Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er S60 relevant lenger?

Startet av Softblue, tirsdag 01. november 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 22:49
Er rimelig sikker på at S-60 forsvinner når TM3 nærmer seg eller har startet leveringen.
Hmm..må skynde oss å bestille den da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

epsilone6

Tror ikke S 60 akkurat er melkekua til Tesla nå som HW 2.0 i tillegg inkluderes. Ser for meg at en relativt stor andel av disse ikke vil selges med enhanced AP aktivert og når en da slenger på 15 kWh "gratis" batterier i tillegg, da begynner det å bli vanskelig å tjene penger. Tror også på at de vil fase den ut i løpet av relativt kort tid.

o.b.lix

s60 er for å kapre noen model3-kunder og kun derfor. Forsvinner nok når m3 er tilgjengelig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

S60 er alibiet de trenger for å lokke kunder inn døra, så blir det oftere enn ikke en S90D

Cowboystrekk

7-seter? Mye større bagasjerom? Større bredde i baksetet så du kan få inn 3 bilstoler? For storfamilien slik jeg har en min 7-seter S60 perfekt, Ampera hadde ikke vært et alternativ. Om 5 år så er ting annerledes, da er de for store til å bruke 7-setene (har 3 unger) og de trenger ikke bilstoler lengre. Typisk forbruk på langkjøring sommerstid er 150-200 i 70-110, så rekkevidda er uproblematisk mellom SCene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Ja, familiefedre tenker nok helt annerledes om S60 enn (ex) BMW/Audi-sjåfører med kun elskerinne. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

SabreMan

S60 er relevant for meg. Den koster over 81 000 euro helt ribbet (Irland), over 100 000 med ønsket minimumsutstyr. Fint at jeg kan oppgradere til 75 kWh senere.

Vurderer også Model 3, men vil ha mer informasjon og prøve først.

Et spørsmål er om det kommer HUD på Model 3, og om dette også kommer på Model S samtidig eller etterpå.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

kjølholdt

er ikke i tvil 60 er og blir et kjempekjøp
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ToWalkOrDrive

Jeg tenker at på en måte er Model S 60 avleggs uansett. Så lenge de fortsatt har så mye feil....dermed ryker alle premium-illusjoner...og da sitter du igjen med god bagasjeplass.....da tenker jeg at jeg kunne levd med Thule takboks de gangene jeg trenger plass...for å spare masse penger..... inni bilen er faktisk bilen større og høyere. Bakseteplassen er oppgitt til lengre. 0-100 er heller ikke verst....men idiotisk at de ikke kunne strekke bilen 40cm lengre.... Så forresten at Tesla Model S var krøpet opp nært midt på treet av bilmerker i American Consumer Report, men da tenker en nok ikke 2014-modell. Model X var derimot på 23. Plass av 26 pga falkedøreproblemer og annet....
Tesla Model Y                         2021-

Diravi

Jeg er blant dem som mener at Ampera-e og Model S er så helt forskjellige bilklasser at de egentlig ikke konkurrerer om de samme kundene - bortsett fra dem som valgte Model S kun pga rekkevidde, og ellers ville tatt en Leaf. Hvis du er vant til å cruise rundt i en Audi A6 og identifiserer deg med den type bil, så bytter du ikke til en Opel Mokka uten videre.

Problemstillingen blir mer relevant når Model 3 kommer. Jeg tror nok vi kommer til å se at Model 3 er pakket vesentlig bedre enn Model S, og sannsynligvis har den et bedre baksete selv om det er litt smalere. Så da står man igjen med stor bakluke kontra koffertlokk, og litt større bagasjerom, som de viktigste forskjellene rent rasjonelt sett.

Men bilkjøp er ikke alltid rasjonelt - som sagt kjøper vi også bil ut fra hvilken klasse bil vi mener er "riktig" for oss. Det er sikkert en del som kunne kjøpt en BMW 3-serie ut fra plassbehov, men likevel velger en 5-serie fordi de opplever at de sender noen andre signaler til seg selv og andre ved å kjøre en større bil. Model S har en annen eleganse, den har et langt panser kontra cab forward-design på Model 3; det er en stor bil som i utgangspunktet ikke er for Hvermannsen. Mellom Ampera-e og Model S blir forskjellen veldig stor i image.

Om s60-eierne er opptatt av de signalene eller om de rasjonelt vurderer hvilken elbil som gir dem mest for pengene, er selvfølgelig et godt spørsmål. S60 er et godt kjøp, og du kan softwareoppgradere den til bedre rekkevidde enn Ampera-e har, dersom langturer er viktig. Er det ikke viktig, og du bryr deg katten i status, samt at du sjelden har behov for å laste feriebagasje for fem personer, så er Ampera-e sannsynligvis det beste elbilkjøpet du kan gjøre i dag. Men jeg ser likevel ikke at det gjør S60 avleggs, for den naturlige kundegruppen er en litt annen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

E_S

Jeg hører nok til den gruppen. Jeg har alltid kjørt gamle 15000-kronersbiler til jeg kjøpte elbil og eneste grunn til at jeg har TMS er rekkevidden for å fullt ut kunne erstatte en fossilbil. Hadde jeg kunnet få en Leaf-type bil med samme rekkevidde hadde jeg selvfølgelig hatt det. Status er uten betydning og hva naboen mener om hvilken bil jeg kjører kunne ikke interessert meg mindre.

Derfor er jeg fullt åpen for å "nedgradere" til en billigere og mindre bil når det etter hvert kommer flere biler som Ampera-e på markedet. Kan godt ta Ampera-e også, men når jeg først har en såpass bra bil jeg har trenger jeg ikke å kaste meg på det første som kommer. :)
:)

TeslaMeløy

Bestilte 60D rett før lanseringen av AP HW 2.0.

60D er et bra kjøp pga.
-Den er lik alle andre Tesla Model S
-Den har motorer som 90D (effekt er begrenset av batteripakken og software)
-Den har 75kwh batteri (og ikke 60kwh som Ampera E)
-Man kan oppgradere rekkevidde i ettertid.
-Samme ladehastighet som 75D
-Lavere forbruk enn 90D
-Fri tilgang på superladernettverket som de dyrere modellene (Det var det ikke på de første 60kwh)
-Prisoppgang på baseprisen i USA på ca 2000USD den rundt den 22.November.

Egentlig bare å løpe og kjøpe før de fjerner den. Enig med de som sier den forsvinner når Model 3 har startet produskjonen.
2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

nie

Jepp.
Skulle likt å vite hvor stor forskjell det er i fortjeneste mellom S60D og S90D forutsatt likt ekstrautstyr på begge biler. Prisforskjellen er jo 180-190k mens forskjellen i produksjonskost er jo som forskjell mellom S75D og S90D, dvs begrenset utelukkende til kostnad for 15kWh større batteri.

All fornuft tilsier at denne modellen enten settes opp i pris, eller forsvinner innen kort tid.

...så for å svare på trådstarters overskrift; Denne modellen bør være meeeget relevant på dagens prisnivå.

TeslaMeløy

Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.

2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

Lepet65

Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA