Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lithinum batterier i GEN1 2008 Zebra-Think

Startet av motorulf, fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49

« forrige - neste »

motorulf

Hej

Ny Thinkägare här   8)
Jag köpte för en månad sedan en 2008 Zebra med gen1 PCU.
Den vill inte ladda batteriet, så jag monterade en Nicometer.
Den sa "Internal Isolation Fault" och det var 2 trasiga celler.
Så nu har jag rivit ut batteripacket. Tänker att jag ska montera Li-jon istället.
Jag har köpt Trilling-batterier, alltså 88st 50A 3,7V celler.

Nu till min fråga:
Kan man använda någon av elektroniken som redan finns i bilen?
alltså laddaren, BMI, PCU...

Fungerar laddaren utan att prata med BMI?
Fungerar PCUn utan att prata med BMI?
Kan man på något sätt få BMIn att vara nöjd med lithiumbatterier istället för zebra?
Kan jag emulera BMI genom att skicka CANbus-meddelanden från Nicometern (borde gå tänker jag), vilka kommandon ska jag då skicka? Är det samma som på Gen 2?
Jag har funnit en del i den här pdf-filen, sida 18 och framåt:  http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK%20City%20Enerdel%20Battery%20Service%20Manual.pdf

Vilken väg är bäst att gå?

Det är främst laddning jag är ute efter då jag håller på att bygga en ny motorkontroller ändå.


Jag tar samma sak på engelska också, om det är någon som förstår det bättre  :)

I have a 2008 Think with Gen1 PCU and Zebra batteries.
The Picometer tells me the pack has internal isolation fault and 2 dead cells.
So now i have bought lithium batteries instead, 88 cells of 50A 3,7V (from ion, c-zero, i-miev)

I wonder what i can make to work of the electronics already in the car.
Can i use the charger without the BMI?
Can i use PCU without the BMI?
Can i fool the BMI so it is happy with lithium instead of zebra?
Can i send CANbus messages to any of these and tell them everything is alright? if so what commands?
Does these work?  http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK%20City%20Enerdel%20Battery%20Service%20Manual.pdf

Witch way to go here?

Mostly i need the charger, the other parts i can do without as i am building a new motor controller anyway.

-Torulf (in norhtern sweden, far away from any electric car expert)

elektrolux

Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49
Jag har köpt Trilling-batterier, alltså 88st 50A 3,7V celler.

OT, men kunne du målt fysisk størrelse på disse Trilling cellene. HxBxL inkl. polboltene.  Tenker nemlig på hvordan disse passer i Cree SAM
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

motorulf

Jag mätte, det stämde bra överens med de officiella siffrorna  :)
Jag satte ihop en bild som förklarar ganska bra.

Skillnaden på lösa celler och 4pack och 8pack är att dem senare innehåller ett kretskort med BMS-komponenter.

Orla Pedersen

Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49

Fungerar laddaren utan att prata med BMI?
Laderen styres over CAN fra BMI med en simpelt 0 - 100% meddelelse.
Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49
Fungerar PCUn utan att prata med BMI?
Nej, ikke umiddelbart, PCU får data med spænding, strøm, SOD, og en del bolske sikkerhedsflag fra BMI'en
Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49
Kan man på något sätt få BMIn att vara nöjd med lithiumbatterier istället för zebra?
Måske, men du skal så emulere temperaturdata som ligner Zebra.
Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49
Kan jag emulera BMI genom att skicka CANbus-meddelanden från Nicometern (borde gå tänker jag), vilka kommandon ska jag då skicka? Är det samma som på Gen 2?
Ja, det burde kunne lade sig gøre. Det er min plan at lave en BMI-emulator til mit Think-project. Der kommer nok til at gå lidt tid.........   ;)
Sitat fra: motorulf på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:49
Jag har funnit en del i den här pdf-filen, sida 18 och framåt:  http://vehiculeselectriques.free.fr/Download/Think/THINK%20City%20Enerdel%20Battery%20Service%20Manual.pdf
Ligner ikke lige noget, der passer på en zebra-think hvis du tænker i emulering. Men måske med Enerdel firmware i PCU'en. Det ved jeg for lidt om, andre må byde ind her.

Jeg har dokumentation over CAN-beskeder fra zebra BMI, send PM med mail-adresse, så sender jeg dokumenter.

Mvh
Orla Pedersen

VWspirit

Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

elektrolux

Sitat fra: motorulf på lørdag 29. oktober 2016, klokken 09:05
Jag mätte, det stämde bra överens med de officiella siffrorna  :)
Jag satte ihop en bild som förklarar ganska bra.

Skillnaden på lösa celler och 4pack och 8pack är att dem senare innehåller ett kretskort med BMS-komponenter.

Utrolig bra. Tusen takk!

Da slapp jeg å kjøpe et helt batteri for å finne dette ut. D.v.s jeg kommer nok til å kjøpe, da disse cellene er som bygget for Cree SAM som skal beholde original motorstyring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

motorulf

Sitat fra: Orla Pedersen på søndag 30. oktober 2016, klokken 17:37
Laderen styres over CAN fra BMI med en simpelt 0 - 100% meddelelse.

Så bra :) är det ett CANkommando som du vet vad det är och vill dela med dig?

Sitat fra: VWspirit på søndag 30. oktober 2016, klokken 19:53
Er ingen spesiell Enerdel firmware i CPU'en

Det är bra att veta, då borde CANkommandona i den filen funka till gen 2 PCUer i alla fall, gen 1 är för tillfället mer osäkert då.
Men jag tänker att det är dålig vits att ändra på CAN bussen mellan revisionerna av olika komponenter. Så det borde funka även på gen1

VWspirit

Enerdell i gen1 funker som bare det også i gen0 men laderen i gen0 er ikke bra og bør ikke brukes med li. Gen2 lader bør i så fall benyttes i gen0 eksternt med kjølekappe fra eks. volvo.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Orla Pedersen

#8
Sitat fra: motorulf på mandag 31. oktober 2016, klokken 16:51

Så bra :) är det ett CANkommando som du vet vad det är och vill dela med dig?

Som jeg skrev tidligere: "Jeg har dokumentation over CAN-beskeder fra zebra BMI, send PM med mail-adresse, så sender jeg dokumenter."

Jeg lægger ikke dokumenterne ud offentlig da min kilde ikke bryder sig om det, men du må gerne få en kopi.

Edit: Men det var der så en anden der gjorde    :(  Jeg ville have foretrukket at de var blevet redigeret først, af hensyn til min kilde..........De er desværre ret genkendelige med noter på....
Mvh
Orla Pedersen

motorulf

Tack för den goda tanken :) jag missade helt den textraden i ditt inlägg, jag vet inte hur det gick till. haha  :P
Nu har jag lastat ner filerna från den andra tråden, blir god kvällsläsning  :)

motorulf

#10
Så det verkar finnas 2 eller 3 varianter av laddare som BMIn kan styra, NLG4, NLG5 och BC-Z-3.
Dessa styrs med liknande kommandon, antingen CANbus eller PWM.
Är det någon som vet vilken variant som är i de olika PCU generationerna?

Den som är i min PCU gen 1 ser ut som på bilden. Laddare neråt i bild, DC-DC uppåt.
Eller, bilden dyker upp olika väg här i preview jämfört med när jag klickar på den.
Halvan med 4 kondensatorer i grupp är laddaren, halvan med 3 kondensatorer i grupp är DC-DC.
Det står "ARENS TH!NK" och "VSG500A" på kretskortet.

VWspirit

Think funker bare med en type, de andre er til bruk for stasjonære system eller ekstern lader. Husker ikke i farta hvilken som er brukt, må eventuelt sjekke senere
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

motorulf

Sitat fra: VWspirit på tirsdag 01. november 2016, klokken 12:39
Think funker bare med en type, de andre er til bruk for stasjonære system eller ekstern lader. Husker ikke i farta hvilken som er brukt, må eventuelt sjekke senere

Gör gärna det, vet jag bara vilken typ jag ska prata med så ska jag programmera en arduino med CANbus för att försöka ladda ett Lipo pack som jag har liggandes.

jur

Sitat fra: VWspirit på mandag 31. oktober 2016, klokken 17:18
Enerdell i gen1 funker som bare det også i gen0 men laderen i gen0 er ikke bra og bør ikke brukes med li. Gen2 lader bør i så fall benyttes i gen0 eksternt med kjølekappe fra eks. volvo.

Kan du beskrive forskellen mellem Gen0 og Gen1 i forhold til Litium-Batterier lidt nærmere?
Jeg ved at indgangsfilteren blev modificeret (Gen0 design plejede at dø af "severe arcing") og at ladeeffekten er højere ved Gen1. Er der mere?

Tak,
Jens   

motorulf

Är det någon som har pinout för PCUn?
Då tänker jag mest på de svarta rektangulära kontakterna :)
Jag är intresserad av att veta vilka signaler som går via RAC och vilka som går direkt till PCU.
gaspedal, bromspedal osv.

Jag är i färd med att byta ut logik-korten i PCUn mot en annan kontroller med öppen källkod.
Bara högspänningkomponenterna blir kvar, och eventuellt DC-DC konvertern.
Återkommer med mer info senare om/när jag får det att fungera.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA