Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fast installasjon vs CEE / (industrikontakt).

Startet av andy76, lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:35

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:14
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
Dette er fullstendig missforstått. Det er lader som utløser krav om B-vern. Et B-vern er i prinsippet en RCD-DC i serie med et A-vern. Altså en ladestasjon med et RCD-DC og A-jordfeilbryter i skapet blir omtrent det samme som et B-vern.
A-vernet blir ikke forstyrret av et B-vern, men en DC feil på lasten vil kunne forstyrre A vernet. Det er mer slik at dersom det er behov for et B-vern blir et forankoblet A-vern galt fordi det ikke gjør jobben.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ProsjektX

Sitat fra: Griffel på mandag 24. oktober 2016, klokken 13:10
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:14
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
Dette er fullstendig missforstått. Det er lader som utløser krav om B-vern. Et B-vern er i prinsippet en RCD-DC i serie med et B-vern. Altså en ladestasjon med et RCD-DC og A-jordfeilbryter i skapet blir omtrent det samme som et B-vern.
A-vernet blir ikke forstyrret av et B-vern, men en DC feil på lasten vil kunne forstyrre A vernet. Det er mer slik at dersom det er behov for et B-vern blir et forankoblet A-vern galt.
Oki. Men ser ikke hvorfor det påpekes, visstnok fra leverandører av gjordfeilautomater også, at A vern ikke skal stå foran B? Sitat fra Trainor forum

SitatA foran B er ikke ok (beskrevet av leverandører, som for eksempel Siemens).

B foran A kan være ok, men avsnitt 722.531.2 i NEK 400 skal være ivaretatt. Husk også på krav til selektivitet.

Men er jo fort et spørsmål om en ladestasjon implementerer fult B-vern DC/AC eller bare DC også da.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

minim

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:03
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?

Det har du helt rett i, og lading av Elbil er nok bare et godt startpunkt for å innføre dette.

Strengt tatt så har DSB faktisk klart å få med den ansvars fraskivelsen også slik at dersom en kurs primært skal brukes av utstyr som kan utløse DC-feil så skal elektriker i risikovurderingen sin ha kartlagt dette og montert type-b vern. Det er en del av risikovurderingen før/under installasjon om det er montert riktig jordfeil beskyttelse. Her skal alt ansvar skrives ned på arbeiderne slik at det er lett å plukke ut en syndebukk. Det er så deilig å se hvordan slikt er bygget opp!
-vw multivan

Griffel

Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?
Se også http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#34
Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 13:28
Oki. Men ser ikke hvorfor det påpekes, visstnok fra leverandører av gjordfeilautomater også, at A vern ikke skal stå foran B? Sitat fra Trainor forum

SitatA foran B er ikke ok (beskrevet av leverandører, som for eksempel Siemens).

B foran A kan være ok, men avsnitt 722.531.2 i NEK 400 skal være ivaretatt. Husk også på krav til selektivitet.

På grunn av selektivitet kobler en ikke jordfeilbrytere med samme verdi i serie. Velger et B-vern er det fordi en "frykter" glatt DC. Det forankoblede værnet som er felles for mye annet kan da bli satt ut av spill eller løse ut på en for høy verdi på grunn av DC strømmer lavere enn B-vernets grense.

Har ladestasjonen en RDC-DC er det riktig å mate denne fra en jordfeilautomat. Har den en jordfeilbryter type B er det riktig å mate den fra en automatsikring. Men om den mates fra en jordfeil automat skjer det ikke noe galt av den grunn, men det er et brudd på selektivites regler.

Problemet er egentlig ikke relevant for kun to vern i serie, men når det forandkoblede vernet er felles for mange andre kurser enn de med B vern har det en betydning, ikke på grunn av B-vernet som sådan men fordi en forventer at DC strømmer fra kursene med B-vern med lavere verdi enn utløsestrømmen kan skape problemer for A-vernet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...

Men hvor mange av Norges elbiler har hatt DC-feil?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 22:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 15:39
Hva om en satte B-vern felles for hele huset? Jordfeilautomatene ville ta trivielle jordfeil, B-vernet de sjeldene (?) DC-feilene?

B-vern for ladekurs skal kun dekke ladekursen. Hvis ikke vil jo DC-feil i bilen slå ut strømmen til hele huset...

Men hvor mange av Norges elbiler har hatt DC-feil?

Har ikke peiling. Men forskriftsmessig skal B-vernet kun dekke ladekursen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Huff her ble det mye teori og antagelser.

Jeg skal legge opp en 32A 3-fas kurs til garasjen. (Garasjen er ikke satt opp enda)
Denne skal benyttes til ordinær belysning, schuko uttak (tilstrekkelig), trefas tilkobling til en større kompressor og en 32A portabel ladestasjon (kan idag benytte kun 16A av disse 32A som laderen kan tilby).
I tillegg kommer alt av merkelig utstyr som man bare trenger i en garasje.

Såvidt jeg skjønner har man ikke krav om at det MÅ være egen dedikert kurs ut mot laderen, er det i det hele tatt noen utfordring med å kombinere alt dette på en egen garasjekurs?
Er det ikke vanlig at en garasje har kun en strømforsyning?

For meg virker det som litt hysteri rundt lading.
Bruker i dag en byttet schuko til 16A CEE og lader fast på 10A (syns tilførselsledningen inne i huset blir for lunken med 16A)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Med prosjektering på gang ville jeg lagt en 40A 3 fase kurs et underfordelingskap. Fra det kan du så legge ut x antall kurser, inkludert en for lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatHuff her ble det mye teori og antagelser.

Når du spør på et brukerforum for elbiler må du regne med det. Lite fag og mye synsing.

Tenker at utgangspunktet ditt er feil. Dersom dette skal gjøres lovlig må du finne en elektriker som tør å sette navnet sitt på samsvarserklæringen.
Elektrikeren er ansvarlig for sluttresultatet og det er hans tolkning av regelverket som gjelder.
I tillegg vil det være lokale bestemmelser for tilkobling av enfaselaster som må taes med i betraktningen.

Skal du bruke industrikontakten til lading av elbil vil elektriker måtte regne med en samtidighetsfaktor på 1 og da har du null strøm igjen til resten av garasjen. Dermed er dette neppe gjennomførbart slik du skisserer.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:00
Med prosjektering på gang ville jeg lagt en 40A 3 fase kurs et underfordelingskap. Fra det kan du så legge ut x antall kurser, inkludert en for lading.

Det ville du sikkert, men det avhenger om det er kapasitet i inntaket og nok effekt til resten av boligen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:27
Huff her ble det mye teori og antagelser.

Jeg skal legge opp en 32A 3-fas kurs til garasjen. (Garasjen er ikke satt opp enda)
Denne skal benyttes til ordinær belysning, schuko uttak (tilstrekkelig), trefas tilkobling til en større kompressor og en 32A portabel ladestasjon (kan idag benytte kun 16A av disse 32A som laderen kan tilby).
I tillegg kommer alt av merkelig utstyr som man bare trenger i en garasje.

Såvidt jeg skjønner har man ikke krav om at det MÅ være egen dedikert kurs ut mot laderen, er det i det hele tatt noen utfordring med å kombinere alt dette på en egen garasjekurs?
Er det ikke vanlig at en garasje har kun en strømforsyning?

For meg virker det som litt hysteri rundt lading.
Bruker i dag en byttet schuko til 16A CEE og lader fast på 10A (syns tilførselsledningen inne i huset blir for lunken med 16A)

Du må jo ha en underfordeling der du sikrer ned for å benytte belysning og schuko. Jeg ville lagt en 10mm2 kabel, den kan ofte sikres med 50A og minimum 40A. Min er sikret med 50A, greit å ha nok strøm til garasjen. Koster i praksis ikke noe mer enn 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. oktober 2016, klokken 11:02
Du må jo ha en underfordeling der du sikrer ned for å benytte belysning og schuko. Jeg ville lagt en 10mm2 kabel, den kan ofte sikres med 50A og minimum 40A. Min er sikret med 50A, greit å ha nok strøm til garasjen. Koster i praksis ikke noe mer enn 32A.

Det er klart at underfordeling vil det bli, men det vil jo være et uttak fra hovedsikringsskap sikret med 32A.
Mener det er rundt 50A inn til hovedskapet.
Sjekket med trikker når han bygde om til automatsikringer at det lot seg gjøre å trekke en 32A ut til garasje.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA