Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av KrW, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:07

« forrige - neste »

Viking800

Angående felgskade; er det snakk om kantkjøring og lavprofildekk?

Luring

#151
Ja, det er ikkje uten grunn det har komme firma som spesialiserer seg på kantskader på Tesla (de har ferdig innbytteløsing ) samt at felgbeskyttelse nærmest er standard på nye felger :o

Eg vil ha 19" meir på grunn av komfort enn felgskader, men det blir jo dyrt i lengden om ein må reparere felgene ofte. På landcruiseren eg har i dag er felgene 20 år og har knapt ein skade, men de er 275/75R16 så der er jo nærmere ein halvmeter med gummi før ein kjem inn til felgen.

THE

Har 235/55x19 Goodyear Ultragrip Ice SUV på Polarfelg.

Synes det er lite nok gummi med 235/55x19 når man skal utenfor asfaltkanten. Kunne ikke tenkt meg 20" og lavere profil på vinterhjul, men dette er selvsagt avhengig av hvor man kjører. Hadde jeg hovedsaklig kjørt på motorvei, og aldri vært på dårlige seterveier på fjellet, så hadde jeg nok muligens valgt 20" på vinter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Simmelim

Heisann. Jeg gikk for 265-45R20 foran og 275-45R20 med dekkene Nokian Hakka R2. Hvilket dekktrykk skal jeg ha i de? Skal kjøre endel mil i 130++ og vil hvertfall ha nok luft i dekkene. Har googlet litt og funnet 2,9 bar foran og bak. Hva bruker folket?

smurf

Sitat fra: Simmelim på torsdag 09. november 2017, klokken 13:32
Heisann. Jeg gikk for 265-45R20 foran og 275-45R20 med dekkene Nokian Hakka R2. Hvilket dekktrykk skal jeg ha i de? Skal kjøre endel mil i 130++ og vil hvertfall ha nok luft i dekkene. Har googlet litt og funnet 2,9 bar foran og bak. Hva bruker folket?
Er det de Tesla leverer hvis man bestiller 20"?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Cries

Tesla leverer 255/45/20 foran og 275/45/20 bak på Nokian Hakka 8 ivertfall, tror det er samme for R2.

Selv har jeg 265/45/20 på alle 4 (ikke Tesla) og har 3.3bar i disse. Hadde 3.1 fra dekksenter, men synes dekkene var litt for myke sideveis på dette trykket. Har hatt R2 på model S i 3 år, så vet hva jeg gikk til.

Personlig anbefaler jeg å skifte til PSI visning (under language and units, velg MILES i stedet for km) og fyll til rundt 47/48 PSI. Da føles bilen stabil og fin ut sammenlignet med lavere trykk.

Simmelim

Jeg fikk til svar fra dekkforhandler at R2 ikke kom i 255-45R20 men at de hadde solgt mange 265-45R20 til Model X tidligere. Synes 3,2-3,2 bar høres litt mye ut når anbefalt dekktrykk er 2,9. Skal sjekke lufta nå snart men har lest at om man kjører mer enn 3 km så er dekkene varme og lufttrykket vil være lavere når det blir kaldere vær så man bør fylle 10% ekstra på vinterdekk som er kjørt varme. Merker jeg er litt i tvil på hva jeg bør gjøre

jlan

Jeg kjører med 3.2. Det er anbefalt med tilhenger, men jeg bruker det hele tiden. Jeg synes det gir litt lavere forbruk, og litt bedre stabilitet. Tesla tapper ned til 2.9 når de har bilen inne.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arve

Jeg har en dekkselger som er veldig bestemt på at jeg bør ha 235-dekk (19 tommer). Noen som har sett dette i praksis? Det ser ikke dumt ut med smalere dekk enn standard?
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

geear

Hvis du finner dekk med riktig profil og lastindeks i den dimensjonen så kan jeg ikke forstå at det skal være annet enn positivt både for grep på glatt føre, støy og forbruk.

Kan ikke se hvorfor 2 cm på dekkbredden skal bety stort på utseende, de ser ikke spesielt freshe ut med 19" uansett, og ingen Teslaer blir levert med skikkelig bredde på dekkene uansett..

THE

Jeg har 235/55x19 på Polar felger.

Skal prøve å huske å ta et par bilder og legge ut når det blir lyst.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Radon

Eg spurte nettopp Bil og Anleggsdekk i Stavanger om å sette 235/55x19 dekk på 8.5X19 Polarwheels GUN STONE. Fikk da følgende svar.

"Jeg tror ikke jeg hadde våget å sette på 235/55R19 på denne bilen. Relativt smale dekk i forhold til stor tung bil, dette kan gi negativt utslag som retningstabilitet osv".

Hva tenker dere om det? Er det uforsvarlig?
Eg trenger ikke breie dekk. Er mest opptatt av pris, grep, støy og forbruk.

geear

Jeg har ingen tro på at de to centimetrene har noen som helst betydning for retningsstabilitet. Camber/caster, sporvidde og akselavstand derimot...

Dekkverksteder har aldri overbevist meg om kompetanse på noe som helst som har med bil eller dekk å gjøre, man må treffe noen som har personlig bilinteresse og/eller driver med bilsport.

Radon

Takk for svar.
Sitat fra: gr på fredag 10. november 2017, klokken 13:20
Camber/caster, sporvidde og akselavstand derimot...
Hva legger du i dette? Vil det føre til ekstra slitasje på noe? Frafall av garanti fra Tesla etc?

Frisco

Hadde tenkt å kontakte delivery og spørre om å få byttet fra 20" --> 19" på vinterdekkene jeg har bestilt basert på input fra denne tråden, men virker som om Tesla har lagt på 20-30% på prisen på 20" vinterdekkene (19" også). Noen som vet hva dette skyldes?


Designstudio


Invoice
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA