Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normalt tap av kapasitet, Leaf 2012

Startet av kenven, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:13

« forrige - neste »

kenven

Var ute med min søster sin Leaf idag. Den er importert fra Nederland. 2012-modell. Km-stand er 51400km.
Reagerte på at den nå har mistet 1 strek. Høres dette normalt ut? Bilen lades stort sett til 80%, og tidvis til 100 % for å kjøre Krsand - Arendal. Da er det stort sett mellom 2 og 4 barer igjen, utifra årstid og værforhold. Bilen var på service før sommeren, og fikk topp score på alt.

Det neste jeg reagerte på var da jeg brukte den idag. Ladet til 80 prosent. Kjørte mellom Grimstad og Arendal, grovt regnet ca 40 km totalt. Våt veibane.  5 grader. En del vind. Noe regn. Fart: Halvparten av turen i 98 km/t på speedometeret, de neste 50% i mellom 60 og 80 km/t. Ikke full regenerering  ved start pga kaldt batteri. Hadde vel 3, doble ringer ved start.  Da jeg kom frem etter kun 40 kjørte km, hadde jeg kun 2 streker igjen (20%?). Høres ikke det drøyt ut å bruke 60% på 40 km?

På forhånd takk for svar!

snurre100

Min Leaf er en 2012 modell.Gått 100000 km.Har ikke mista strek ennå men lading fra 80 til 100% med 16 amp tok ca 1.5 time når bilen var ny. Nå tar det 45 minutter med 16 amp.
2020 Kia E-Niro

LeafSwe

Sitat fra: kenven på søndag 23. oktober 2016, klokken 00:13
Var ute med min søster sin Leaf idag. Den er importert fra Nederland. 2012-modell. Km-stand er 51400km.
Reagerte på at den nå har mistet 1 strek. Høres dette normalt ut? Bilen lades stort sett til 80%, og tidvis til 100 % for å kjøre Krsand - Arendal. Da er det stort sett mellom 2 og 4 barer igjen, utifra årstid og værforhold. Bilen var på service før sommeren, og fikk topp score på alt.

Det neste jeg reagerte på var da jeg brukte den idag. Ladet til 80 prosent. Kjørte mellom Grimstad og Arendal, grovt regnet ca 40 km totalt. Våt veibane.  5 grader. En del vind. Noe regn. Fart: Halvparten av turen i 98 km/t på speedometeret, de neste 50% i mellom 60 og 80 km/t. Ikke full regenerering  ved start pga kaldt batteri. Hadde vel 3, doble ringer ved start.  Da jeg kom frem etter kun 40 kjørte km, hadde jeg kun 2 streker igjen (20%?). Høres ikke det drøyt ut å bruke 60% på 40 km?

På forhånd takk for svar!

Med parkering utomhus och värme under färden så tycker jag det låter normalt, alltså från 10-2bars i dessa förhållanden.
Gissar SOH(state of health) är runt 84%, vilket är normalt på en 2012, åldern verkar spela större roll än milen på bilen.
3P+
3SR+

leafnor

Har 2012, og akkurat mistet en bar. Lading til 80% gir like under 14 kWt på batteriet.
Forbruk på bareå kjøre (Uten varme) var nok på minst 2 kWt/mil
Da er det 8 kWt forbruk. To turer på ca 15 minutter hver og varme på krevde nok et snitt på 4 kW effekt.
Da gikk det 2 kWt til å ha varme i bilen.
Når det er 2 streker igjen er det omlag 4 kWt igjen i batteriet. (Mer enn 20%)
Altså, 4+2+8=14. => Helt normalt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

AppleKnocker

Sitat fra: kenven på søndag 23. oktober 2016, klokken 00:13
Høres ikke det drøyt ut å bruke 60% på 40 km?

Det høres veldig drøyt ut. Jeg har 38 km til jobb, mest motorvei med 110 men gradvis overgangen til lavere fartsgrense og bykjøring mot slutten. Ligger som regel på eller litt over fartsgrensen.
Jeg bruker normalt rundt 30% batteri på denne turen. Det virker ikke logisk at du skal bruke dobbelt så mye på en nesten lik tur.

Min bil er en 2014, 50 000km, 100% SOH.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TeslaK

Jeg tipper grunnen til at du har mistet en strek (SOH < 85%) er at estimatet er feil. Hvis du kun lader til 80%, kjører mange korte turer og klattlade mye så blir det vanskelig å estimere gjenværende kapasitet. La opp  til 100% og kjør ned til nesten helt tom noen ganger så får du kanskje streken tilbake. Har også hørt at superlading skal kunne få opp SOH.

Ang. det høye forbruket, kjørte du i eco-mode? Må kjøre i eco-mode på 1.gen Leaf på vinteren ellers går forbruket i taket.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

medic.66

Har man først mista en strek så får man den vel ikke tilbake?
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

bob-bob

Sitat fra: medic.66 på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:46
Har man først mista en strek så får man den vel ikke tilbake?
Det stemmer nok. Dog , dersom man bytter ut eventuelt dårlige celler og resetter BMS computer ( battery management system) på batteripakken , så vil jo den nye og bedre kapasiteten vises - altså alle streker.
Dette kan nok kun gjøres av et Nissan verksted tror jeg. Det er nok ikke billig heller.

jarand

Sleit med akkurat det samme problemet! Har en svart Nissan leaf (2012)og har kjørt 101 tusen kilometer. Elbilen fungerer mye bedre i svingete Telemark isteden for på motorveien. Virker som om farten blir for høy, med tanke på luftmotstand på motorvei. Min erfaring

Trekkoppbil

Når man kikker på bruktbilannonser, så ser det ganske vanlig ut, at det mangler en bar på 2012-modeller her i landet. Det som er aller mest besynderlig, er å så hvor mange som legger ut bilder på Finn, på en måte så barene ikke synes.
F.eks denne:

Jeg fikk min første 2012-modell våren 2014.  Den hadde historikk fra Tennesse. Kapasiteten lå lenge i overkant av 18kwt, og kanskje rundt 18,5. Og jeg har lagt merke til flere andre 2012-modeller som har ligget på det samme.

Nå er den på rundt 16,5kwt og den første baren forsvant for noen måneder sida.

AtellusCalidus

Har en 2013 US Leaf .. vet ej SOH på den men har alla bars intakta. Kör ganska exakt 60 km om dagen och laddar den varje kväll till 100% - via 16 amp.

Har normalt haft ett förbruk på ca 45-50%  under sommaren men den har nu faktiskt börjat öka till 60-70% på hösten.

Det här med temperaturen att göra antar jag? Man har ju på mer värme, AC, etc så det låter väl normalt i mina öron.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Oddvar

Min SOH varierer fra 95% til 91 % . Kommer litt ann på dagsformen :)
Lader jeg den til 100% noen dager har jeg 95 % . Den lades alltid til 80 % , og tror det virker inn . Tror om jeg tømmer den og lader til 100% 1 - 2 uker så er den oppe i 96/7 . Etc .
Når jeg fikk bilen kunne jeg lade til 21, pluss kwh . Nå 19 og 20 .
Bilen er kjørt 55 tusen , og jeg merker ikke noe på kjørelengden . 10 -11 mil går bra sommer og vinter (Webasto )
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

tomrh

Sitat fra: kenven på søndag 23. oktober 2016, klokken 00:13
Det neste jeg reagerte på var da jeg brukte den idag. Ladet til 80 prosent. Kjørte mellom Grimstad og Arendal, grovt regnet ca 40 km totalt. Våt veibane.  5 grader. En del vind. Noe regn. Fart: Halvparten av turen i 98 km/t på speedometeret, de neste 50% i mellom 60 og 80 km/t. Ikke full regenerering  ved start pga kaldt batteri. Hadde vel 3, doble ringer ved start.  Da jeg kom frem etter kun 40 kjørte km, hadde jeg kun 2 streker igjen (20%?). Høres ikke det drøyt ut å bruke 60% på 40 km?
Høres veldig mye ut ja. Vår 2012 ligger på 85% SoH og 98' km kjørt, mister nok snart en strek vi også. Pendler ca. samme fart og distanse (42 km), i tillegg til at det er endel kupert. Starter fulladet og forhåndsvarmet (ca. ~230 GIDs), ankommer jobb med 7 streker (~150 GIDs). Regn og motvind kan fort stjele 10 ekstra GIDs på distansen.

Med 80% oppladet starter du ut med ca. 200 GIDs, og med "mitt" forbruk i regn og vind (~90 GIDs) skulle du ende på ~110 GIDs, som tilsvarer et sted mellom 4 og 5 streker.

Kjente strømtyver er bl.a. dekk med høy rullemotstand, bruk av mye varme og aktiv kjøring i D, kan det skyldes noen av disse?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

Ikke godt å vite hva som virker inn eller hva som er best/verst.
Jeg har kjørt 123000 på under 3 år.
Lader hver natt til 100%.Og veldig ofte mellom 80 og 100.
SOH på 90.
SVART EUROLEAF 2013

kodalse

Hvis jeg skulle kjøpt brukt Leaf nå ville jeg definitivt gått for denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84840691

US Import 2012, hvor batteri ble byttet før utsendelse fra USA til "Lizard type"
Priset som 2012 US-import.
Bare å slenge på TorC sin varmemod og glede seg over den sterkeste Leaf motoren på 290nm

Ellers har jeg sett over alle LEAF 2011/12:
Bortsett fra denne og en til hadde 9 av 11 mistet 1-3 batteristreker (noen skjulte informasjonen, spesielt bilfirma)
Kjørelengde var ikke noe tema men samtlige var importbiler, ingen norsksolgte Leaf der.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA