Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noe rustproblematikk på Leaf?

Startet av trondhla, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:01

« forrige - neste »

tomrh

Jepp, det er slik mine biler ser ut også nå. Ganske delikat. Var på EU-kontroll på NAF med Leafen i juni, hadde zinksprayet etter hjulskift på våren og rengjort felger og bil. Det skinte gjennom at kontrolløren var imponert over tilstanden til bremsesystemet og generelt ellers. :)

Jeg har faktisk også vurdert å spraye en antirustprimer over zinksprayen:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000028154/

Jeg behandlet noen stålfelger i forfjor/fjor vår, pusset vekk rust, deretter zinkspray, så denne antirustprimeren for til slutt å lakkere med felglakk. Felgene ble veldig bra, har kjørt en sesong på fossilen uten at de har begynt å ruste igjen. Fargen til denne antirustprimeren er rød, noe som jeg tror blir litt stilig det også. Samt at den gir grunnlag for annen lakk, avhengig av forfengelighetsgrad. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jsa061

Aiaia, skulle sett dette for en uke siden før jeg skiftet dekk. Neste gang!

nr1rayner

Problemet er jo vedheften, og hvordan de forskjellige sprayene fungerer sammen.
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Har zinksprayet traversen på Leafen, men det flasset bare av, sitter ikke på den svarte lakken som er der originalt.

Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
En som drev med lakkering snakket om plastprimer eller noe sånt. Poenget med den var at den var helt tett, så da skulle det visstnok ikke boble opp igjen.
Har ikke prøvd dette selv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Det var det jeg prøvde å eksemplifisere ved å nevne felgprosjektet mitt der zinksprayen er nederste "primer". Ser ut til å fungere.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
Derfor jeg brukte zinkspray nederst.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Ja, har opplevd at zinken flasser litt av etterhvert, men holder seg fin ei god stund. Vil bli bedre med sliping først ja, hvis man orker. Gjentatte behandlinger vil til slutt galvanisere metallet. Poenget mitt er at denne antirust-primeren er like enkel å spraye oppå zinksprayen og kan gjøres ved hvert hjulskift. Men som sagt, er bare en uprøvd idé fremdeles.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Var opp med bilen på bukk i dag, og tok unna bunnplaten.
Funn: Rust begynt å "bite" seg fast. Har gjort zinkbehandling, men det virker på bart metall og lett rust. Nå på seosng 5 er det modnet såpass at en ser hvor den originale lakken ikke holde mål. Det er spesielt rundt sveiser på bærende saker.
Uten noen tiltak vil det etter 3 vintre med saltlake ikke se spesielt bra ut.
Hadde en boks "Fluid Film" stående, og sprayet på rusten. Får sjekke til våren hvordan det ser ut.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Drar fremme denne igjen. Min LEAF er for salg og tenker at jeg vil at alt skal se 100% strøkent ut, derfor tenkte jeg å smøre opp med sink på kaliptere og på kanten av bremseskivene der det alltid blir rust. Skal gjøre dette på den nye fra starten av.

Ser de har en boks på Biltema er det ikke lettere å smøre på med liten pensel feks? E lit skeptisk til bare å spraye over alt, men kanske uten grunn?

Hvordan er det å gjøre dette i kaldt være? Tenkte det var best å ikke spray i garasjen, men kan kjøre den inn etter på å ha på varme selvsagt

leafnor

Har alltid sprayet, aldri penslet. Prøver selvfølgelig å unngå å spraye rett på selve friksjonsflaten. Kommer noe av betydning på den holder det å tørke med noe papir før det tørker helt inn. Det vesle som da er igjen slites bort etter "10 meter" bremsing.
Går i kulde, trenger bare lengre tørketid, men sørg for at det er tørt så det ikke er vann som har frosset du sprayer på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ser strøkent ut etter «10 meter bremsing» er min erfaring også, alltid bare sprayet og ikke spart. Spesielt langs kanten av bremseskiva har jeg guffet på. Viktig å rotere hjulet 1/4 omdreining og fortsette så man får sprayet kanten «inni» caliper.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA