Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energiforbruk og effektivitet

Startet av Go-carter, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 14:27

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Nå som jeg har fått montert Nikometer ser jeg at Thinken egentlig bruker helt vannvittig mye strøm pr. km, og jeg stiller meg undrene til hva som kan forårsake dette. Er det aerodynamikken som har så mye å si, og i så fall, hva er de åpenbare forbedringsområdene?

Nå om dagen ligger jeg, med begrenset eller ingen bruk av varme på 200-250w/km snittforbruk, noe teslaen til fattern på samme rute lett matchet under 200.

Eller er kanskje elektronikken/inverteren til motoren så "dum" at masse strøm sløses?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Zebra Think er kjent for høyt forbruk. Mye går i tap på batteriet, og en del på aerodynamikken.

Helt sikkert stort potensiale på motor og styring også.

Med Nicometer kan du i alle fall tilpasse kjøringen slik at du bruker akkurat nok effekt til at batteriet holder temperaturen vedlike.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

BauDemo

#2
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 14:27
Hei,

Nå som jeg har fått montert Nikometer ser jeg at Thinken egentlig bruker helt vannvittig mye strøm pr. km, og jeg stiller meg undrene til hva som kan forårsake dette. Er det aerodynamikken som har så mye å si, og i så fall, hva er de åpenbare forbedringsområdene?

Nå om dagen ligger jeg, med begrenset eller ingen bruk av varme på 200-250w/km snittforbruk, noe teslaen til fattern på samme rute lett matchet under 200.

Eller er kanskje elektronikken/inverteren til motoren så "dum" at masse strøm sløses?

This is exactly what the Nicometer is made for!
I remember the first reactions on the nicometer for the old Think and alot of people did not realize how heavy they were on the accelerator... :)

Winter or summer tires?
Check your brakes.
Best checked with heat camera, but  you can touch them after a drive and see if you can feel any difference in temperature between left and right...
Check pressure in the tires - it can affect your consumption by 30%.

Also - try to drive as economically as possible - use the bar at the bottom of the screen and try to find a sweet spot - I think 200 is way too much... anything between 115 and 160 is ok.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 14:27
Hei,

Nå som jeg har fått montert Nikometer ser jeg at Thinken egentlig bruker helt vannvittig mye strøm pr. km, og jeg stiller meg undrene til hva som kan forårsake dette. Er det aerodynamikken som har så mye å si, og i så fall, hva er de åpenbare forbedringsområdene?

Nå om dagen ligger jeg, med begrenset eller ingen bruk av varme på 200-250w/km snittforbruk, noe teslaen til fattern på samme rute lett matchet under 200.

Eller er kanskje elektronikken/inverteren til motoren så "dum" at masse strøm sløses?

This is exactly what the Nicometer is made for!
I remember the first reactions on the nicometer for the old Think and alot of people did not realize how heavy they were on the accelerator... :)

Winter or summer tires?
Check your brakes.
Best checked with heat camera, but  you can touch them after a drive and see if you can feel any difference in temperature between left and right...
Check pressure in the tires - it can affect your consumption by 30%.

Also - try to drive as economically as possible - use the bar at the bottom of the screen and try to find a sweet spot - I think 200 is way too much... anything between 115 and 160 is ok.

I think I am running almost 4 bar in the tires. Summer, ECO-tires, but I think I need a alignment adjustment. New brakes. I drive "fast" to work, mostly as fast as the Think will go. But I drive in the same speed (or even faster) with the Tesla, and still uses waaaay less energy pr. km.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA