Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter B - også i andre land?

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 23. oktober 2016, klokken 21:30

« forrige - neste »

KjellG

Det pussige er at en padde, stille og rolig bak tv er fy fy, mens pop-up i kjøkkenbenken med skjøteleding inne i benken og som er i bevegelse for hvert "pop", tiljubles. Kaffetrakteren trekker mye mer en stereoanlegget.

Ad likestrøm: gitt en last bak en likeretterbro, klipp bort én av diodene, og du gar en pulserende likestrømslast. Det er neppe batteristrøm som tyter ut på nettet, men feil som påvirker strømtrekket over perioden.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på mandag 24. oktober 2016, klokken 10:34
Det pussige er at en padde, stille og rolig bak tv er fy fy, mens pop-up i kjøkkenbenken med skjøteleding inne i benken og som er i bevegelse for hvert "pop", tiljubles. Kaffetrakteren trekker mye mer en stereoanlegget.

Vår pop-up er koblet fast ;)

Men frykten for padder bak stereoanlegget er neppe 90W last fra TVen men at noen skulle finne på å plugge i f.eks en portabel vifteovn der. En 2000W last som står på i mange timer. Kaffetrakteren er vel ferdig på 5 minutter, og brukes som regel når det er folk i nærheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 06:21
Sitat fra: Robert Sund på mandag 24. oktober 2016, klokken 02:04
Forbud mot å bytte schuko ut mot industristikk uten at det medfører tusenvis i ekstrautgifter er ikke gunstig isolert sett.

Mente reglene åpnet for at en kunne bytte et slitent stikk, bare det blir gjort forskriftsmessig. Ellers blir det for dumt.
Ja. Du kan forbedre anlegget uten å oppgradere til nyeste standard, så lenge det er en forbedring gjelder forskriftene fra dengang da som minstkravet.
Derfor slipper du å bygge om hvert 4. år.
En annen ting er at de nyeste forskriftene har et høyere sikkerhets nivå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Er det noen som vet om et konkret annet europeisk land hvor det er krav om jordfeilbryter B for elbillading på enfase?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

#19
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 24. oktober 2016, klokken 17:39
Er det noen som vet om et konkret annet europeisk land hvor det er krav om jordfeilbryter B for elbillading på enfase?
Nei men vi er nokså alene om vårt IT nett. Kravet om B vern om likeretter er tilkoblet mer enn en faseledning er den orginale EU teksten, og i de fleste EU land betyr enfas én faseleder og N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#20
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:56
Ja. Frekvensomformere har ofte slikt vern.
Gi meg noen dager til å lage en «tegn og fortell» for spesielt intereserte.
For spesielt intereserte, tegningen er nok litt primitive, og sinuskurver er laget i full fart med regneark. Se vedlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

God beskrivelse, Griffel, men hvordan er dette forskjellig i en elbil, fra annet utstyr med lignende AC/DC-strømforsyninger, som datamaskiner, osv.?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 01:30
God beskrivelse, Griffel, men hvordan er dette forskjellig i en elbil, fra annet utstyr med lignende AC/DC-strømforsyninger, som datamaskiner, osv.?
Egentlig ingen, men de fleste DC forsyninger jeg har hjemme er ikke tilkoblet jord.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Takk for forklaringen Griffel. Dette forklarer vel hvorfor andre land ikke har dette kravet for enfase.

Imidlertid er det underlig at dette kravet skal gjelde i Norge ved vanlig enfase TN/IT-tilkobling.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

minim

#24
Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 01:44
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 01:30
God beskrivelse, Griffel, men hvordan er dette forskjellig i en elbil, fra annet utstyr med lignende AC/DC-strømforsyninger, som datamaskiner, osv.?
Egentlig ingen, men de fleste DC forsyninger jeg har hjemme er ikke tilkoblet jord.

De fleste jeg har er jordet. Laptop, pc skjerm, stasjonær pc, varmepumpen(e) osv. Ofte er ikke jord og dc minus isolert heller, men det varierer fra forsyning til forsyning.

Edit: fin forklaring forresten :)
-vw multivan

Carl Anton Stenling

Det slår meg at risikoen for likestrømsjordfeil i en Kina-produsert strømforsyning til en stasjonær PC sannsynligvis er vesentlig større enn sannsynligheten for tilsvarende feil i elbilens strømforsyning. Litt underlig at man har risikovurdert likeretteren i elbilen som mer risikofylt.

Kan dette være et eksempel på at belter og bukseseler gjelder når noe er nytt og ukjent?
(Minner kanskje litt om påbudet om mann med rødt flagg foran de første automobilene.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

minim

-vw multivan

fredag

Hva mener de med elektrisk kompetanse her? Trengs B-vernet egentlig? Eller er det bare fordyrende?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: fredag på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:36
Hva mener de med elektrisk kompetanse her? Trengs B-vernet egentlig? Eller er det bare fordyrende?

Tja - alt handler jo om risiko og konsekvens. Konsekvensen er i verste fall et dødt barn. Sånn satt på spissen. Risikoen er derimot relativ vanskelig å si noe om, fordi vi vet ikke alt om laderne i de forskjellige bilene, og enda mindre om hva slags feil de vil ha om 5-10 år. Husk at de fleste elbiler er nye nå.

På den andre siden: samme type feil kan skje i veldig mange andre typer utstyr, og man hører sjeldent om det. Sannsynligvis fordi det går på enfase, og beskyttelsen av et A-vern virker "som oftest".

Dersom jeg skrev reglene så ville jeg heller valgt å si at hele huset skulle ha B-vern, og at det var opptil eieren selv om de ønsket et mer sensitivt B-vern på enkelte kurser, for å forhindre at hele huset ble mørklagt.

Så ville jeg nok også sagt at regelen kun ble gjeldende når minst 3 fabrikanter produserer utstyr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

De er jo også en betydelig forskjell i spenning og effekt. B-vern fantes vel ikke før nær 2000 og ble nok til relativt nylig bare benyttet for større frekvensomformere med trefasmating. Strømforsyningen til min kinesiske PC er ikke jordet, men har jordstøpsel. TV har det flate EU støpselet, og det har også alle de små strømforyningene til å putte rett i stikkontakten. Men at det finnes utstyr som kan forårsake feil er hevet overt tvil, å trekke grenser for hva en med rimlighet kan gjøre noe med er ingen enkel oppgave.  Selv forso jeg ikke forskjellen på feilstrøm i et 230V TT nett og en enfas 230V kurs fra et 400V  TN nett før jeg skisset opp kretsen her om dagen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA