Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

tkjoerlaug


bjornb

Jeg fikk 17.17.4 i natt. Ingen auto high-beam her heller.
Merkbart bedre på lokale veier med autosteer. Autosteer kan brukes på mange flere veier nå innenfor fartsgrensen + 10 km/t.
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

bjornb

Husk å aktivere utvidet datadeling (videosnutter):
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

flux


jcnorway

17.17.4 mottatt og installert her også (2017 TMS 75D VIN 18xxxx).
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Sindre M.

2023 Tesla Model Y Performance Sort/Sort 2x21" bestilt Okt. 22

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

koffeld

Gikk fra 17.11.10 til 17.17.17 i går ettermiddag og tok en liten tur i går kveld for å teste på Ring 3 og i Maridalen. På Ringen er førsteinntrykket at det er stor forbedring. Her ga AP seg på 50 km/t tidligere men nå virket det fint i alle fall til 90 (fartsgrense 70). Oppover Maridalen ble jeg litt skuffet. Her er det 60 fartsgrense, bilen mente det var 50 og jeg fikk heller ikke lov å kjøre raskere. Skulle det uansett ikke være mulig å kjøre 10 km/t raskere enn fartsgrensen? Er det noe som må aktiveres først?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Øggen

Korsen har du innstillingene dine da?
Controls- settings- driver assistence

Speed assist må stå på relative og evt +5 eller 10. Personlig bruka ej 5 og da går den alltid 5 over fartsgrense.
Om det e grunnen eller om det e software sperre vites ikke, men prøv.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

koffeld

Det kan være! Jeg innbilte meg at den offseten styrte visningen av fart (så man kan legge på litt sikkerhetsmargin hvis man er vant med misvining).  Men ser jo nå at det kanskje heller styrer ap-farten, ja!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

lunitiks

#820
For de som ikke har fulgt med på TMC-forumet  :)

@kdday postet bilder i natt av AP2-computeren ute av hanskerommet. Bildene dokumenterer at Tesla ikke har et fullt PX2-brett ("Autochauffeur"), men en hybrid mellom dette og den minste varianten ("Autocruise") @ 1 Parker/TegraX2 CPU + 1 GP106 GPU.

For øvrig dokumenterer bildene at AP2 har en ny GPS-modul fra Ublox: M8L, montert på PX2-brettet (mot den tidligere LEA-6R som står i MCUen)









2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Jepp, jeg så dette. Det underbygger bare mistanken om at Tesla har valgt å utstyre bilene med regnekraft som kanskje ikke vil være nok for FSD, men at den er lett å oppgradere, og at det i så fall vil være langt billigere å gjøre dette i etterkant pga. fallende priser på hardware. Dette kan vise seg å være en liten genistrek, faktisk.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

HKS

Ja, hadde en lenger diskusjon med flere som jobber med Nvidia sin DriveWorks platform under GTC i år. Som lunitiks skriver så bruker Tesla en hybrid-versjon av Drive PX2, med halvparten av prosesseringskraften Nvidia har i sitt referansedesign.

Tesla bruker:
1 stk. Tegra X2 SoC ("Parker") med 4x ARM Cortex-A57 og 2x Nvidia Denver 2 prosessorer. Tegra X2 har en GPU med 256 CUDA-kjerner basert på Pascal (GP10B). Tegra X2 har 8 GB med LPDDR4 minne.
1 stk. Quadro P2000 (mobil versjon). Bruker GP106GL. Denne gar 1024 CUDA-kjerner, Tesla har plukket av litt minne, så minnebussen er på 128-bit og kortet har 4 GB GDDR5 minne.

Teoretisk ytelse på Quadro P2000 er 3,0 TFLOPS på FP32 og 12,0 TFLOPS på INT8 som er hva som er interessant i inference av neurale nett.
I tillegg så kan GPU på Tegra X2 levere 0,75 TFLOPS FP32 og 1,5 TFLOPs FP16-ytelse.
Tesla Model 3 Long Range

eha

Det interessante her er at Tesla mener dette sannsynligvis er nok for å oppnå FSD. Og dersom det mot formodning ikke skulle være det, så er det enkelt å oppgradere. Nvidia vil på sin side selvsagt hevde at man skal kjøpe en enda kraftigere (og dyrere) løsning av dem.

Det er likevel bortimot umulig å stille dette opp mot hverandre, rett og slett fordi det er så mange andre faktorer som er avgjørende her. Jeg tenker da spesielt på at Tesla for det første utvikler mye egen programvare, men ikke minst at de også etter hvert har en stor flåte av biler. Store tall kan være nøkkelen som gjør at man ikke trenger like mye regnekraft i hver bil. Tesla vil kunne bruke erfaring fra et stort antall biler til å trene sitt nevrale nettverk og laste ned denne erfaringen som programvareoppdateringer for hver bil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

HKS

Sitat fra: eha på mandag 22. mai 2017, klokken 10:57
Det interessante her er at Tesla mener dette sannsynligvis er nok for å oppnå FSD. Og dersom det mot formodning ikke skulle være det, så er det enkelt å oppgradere. Nvidia vil på sin side selvsagt hevde at man skal kjøpe en enda kraftigere (og dyrere) løsning av dem.
Redundans i hardware er den store elefanten i rommet. Prosesseringskraften tror jeg er god nok, men Drive PX 2 mangler serifiseringer, og måten rundt dette er redundans.

Xavier som blir neste produkt i Drive-serien for også nødvendige sertifiseringer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_Safety_Integrity_Level#ASIL_D
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA