Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterfelger: velge mellom orginalfelg med tre og sju eiker

Startet av elekTrond, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 23:26

« forrige - neste »

elekTrond

Enn så lenge står vinterdekkene på orginalfelgene med sju eiker. Men siden jeg har fire slitte trillebårdekk foran, funderer jeg på om ikke de relativt tette, tre-ekede egner seg bedre.  ???

Dere som har kjørt en vinter eller fler, hvor ille er disse til å pakke seg med snø og is? Det er så kjedelig å kjenne risting i rattet på motorvegen etter å ha kjørt i dyp og gjerne litt snøkram nysnø.  >:(   " #denFølelsen lzzm... "

Nå blir vel felgene på en elbil aldri varme, all den tid bremsene har rustet fast (!), ... så dette er kanskje et ikke-problem for alt jeg vet?  ::) :P

'13 Mjau

tomrh

Jeg har sett flere trillingeiere som kjører på de 3-eikede om vinteren. Selv har jeg ikke prøvd, og har heller ikke muligheten lengre fordi jeg har solgt dem.

De egner seg nok bedre mhp. strømforbruk siden de gir litt lavere luftmotstand.

Argumentene ellers går omtrent slik:
Åpne vinterfelger: lettere å holde rene for saltslush men pakker snø også fra utsida
Lukkede vinterfelger: pakker snø bare fra baksida men vanskeligere å gjøre rene rundt bremsedeler

Selv passer jeg på bremser ved å spraye dem med zinkspray ved hvert hjulskift samt å faktisk bruke dem innimellom (holder skivene rene). Er derfor ikke redd rust, og åpen/lukket spiller mindre rolle mhp renhold.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elekTrond

Bremser ja. Jeg grov ut masse støv og bøss fra klossene og sleidesporene da jeg kjøpte bilen. Selv lufte/rense-sporet midt i klossen var hardstappet. Men det var brukbare mengder med alu-pasta på glideflatene.

Da jeg satte på vinterhjulene i helga gikk det relativt tungt rundt framme, spesielt venstre side. Orka ikke gjøre noe med det der og da siden det yret jevnt og jeg snart skal montere parkeringsvarmer. Da må hjulene av igjen uansett.
'13 Mjau

Mr.Zero

De 3-ekede felgene fikk ingen designpris på bilutstillingen i Genève 2010 - og det forstår vi (jeg). Selv hadde jeg 7-eiker på begge hjulsett, men plasti-dippa dem sorte alle i hop. Ble litt kult på hvit bil. Min mening.
Tror vel ikke det blir allverden av forskjell på hvor mye snøen pakker seg i disse søte små hjulene. Uansett blir det ikke mange mils kjøring med risting i rattet midtvinters da batteriet tar slutt etter få mil. Og da har du mange timer foran deg der du kan fjerne eventuell snø fra felgene. Ironi.  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 19. oktober 2016, klokken 20:01
De 3-ekede felgene fikk ingen designpris på bilutstillingen i Genève 2010 - og det forstår vi (jeg).
Var vel litt av årsaken til at akkurat de ble solgt istedet for 7-eikerne...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

psyfoon

Litt OT, men.. Jeg synes de "tre-ekede" felgene er skikkelig tøffe jeg. MYE, MYE kulere enn de kjedelige og vanlige 7-eke felgene. De 3-ekede gir bilen karakter samtidig som de er herlig retro (litt gammel Saab Turbo preg). Har også fått positive tilbakemeldinger fra de bilgærne kompisene på disse felgene, så jeg kunne godt tenkt meg å hadd disse på både sommer og vinter. Blir nesten litt trist når vinteren kommer og de 7-ekede må på, da blir bilen litt kjipere. Synes nå jeg da, men vi er jo forskjellige  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA