føltes rett for min del.
Grunnen til tvilen, er at biler til halv pris tar igjen S60 på rekkevidde. Dette gjør at S60 neppe vil være så attraktiv som bruktbil, og derfor må regne med et stort tap ved salg.
Det andre er alle feil med Drive Unit, hjuloppheng, skjev slitasje av dyre dekk og feil på bremser som jeg har lest Teslaeiere har opplevd. Jeg er ikke innstilt å gå fra en så å si feilfri bil som jeg har i dag, til en masse besøk på servicesentere som nå har ventetid. Jeg er også bekymret for dører og luker som er dårlig tilpasset og lekkasjer og trekk fra tetningslister.
Videre synes jeg kvaliteten på interiøret er langt under hva man kan forvente i forhold til biler i segmentet som Tesla sammenligner seg med. Setene og særlig baksetene er for dårlige. Som en mann på 180, følger jeg ikke at jeg kan sitte normalt og behagelig i baksetet. Baksetene egner seg bare for barn under 12 år etter min mening. Man forventer seg også sidelommer i dørene, justerbare nakkestøtter, speil med lys i solskjermene. Og koppholderne sitter på feil sted og holder ikke kopper eller flasker på plass. Skinnkvaliteten kan jeg ikke si noe om uten å fornærme noen.
Jeg liker elektriske biler, og Tesla var klart banebrytende, men jeg føler at tiden har løpt fra modell S. Per i dag må man tilby en bil som ikke bare er elektrisk i et flott karroseri, men også en bil som fungerer ergonomisk, brukermessig og uten kvalitetsmessige utfordringer.
Luftfjæring og autopilot er sikkert fint, men dette er teknologi som ikke er spesifikt for elektrisk bil så sådan og faller utenfor mitt behov, så det er ikke relevant i denne vurderingen.
Min konklusjon er at S60 ikke lenger er relevant.
Dette synes jeg var velbegrunnet, og ikke bastant som det hevdes under. Har ingen problemer med å stille meg bak mange av argumentene. Konklusjonen kan jeg også være enig i snart slår til  under forutsetning av at relevans for den "ordinære" bilkjøperen er det som teller. Disse kjøperene er nok i massivt flertall, og vil neppe bruke 700' på en bil hvis de kan få en som ikke er i "luksussegmentet" men ellers har like eller bedre egenskaper for det halve. For egen del har jeg tatt steget opp i dette segmentet ene og alene fordi det ikke fantes alternativer. For et års tid siden passerte prisene på Model S punktet hvor jeg ikke anser at den er verdt pengene lenger, selv om det enda ikke finnes elbiler med tilsvarende rekkevidde.  Når alternativene uten premiumstempelet er på plass om et par år og rekkevidde/lading ikke lenger er et tema tror jeg kanskje vi ser tilbake og stusser over at mange kjøpte en innstegsmodell med såpass begrenset rekkevidde til over 600'.


Counterpointer

Sammenligningen med Nokia 3310 er jo morsom siden den hadde et batteri som varte hele uka.......

Forøvrig oppsummerer Muffin svært godt

Kanutten

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. november 2016, klokken 22:24
Dette synes jeg var velbegrunnet, og ikke bastant som det hevdes under.

Enig.

Det blir litt underlig at man må eie noe for å kunne ha en mening om det.

kjølholdt

#113
Jeg tror vi i løpet av 2-4 år kommer til å se mange el biler i 450 tusen kroners klassen : Mange nordmenn kjøper bil i det segmentet, passat toyota osv. Her vil man kunne få det mange kaller opplevd kvalitet på interiør og skrudd sammen bil.Med stadig utbygging av lade nettverket (chademo, ccs) vil tesla få konkurranse. Tipper at avansen på en model S blir mindre i fremtiden.
Men SC nettverket gjør at jeg er villig til å kompromisse på en del  områder , interiør osv.
Som en her inne sa :"de som fant opp betalings løsninger for lading burde vært pisket med piggtråd" (men det er blitt bedre siste året)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

SabreMan

Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

N00b

Ja det er en risiko selvsagt. Men nå blir DU`ene bedre og bedre og 60 har ikke all verdens effektuttak.
Ikke bekymre deg over det, kjøp den bilen du vil ha og har råd til

MyMuffin

Sitat fra: SabreMan på søndag 27. november 2016, klokken 16:26
Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?

Personlig skulle jeg gjerne hatt "D", men kun for fremkommeligheten sin skyld. RWD fungerer overraskende bra på Tesla, men jeg savner allikevel det ekstra skyvet man får på glatta med AWD.
Tror nok også at de fleste annenhåndskjøperne i Norge ville hatt ett ekstra øye for D utgaven.

De fleste DU problemer er vel nå løst? har aldri hørt om en 60 utgave som har fått byttet DU. Da denne tar ut mindre effekt og moment enn hva DU'en egentlig er designet for (sitter samme DU i 85 og 85P)



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cobos

Sitat fra: MyMuffin på søndag 27. november 2016, klokken 20:20
Sitat fra: SabreMan på søndag 27. november 2016, klokken 16:26
Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?

Personlig skulle jeg gjerne hatt "D", men kun for fremkommeligheten sin skyld. RWD fungerer overraskende bra på Tesla, men jeg savner allikevel det ekstra skyvet man får på glatta med AWD.
Tror nok også at de fleste annenhåndskjøperne i Norge ville hatt ett ekstra øye for D utgaven.

De fleste DU problemer er vel nå løst? har aldri hørt om en 60 utgave som har fått byttet DU. Da denne tar ut mindre effekt og moment enn hva DU'en egentlig er designet for (sitter samme DU i 85 og 85P)
Min S60 har fått ny DU, etter at Tesla mente den lagte masse bråk. Noe som forbauset meg litt siden jeg har hatt og har litt knirk og slikt i interiøret men ikke har hørt noe fra DU'en såvidt jeg vet... De byttet den uansett sammen med andre småting så kjekt å ha sier nå jeg :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

N00b

Kjørte en 2014 60, en av de aller første AP bilene. Den ulte skikkelig på DU`en når jeg kjørte den høsten 2015

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA