Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil uten lademulighetter hjemme

Startet av Kristaps Roze, lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:47

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#30
Finnes forresten Plugshare.com hvor man kan registrere ladepunkter for deling.

Oppfordrer alle til å registrere seg her så kan man jo avtale detaljer hvis det blir aktuelt med jevnlig lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 24. oktober 2016, klokken 20:09
Finnes forresten Plugshare.com hvor man kan registrere ladepunkter for deling.

Oppfordrer alle til å registrere seg her så kan man jo avtale detaljer hvis det blir aktuelt med jevnlig lading.

Veldig bra tiltak. Her tenkt tanken at det må jo være mange som kan leie ut en kontakt til en avtalt pris eller en tjeneste igjen, og her kommer det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Jeg var selv i (nesten) samme situasjonen. Jeg har ikke mulighet for daglig lading hjemme, men jeg benytter meg av skjøteledning over fortau i nødstilfeller. Det forutsetter selvfølgelig at jeg da har funnet p-plass direkte utenfor huset.

Jeg har mulighet for lading på jobb dersom jeg er tidlig nok ute og bestemte meg derfor for å hoppe på og kjøpe en billig elbil for å teste hvordan dette fungerer for vår familie. Generelt kan jeg si at det har fungert veldig bra i sommer, jeg lader mellom 2 og 3 ganger i uken på jobb, og har vel "nødladet" ca 10 ganger hjemme. Så får vi se hvordan det blir videre i vinter.

Mitt håp er at det offentlige vil gjøre et løft for å tilby lading i stort sett alle gater med gateparkering i boligområder. Jeg er ikke i tvil, jeg ønsker definitivt at min neste bil også blir en elbil, men det får vente til behovet om 4x4 og plass til barnevogn er dekket.

Konklusjon: Ja, det kan fungere med elbil selv uten fast lademulighet. Som andre påpeker kan det lønne seg å få låne en bil en ukes tid for å prøve.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Carl Anton Stenling

#33
I forhold til offentlige ladestasjoner kan det anbefales å ta en prat med den lokale elbilforeningen for innspill til egnet lokalisering. Myndighetene spør gjerne elbilforeningen om råd når ladeplasser skal planlegges.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

illmatic

Jeg har hatt en Leaf 2. gen i litt over ett år nå. Kjører ca 30 000 i året. Bor i blokk og har ikke mulighet for lading. Jeg har derimot totalt 12 offentlige ladere innen 5-6 min gåavstand og jeg opplever svært sjelden å ikke få plass. I de tilfellene har jeg parkert utenfor blokka og prøvd igjen senere. Var en periode det var veiarbeid ved halvparten av laderne og da måtte jeg "nødlade" med skjøteledning ut vinduet. Ganske kleint og sikkert ikke så populært, men det gikk greit.

Så for å oppsummere: Du må sjekke at det er nok ledige ladere i gåavstand fra deg, og hvis det skulle skjære seg noen ganger må du ha mulighet til enten å hurtiglade eller bruke skjøteledning :)

sylwester

#35
Hei

Jeg våget å kjøpe Leaf uten å bestille plass i garasjen i nærheten som tilbyr lading. Grunnen er at jeg kjører kun 600km i måneden og trenger kun lade maks annenhver dag (2 ganger i uka på sommeren). Jeg har mode3-ladestasjoner som lader 16A på jobben og det er ikke fullt belegg på de ennå så det er aldri problem å få plass.

Jeg har flere offentlige ladestasjoner i nærheten skulle jeg ha behov for lading utenom. Det pleier å skje i helga hvis jeg har kjørt litt ekstra. Nærmeste er 5 minutt unna og er oftest ledig på morgenen, lengst unna er 15 min og er alltid ledig. Litt mosjon skader ikke :-)

Jeg har kjøpt en 20m 2,5-kvadrat slik at jeg kan lade fra verandaen i et nødstilfelle sammen med standardladeren, men det har jeg ikke hatt behov for ennå.

Det er mulighet for meg å kjøpe plass i et av Obos parkeringshus, 5 minutter unna,  som har fastpris 750/md.(sist jeg sjekket) inkludert lading. Mulig dette blir løsningen hvis jeg bytter ut bensinbilen med elektrisk.  Akkurat nå ser jeg ikke behovet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vollis47

750 kr/mnd er rimelig. Her i Kr sand betalte jeg 1000 kr MER.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

AmocoCadiz

Sitat fra: sylwester på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:09
Hei


Jeg har flere offentlige ladestasjoner i nærheten skulle jeg ha behov for lading utenom. Det pleier å skje i helga hvis jeg har kjørt litt ekstra. Nærmeste er 5 minutt unna og er oftest ledig på morgenen, lengst unna er 15 min og er alltid ledig. Litt mosjon skader ikke :-)

Det er mulighet for meg å kjøpe plass i et av Obos parkeringshus, 5 minutter unna,  som har fastpris 750/md.(sist jeg sjekket) inkludert lading. Mulig dette blir løsningen hvis jeg bytter ut bensinbilen med elektrisk.  Akkurat nå ser jeg ikke behovet.
Ja innendørs garasje MED lading høres ut som svært rimelig parkering i byen, ville gått for det før alle plassene er tatt! Bare det å være trygg på å ha fast p-plass i nærheten er verdt en del. (løpeturen kan du ta likevel!)

65lars

Takk til Sylwester!
(Og annen veldig interessant og nyttig lesing her!)

Sitat fra: sylwester på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:09
Hei

Jeg våget å kjøpe Leaf uten å bestille plass i garasjen i nærheten som tilbyr lading. Grunnen er at jeg kjører kun 600km i måneden og trenger kun lade maks annenhver dag (2 ganger i uka på sommeren). Jeg har mode3-ladestasjoner som lader 16A på jobben og det er ikke fullt belegg på de ennå så det er aldri problem å få plass.

Jeg har flere offentlige ladestasjoner i nærheten skulle jeg ha behov for lading utenom. Det pleier å skje i helga hvis jeg har kjørt litt ekstra. Nærmeste er 5 minutt unna og er oftest ledig på morgenen, lengst unna er 15 min og er alltid ledig. Litt mosjon skader ikke :-)

Jeg har kjøpt en 20m 2,5-kvadrat slik at jeg kan lade fra verandaen i et nødstilfelle sammen med standardladeren, men det har jeg ikke hatt behov for ennå..... 
:D
Meg også - omtrent samme kjørebehov,  har en 20m 2,5 kvadrat - som jeg har brukt der jeg nå bor. Funker flott. Men flytter til et borettslag i vinter, og der er det ikke lading, annet... enn min 20m 2,5 kvadrat som vil henge fra verandaen, ned til der bilen er parkert, på en veldig "diskret" måte.  :)

Vi får se.  Det er et borettslag, OBOS - med eldre mennesker, og jeg vil selvfølgelig tilby meg å handle litt, hjelpe til osv. for mine medboere der.
:)
Trilling, bestilt KIA

Megaoctane

enda en i samme situasjone. hadde tenkt å kjøpe nye e-Golf, men garasjelaget sier at anlegget ikke er dimensjonert for elbil lading.
Vi har egne strømmålere i hver garasje og stikkontakt.
Det er tillatt med motorvarmer som er tidsinnstilt slik at det kun går noen få timer.
Vet at det er flere el bil eiere som lader i garasjene allerede, men med vanlig stikkontakt vil det ta 12-18 timer å lade en egolf med 300km?
har også lademuligheter på jobb, men uten lademulighet hjemme, må man begynne å planlegge litt for mye føler jeg, og da går det utover "friheten" til å kjøre whenever, whereever.

cra

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 02. november 2016, klokken 08:31
men garasjelaget sier at anlegget ikke er dimensjonert for elbil lading.
Vi har egne strømmålere i hver garasje og stikkontakt.
Det er tillatt med motorvarmer som er tidsinnstilt slik at det kun går noen få timer.

Dimensjoneringen går jo på hvor mye som trekkes "samtidig" mer enn hvor lenge. Hvis alle starter motorvarmerne sine mellom kl 5-7 vil det antakelig være et større problem enn at et par biler lades natten gjennom.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chivas

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 02. november 2016, klokken 08:31
Vet at det er flere el bil eiere som lader i garasjene allerede, men med vanlig stikkontakt vil det ta 12-18 timer å lade en egolf med 300km?
har også lademuligheter på jobb, men uten lademulighet hjemme, må man begynne å planlegge litt for mye føler jeg, og da går det utover "friheten" til å kjøre whenever, whereever.
Jeg tenker det blir feil å fokusere på ladetiden på den måten (som jeg også ser mange andre gjør). Ja, å lade opp en e-golf 300km tar ca 15 timer med 10A fra 0-100%, men hvor ofte parkerer man bilen med tomt batteri? Hvis man kun kjører f.eks 50 km per dag vil man jo fylle opp det man har brukt på en brøkdel av tiden for 0-100%

Har selv ingen lademulighet hjemme, men kommer til å lade på jobben. Funker helt sikkert fjell ;)

Vollis47

Mange overvurderer behovet for lading. De fleste, men ikke alle, vil klare seg med 6-8 A lading hjemme. Har en kjørt svært langt en dag og kommer hjem med nesten tomt batteri, kan en kanskje ta litt hurtiglading et sted før en parkerer for natta. Det blir for mange rimeligere med noen få hurtigladinger enn å foreta en kostbar oppgradering av lademuligheten hjemme.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA