Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Solar Roof

Startet av Havebigfun, lørdag 29. oktober 2016, klokken 13:09

« forrige - neste »

Havebigfun

https://www.youtube.com/watch?v=-mUJnKI3ipI

Tror vi trenger en Tesla-spesifikk tråd hvor vi kan samle info.
Spørsmålene som er uavklarte er:

Effektivitet sml med std paneler?
Pris?
Når kommer de?
Hvem er samarbeidspartnere bak installasjonen?
Hvor (u-)lønnsomt er det.
Etterhvert: erfaringer++

Min mening: Noen må gå foran, selv om lønnsomheten per idag sannsynlig ikke er der. Da jeg bestillte min første TMS i 12 tenkte jeg det samme- og tok sjangsen på at pengene kunne forsvinne- det gikk veldig bra- aldig kjørt så billig bil.
Nå er jeg klar til å bruke noen 100 k på å erstatte taksteinene med Tesla-tak- selv om takvinkelen- og retningen ikke er optimal. Når man sparer så mye på bil må jo pengene brukes til noe :o ::)

twinpeaks

Jeg tror dessverre at det vil ta lang tid før SolarCity tilbyr noe i Norge. I første omgang burde de få et bedre tilbud i USA (=hele landet). Selvsagt kan Tesla velge å bruke sine stores til å selge også solcelleløsninger, men jeg synes at de burde i Europa fokusere på biler først, ikke minst for å gjøre Model 3 til en suksess.


oversikt SolarCity virksomhet
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Mazzbot

Hva er effekten av disse mtp kost og besparelse ? Her på Vestlandet er det ikke mye sol , hvor effektivt vil det være ?

Når strømprisene går opp blir det sikkert mer populært med slike løsninger.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ChrML

Solceller produserer bra med energi tross lite sol. Ligger på 20-30% av maks tross overskyet.

Men jeg tror dessverre en full installasjon vil fort koste noen hundre tusen. Med andre ord, man bytter ikke takstein bare for dette, men om man skal bygge nytt og likevel skal ha takstein og et elanlegg skal man ikke se bort i fra at med litt Enova støtte får en langt hyggeligere nedbetalingstid.

Amoss

Synes løsningen ser spennende ut, og kan nok være det som skal til for å kunne gjøre solceller mer populære.

Men det spørsmålet som dukker opp hos meg - nei, er ikke spesielt "inne" i solceller, så kan godt være noen her kan berolige meg - er at om det er så at disse taksteinene kun slipper igjennom lyset i en bestemt vinkel, betyr ikke det at man er nødt til å "treffe" solens plassering mer nøyaktig enn med normale solceller?

Solen står jo - i alle fall på disse breddegrader - betraktelig høyere på himmelen midt på dagen rundt St. Hans enn ved juletider. Samme spørsmål gjelder også sidelengs: Vil effekten være redusert før/senere på dagen enn akkurat når solen står rett mot taket?  Eller er problemet like stort/lite med vanlige solcellepaneler?

Joda, er klar over at alle solceller så klart er mer effektive når solen står akkurat rett på, men er altså redd for at det laget som kun slipper gjennom lys i riktig vinkel derved også vil nærmest "slå av" solcellen ved suboptimal sol-vinkel.

Forøvrig:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/no-one-saw-tesla-s-solar-roof-coming
Sitat
In a Q&A with reporters after the presentation, Musk said the tiles are comparable to competing high-efficiency solar panels. The current prototypes that Tesla engineers are working with reduce the efficiency of the underlying solar cell by just 2 percent. With further refinement, Musk said he hopes the microscopic louvers responsible for making the tiles appear opaque can be used to actually boost the efficiency of standard photovoltaic cells.
Model S 85D

Porsgrunn

SitatWith further refinement, Musk said he hopes the microscopic louvers responsible for making the tiles appear opaque can be used to actually boost the efficiency of standard photovoltaic cells.

For meg høres det ut som de prøver å få til at mikro skoddene som gir farge sett fra bakken også bøyer mer av lyset inn i solcellen.

Dette burde teoretisk være mulig og kunne øke virkningsgraden noe når sollyset kommer fra ikke optimale vinkler. På den måten bør det kunne gi mer strøm dagen sett under ett.

Havebigfun

Vinkelen solen stråler med varierer overalt- jo lenger nord jo lavere står sola midt på dagen- men tidligere- og senere på dagen står sola like lavt også lenger sør. Jeg oppfatter strukturen til taksteinene ditt hen at de blir ugjennomsiktig kun på svært lave vinkler. Hvis man angir kun 2% tap er det under de testede forhold uansett ganske lavt. Jeg har bestillt en opsjon på et slikt tak- og venter i spenning.
Effektiviteten er svært viktig og dette er et spørsmål jeg kommer til å stille.

Det hadde vært morsomt om taksteinene fokuserte lyset på solcellene og dermed økte den totale effiktiviteten. Slik sett er det kanskje hensiktsmessig å vente på versjonen 2.0 hvor dette er optimalisert- kjenner jeg Elon rett blir det ikke mange måneders venting ::)

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 31. oktober 2016, klokken 17:36
Dette burde teoretisk være mulig og kunne øke virkningsgraden noe når sollyset kommer fra ikke optimale vinkler. På den måten bør det kunne gi mer strøm dagen sett under ett.

Bet meg også merke i den delen ja, så håper du har rett :)  Men enn så lenge har de altså ett tap her - og det fremkommer jo ikke om tapet er under ellers optimale forhold, eller som en snittverdi døgnet eller året igjennom. Er det i snitt så er det jo slett ikke så ille, spesielt ikke dersom de altså får til å fokusere lyset gjennom dette laget.

Sitat fra: Havebigfun på mandag 31. oktober 2016, klokken 21:31
Jeg oppfatter strukturen til taksteinene ditt hen at de blir ugjennomsiktig kun på svært lave vinkler.

Det er nettopp det jeg reagerte på - virket som om man kun kunne skimte solcellene gjennom dette laget dersom man fikk den i svært nært 90° vinkel. Men var jo også begrenset hvor mye man fikk "studert" disse på presentasjonen. Men altså - håper jeg tar feil her :)
Model S 85D

Amoss

Her har noen klart å grave frem litt mer informasjon om solcelle taksteinene:
http://fortune.com/2016/11/02/tesla-solar-roof-details/
Sitat
3M corporate scientist Andrew Ouderkirk told Fortune that 3M developed a new solar film specifically for Tesla to enable Tesla's solar roofing tile to both efficiently convert sunlight into electricity and also to appear to be a different color when viewed from the street.

When the solar roof tile is viewed from the ground, tiny louvers in the film can make the tile appear to be the color of slate or an earth tone. "Its like a micro venetian blind," said Ouderkirk, explaining that it works in a similar manner to a privacy film that goes on a computer screen that blocks anyone from the side from trying to look at the screen.

Model S 85D

Havebigfun

Fikk mail fra Tesla- ingen mulighet for solar roof før tidligst om (2-)3 år :(

Amoss

Merker meg hva Elon sa på gårsdagens shareholder meeting:
https://www.inverse.com/article/23994-tesla-solar-roof-vs-normal-roof
SitatDuring the post-vote question-and-answer period, Musk said that Tesla expected its solar roofs to cost "less than a normal roof."

Tidligere har han jo sagt at det vil koste mindre enn ett vanlig tak + elektrisiteten det genererer, men nå utelot han den siste (uthevede) delen. Det kan da vel ikke være mulig?

Sitat"Honestly, in looking at this, it's like I don't know why anyone's not doing it — it's not that crazy hard, so beats me." Musk said. "It's looking quite promising that a solar roof will actually cost less than a normal roof, before you even take the cost of electricity into account," he said.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror på det, av følgende grunner:

- Ingen mellommenn.
- Lokalt produsert produkt, laget av billige råmaterialer (sand).
- Lettere enn konkurrende produkter, altså lettere å jobbe med og mindre arbeid i installasjonen.
- Sterkere materiale, altså mindre brekkasje.

Ser man på skifer-tak, så er det ikke uvanlig at skiferen tas ut av bakken i ett land, sendes til Kina e.l. for å bearbeides, så selges det til grossister i forskjellige land, som selger til tak-selskaper, som så selger det til kunden. Det er ekstremt mye transport inne i bildet, og mange mellomledd som skal ha sin del av kaka.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

en grunn til- produseres av lavt lønnede mexikanere

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Havebigfun på fredag 18. november 2016, klokken 17:23
en grunn til- produseres av lavt lønnede mexikanere
Fabrikken ligger i Buffalo, New York. Der er minimumslønnen fra 31. desember på 9,7 USD/time, eller ca 80 kr/time. Det er så klart ikke kjempegodt betalt, men det er i hvert fall bedre enn den føderale minimumslønnen på 7,25 USD/time.

Spørsmålet blir vel egentlig hvor mange lavtlønnede arbeidre fabrikken får. Jeg vil tro det meste arbeidet vil utføres av roboter, og så har man operatører o.l. som styrer maskineriet. Disse får ofte noe mer enn minimumslønnen.

Innen noen år vil jeg tro at Tesla bygger en ny fabrikk i Europa et sted. Jeg vil egentlig ikke forvente at det leveres noe særlig med solcelletak her før det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. november 2016, klokken 09:31
Fabrikken ligger i Buffalo, New York.

Joda, kjenner til den fabrikken, og er ikke i tvil om at solcellene blir produsert der. Men vet vi med sikkerhet at de blir plassert inne i disse glass-taksteinene ved denne fabrikken?

Taksteinene skal jo lages av "Tesla glass" som Tesla har utviklet for bruk på bilene sine. Så ser ikke bort i fra at de setter opp en egen glassfabrikk ett sted i sør-vest USA, og at solcellene fraktes fra New York til denne fabrikken for å inkorporeres i produksjonen av "Solar Roof" samtidig med at fabrikken lager glass til bilene som så sendes til Fremont.

Men altså, jeg vet ikke noe, jeg bare lurer...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA