Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon av ladepunkt for elbil - stort sprik i pris og løsninger

Startet av jotto, torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:16

« forrige - neste »

jotto

Jeg har vært i kontakt med flere elektrikere for å legge opp ny 32A kurs til lading av elbil. Samtidig vil jeg øke hovedsikringen fra 40A til 63A.

Prisene og løsningene varierer villt, for å si det mildt.

Jeg har fått et tilbud på ca 18000 for installasjon og utstyr, mens en annen mener at jeg må installere overspenningsvern og bygge om hele sikringsskapet med helt ny innmat til totalt ca 30000 fordi det ikke er plass til jordfeilvern type B uten å bygge om.

Den første elektrikeren mener at jeg kan ha jordfeilvern type B i ladeboksen (Salto, Kirkebø eller tilsvarende) slik at jeg ikke trenger å bygge om.

Jeg har idag automatsikringer og jordfeilbryter på bad og kjøkken. Det er jo en viss prisforskjell ute og går her. Jeg har ikke lyst å gamble på sikkerhet, men jeg har jo heller ikke å lyst å kaste en masse penger ut av vinduet for en full ombygging hvis jeg ikke trenger det.

Noen tanker og innspill, anyone?

zyp

Så lenge det er jordfeilvern type B enten i sikringsskap eller ladeboks så er det forskriftsmessig utført, og da er det ikke noe poeng i å gjøre det dyrere enn nødvendig.

Det kan selvfølgelig være at sikringsskapet er modent for en oppgradering uansett, men det blir i så fall en separat vurdering du må ta.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jotto

Sitat fra: zyp på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:47
Det kan selvfølgelig være at sikringsskapet er modent for en oppgradering uansett, men det blir i så fall en separat vurdering du må ta.

Ja, det er jo det som er spørsmålet da... Jeg er ikke elektriker, så jeg er ikke kompetent til å vurdere det. Det ble inspisert av Infratek for et par år siden. De påpekte at jeg burde ha jordfeilbryter på bad og kjøkken, og dette ble installert. Det var ingen kommentarer på skapet ellers. Jeg tror det er fra rundt 2000.

jotto

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:56
Trenger du 32A da ?

Høyst usikker. Jeg skal ha det til en (mulig) Tesla. Jeg har ikke hatt elbil før, så jeg aner ikke hva slags behov jeg egentlig har.

Jeg må iallefall ha en separat kurs til elbil, og da lurer jeg på om jeg burde oppgrade hovedsikring når jeg først er i gang.

Edit2: Den elektrikeren som vil ha ombygging av skapet mener at jeg må bygge det om selv om jeg ikke skal øke hovedsikringen siden det ikke er plass til jordfeilbryter type B i skapet.

jkirkebo

Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 18:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:56
Trenger du 32A da ?

Høyst usikker. Jeg skal ha det til en (mulig) Tesla. Jeg har ikke hatt elbil før, så jeg aner ikke hva slags behov jeg egentlig har.

Jeg må iallefall ha en separat kurs til elbil, og da lurer jeg på om jeg burde oppgrade hovedsikring når jeg først er i gang.

Edit2: Den elektrikeren som vil ha ombygging av skapet mener at jeg må bygge det om selv om jeg ikke skal øke hovedsikringen siden det ikke er plass til jordfeilbryter type B i skapet.

Det trenger du ikke, bare kjøp en ladestasjon med innebygget B-vern. Da klarer du deg med en vanlig automatsikring i skapet.

Nevnt tidligere i dag i en annen tråd, men jeg får straks inn disse:

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Kan leveres med i tegrert jordfeilbryter type B for 5750,-. Går opp til 3x32A, men fungerer også på f.eks 1x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Dersom du skal oppgradere fra 40A til 63A så må kanskje mye byttest ut uansett litt avhengig av hvordan det er dimmensjonert fra før. Jeg hadde vurdert å ta igjen alt for å være på den sikre siden. Du må nok ha ny kabel i fra inntaksboks litt avhengig av hva som ble lagt den gangen det ble installert. Innmaten i sikringsskapet høres ut som om det er modent for utskifting om du ikke hadde jordfeilbryter ved kontroll. Jeg tok nylig igjen installasjonen i mitt hus som riktignok var eldre en fas opplegg. Byttet da alt helt i fra stolpe samt all kabel/kontakter i hele huset. Angrer ikke et sekund :)

Det er ikke mange laster i et vanlig bolighus som kan ligge med full belastning 32A i 8-10 timer, men det kan en helt tom elbil å slikt blir det varmgang om man har noe som er underdimmensjonert.

En elektriker må forholde seg til DSB sine fem sikre ved en slik installasjon. Da må det krysses av for "Skal arbeidet utføres uten inngrep i en eksisterende installasjon" med mefølgende vurdering av ditt gamle anlegg. Jeg hadde ikke satt mitt navnetrekk der om jeg skulle oppgradere et anlegg som jeg mente ikke var sikkert når jeg forlot arbeidsstedet. Jeg ville heller aldri gjort det i mitt eget hus. Det blir med andre ord en vurderingssak og vanskelig å si noe om uten mer informasjon. Litt bilder av sikringsskap og inntaksskap som er detaljerte så tror jeg det er lettere for de som jobber med dette å vurdere det litt bedre.

For spessielt intresserte så kan man se igjennom fem sikre her. 
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/artikler/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/
-vw multivan

tallyho

Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 18:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:56
Trenger du 32A da ?

Høyst usikker. Jeg skal ha det til en (mulig) Tesla. Jeg har ikke hatt elbil før, så jeg aner ikke hva slags behov jeg egentlig har.

Jeg kjører Tesla 8-10 mil på en typisk dag. Lader med 10A på en 16A kurs. Lader til og med en E-Golf på samme kabel innimellom, men den går nok noe mindre enn Teslaen. Alt dette går helt fint. Dvs. at en 16A kurs fint lader to elbiler som går rundt 40.000 km/år. Men: Hvis jeg allikevel skulle legge opp nytt ville jeg lagt en 32A kurs hvis hovedsikringen tåler det, mest for å kunne lade Teslaen og Golfen samtidig, ikke fordi en 16A kurs ikke er tilstrekkelig, men for å ha det lettvint i hverdagen.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

S4e

Som deg vil jeg forhåpentligvis få min første elbil om noen måneder og med stort batteri (Ampera-e). Vi kjører langt i helgene, men ikke så mye i uka. Søndag kveld vil batteriet ofte være nesten tomt.

Men basert på gode råd fra erfarne folk her så ser jeg at det ikke er nødvendig å fylle opp batteriet 100% hver gang. 16A kurs lader ca 20 km i timen og det er veldig sjelden (aldri?) en kommer hjem fra lang tur med helt tomt batteri og skal kjøre langt med en gang uten pause/søvn? Og superladere er jo også en mulighet "den ene gangen". Plugger en bilen inn hver natt virker det som de færreste noen gang har et problem med dette selv med 10A kurs. Jeg har måtte venne meg til tanken her, fordi vi er vant til å fylle full tank når en er innom bensinstasjonen, men med elbil så fyller du "hele tiden" når bilen er parkert.

Jeg planlegger derfor å legge en kabel og ladestasjon som er forberedt for 32A, men trolig nøye meg med 20A og ikke ta ytterligere investeringer før jeg erfarer at det faktisk er et behov...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

elektrolux

De fleste har mest behov for lading før de får elbilen sin.

Original 10A ladekabel gir opp til 300 km rekkevidde / døgn

(15 mil tar 2 timer å kjøre og 10 timer å lade med original ladekabel)

Monterer du en 16A ladestasjon som f.eks denne fra oss til 4390.- reduserer du ladetiden med 60% og får dermed ytterligere 8 timer på å kjøre og lade ytterligere 100 km

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minim

Sitat fra: S4e på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:03
Jeg planlegger derfor å legge en kabel og ladestasjon som er forberedt for 32A, men trolig nøye meg med 20A og ikke ta ytterligere investeringer før jeg erfarer at det faktisk er et behov...

Det er viktig å tenke over hva det koster å ta det igjen også. Om du skal legge opp ny kurs med tilhørende kabel osv og har kapasitet i skapet for 3x32 fra før så koster det minimalt mer å legge det opp i fra første stund kontra å installere 16-20A og finne ut at det er for lite. Prisforskjellen på materiell er neglisjerbar og arbeid/dokumentasjon er like omfattende om det er 3x32 eller 1x20.

Når det er sagt jeg gikk nettopp over til Tesla selv og er vel av samme oppfatning som deg nå at selv en 10A holder for mitt bruk. Jeg lader stortsett mellom 50-70% og annenhver dag på 10A. Når vi skulle på en litt lenger tur så var det bare å plugge i når vi kom fra arbeid så var den fulladet når vi kom fra arbeid.
-vw multivan

PST

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. oktober 2016, klokken 17:56
Trenger du 32A da ?
Får du lov av nettselskapet ditt å ha 32A til lading av elbil da?
Det er nettselskap som setter grenser for hvor mange amper en kan bruke til elbil lading i bolighus.

JanBrede

Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:42
Sitat fra: S4e på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:03
Jeg planlegger derfor å legge en kabel og ladestasjon som er forberedt for 32A, men trolig nøye meg med 20A og ikke ta ytterligere investeringer før jeg erfarer at det faktisk er et behov...

Det er viktig å tenke over hva det koster å ta det igjen også. Om du skal legge opp ny kurs med tilhørende kabel osv og har kapasitet i skapet for 3x32 fra før så koster det minimalt mer å legge det opp i fra første stund kontra å installere 16-20A og finne ut at det er for lite. Prisforskjellen på materiell er neglisjerbar og arbeid/dokumentasjon er like omfattende om det er 3x32 eller 1x20.

Når det er sagt jeg gikk nettopp over til Tesla selv og er vel av samme oppfatning som deg nå at selv en 10A holder for mitt bruk. Jeg lader stortsett mellom 50-70% og annenhver dag på 10A. Når vi skulle på en litt lenger tur så var det bare å plugge i når vi kom fra arbeid så var den fulladet når vi kom fra arbeid.

Har tenkt ganske mye på dette, siden jeg jobber med dette i et borettslag, og som du sier, kostnaden når man først gjør noe er mye mer knyttet til arbeid som må utføres, enn materialkost.

I litt videre tanker, så kan jeg prøve å se litt forbi hva dagens elbiler kan, og hva morgendagens elbiler må kunne.  For å kunne dekke ekstremtilfellene (feks selger/håndtverker) som returnerer hver kveld med tomt batteri og drar igjen etter kort søvn) må jeg prøve å planlegge litt anderledes.

Gitt at elbiler drar ca 1,5-2 kwh pr mil nå, noe som sikkert kan forbedres, så kan jeg anta at en som kjører 50+ mil daglig trenger en ladehastighet som idag ihvertfall forutsetter trefaselading; 11-22 kw.  I konklusjonen av det ligger det å ihvertfall å kable for 400V nett ved utbygging, selv om det ikke er tilgjengelig i mitt område ennå.

Siden de fleste av oss her inne har elbil, har vi sett at dagens biler og dagens ladehastigheter dekker vårt behov.  Etterhvert som flere biler og biltyper skal eller må gå over, vil både batterikapasiteter og ladehastigheter øke.

For deg personlig blir det da heller en vurdering av hvordan livet ditt vil utvikle seg, i mitt liv med 2 biler kjører vi normalt sett mellom 25' og 30' km i året, og veldig sjelden at lange kjøredager kommer etterhverandre.  Jeg kan i så måte bruke flere dager på å komme opp til større kjørelengde tilgjengelig på bilene og kommer antakelig ikke til å komme i en situasjon i livet hvor jeg trenger mer, men derimot kan klare meg med 10-16A enfase pr bil.

Det samme gjelder faktisk de fleste mennesker i hverdagen, kommer hjem fra helgetur søndag, og skal på jobb dagen etter.  Hvis den jobbturen er innenfor det de fleste bilene klarer idag, altså under 5-10 mil, krever ikke det mer enn 10 til 20 kwh, noe en 10-16A tilkobling klarer med en normalt lang sovenatt.  Dette gjelder uansett hvor stort batteri bilen har ;)

Hvis man da siden har tilgang til lading på jobb, er jo "krisen" over for de fleste av oss.  De fleste biler står jo stille det meste av døgnet, og hvis man da har tilgang på strøm ordner det seg.

Mitt råd er å kable for fremtiden (5 leder kabel), men unngå å ta store kostnader som ikke trengs idag (øke inntak, dersom det er store kostnader knyttet til dette)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA