Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye E-golf

Startet av Tbmull, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:11

« forrige - neste »

rolandvg99

Klippet fra hjemmesiden til Volkswagen: https://www.volkswagen.no/no/bilmodeller/e-golf-elbil.html

"Når du lader på en offentlig ladestasjon med vekselstrøm, er bilen fulladet på åtte timer. Det aller raskeste er å lade din Volkswagen e-Golf med likestrøm, såkalt hurtiglading. Til dette finnes det stadig flere offentlige ladestasjoner der det er mulig å lade batteriet til 80 prosent kapasitet på bare 60 minutter ved hjelp av hurtigladesystemet CCS."
"I like soul with a capital S"

Chivas

#181
Det som kanskje er mest interessant er å vite hvor mange km man kan få på en halvtime. Dette er jo en grei stopp på maccern, mens 1 times stopp er veldig i overkant når man er på langtur.

Dessuten, det er meget mulig at hva vw Norge her skriver er riktig, men har sett så mye annet rart de har skrrvet/oversatt slik at ønsket mitt er heller å se dette offisielt fra Tyskland - uoversatt :-)

Hermansen

Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:40
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

Med tanke på hvordan e-golfen oppfører seg om vinteren i forhold til sommeren så ville jeg ikke satt sparepengene mine på at VW har tenkt på alt som har med kuldegrader å gjøre...
Ville ikke blitt spesielt overrasket om lcd-panelet fungerte dårligere før det er varmt i kupeen.

Lyset i fotbrønnen og kan skrues helt av om man ønsker det, men det er felles for fører- og passasjersiden. Det samme gjelder de blå lysstripene. Jeg har det på ganske lavt, og det er ikke sjenerende på noe vis i mine øyne.

Hermansen

Sitat fra: Chivas på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:45
Hmmm...kanskje hakket mer optimistisk jeg :)

Jeg_må_ikke ha Golf, men er den eneste elbil som er "bil" til den prisklassen.

Man kan jo få inntrykk av at hvis man skal ha elbil, kan man bare glemme dette uten hjemmelading samme hvor stort batteriet er(?!).
Planen var at madamen kjører flest dager siden hun jobber i byen, så worst case må vel bli at jeg kjører 3 dager, og hun 2 dager.

32 A her på jobben skal det være gode muligheter for, så det kan jo bli en løsning så sant det finnes billige portable ladebokser/adaptere av noe slag.

gr: Nå har jeg kun 12 km til jobben, så da er den strekningen unnagjort på 1 time ;)

Jeg har 50km motorvei til jobben, og har ikke egen lader hjemme, men jeg bor i Oslo og har relativt god tilgang til offentlige ladestasjoner, samt har lademuligheter (10A) på jobb.
Dette går greit, men hadde vært mer behagelig å slippe usikkerheten ved å finne ledig ladeplass hjemme.
På sommeren klarer jeg meg med å kun lade på jobb.
Hvilken by jobber madamen i? Hvis hun har mulighet til å finne en ladeplass der ville jeg tenkt at det skulle gå greit med såpass korte kjørelengder.

gamer73

Sitat fra: Hermansen på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:28
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:40
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

Med tanke på hvordan e-golfen oppfører seg om vinteren i forhold til sommeren så ville jeg ikke satt sparepengene mine på at VW har tenkt på alt som har med kuldegrader å gjøre...
Ville ikke blitt spesielt overrasket om lcd-panelet fungerte dårligere før det er varmt i kupeen.

Lyset i fotbrønnen og kan skrues helt av om man ønsker det, men det er felles for fører- og passasjersiden. Det samme gjelder de blå lysstripene. Jeg har det på ganske lavt, og det er ikke sjenerende på noe vis i mine øyne.

Jeg syntes fotbrønnlys og dem blå lystripene gir meg en "star wars feeling" som jeg liker:) Jeg har alle mine lys på default setting og det er på ingen måte sjenerende det heller:)

Chivas

Sitat fra: Hermansen på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:32
Sitat fra: Chivas på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:45
Hmmm...kanskje hakket mer optimistisk jeg :)

Jeg_må_ikke ha Golf, men er den eneste elbil som er "bil" til den prisklassen.

Man kan jo få inntrykk av at hvis man skal ha elbil, kan man bare glemme dette uten hjemmelading samme hvor stort batteriet er(?!).
Planen var at madamen kjører flest dager siden hun jobber i byen, så worst case må vel bli at jeg kjører 3 dager, og hun 2 dager.

32 A her på jobben skal det være gode muligheter for, så det kan jo bli en løsning så sant det finnes billige portable ladebokser/adaptere av noe slag.

gr: Nå har jeg kun 12 km til jobben, så da er den strekningen unnagjort på 1 time ;)

Jeg har 50km motorvei til jobben, og har ikke egen lader hjemme, men jeg bor i Oslo og har relativt god tilgang til offentlige ladestasjoner, samt har lademuligheter (10A) på jobb.
Dette går greit, men hadde vært mer behagelig å slippe usikkerheten ved å finne ledig ladeplass hjemme.
På sommeren klarer jeg meg med å kun lade på jobb.
Hvilken by jobber madamen i? Hvis hun har mulighet til å finne en ladeplass der ville jeg tenkt at det skulle gå greit med såpass korte kjørelengder.
Hun jobber i Oslo, men har forstått det slik at ladeplasser der i området stort sett er opptatt. Utbyggingen holder vel heller ikke tritt med økningen av elbiler ;)
Har funnet ut nå at det faktisk sitter 32A stikk på veggen noen m fra der jeg vanligvis parkerer, så da skal ihvertfall jeg få fyllt opp batteriet i løpet av arbeidstiden min.

j-Golf

Sitat fra: gamer73 på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Hermansen på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:28
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:40
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

Med tanke på hvordan e-golfen oppfører seg om vinteren i forhold til sommeren så ville jeg ikke satt sparepengene mine på at VW har tenkt på alt som har med kuldegrader å gjøre...
Ville ikke blitt spesielt overrasket om lcd-panelet fungerte dårligere før det er varmt i kupeen.

Lyset i fotbrønnen og kan skrues helt av om man ønsker det, men det er felles for fører- og passasjersiden. Det samme gjelder de blå lysstripene. Jeg har det på ganske lavt, og det er ikke sjenerende på noe vis i mine øyne.

Jeg syntes fotbrønnlys og dem blå lystripene gir meg en "star wars feeling" som jeg liker:) Jeg har alle mine lys på default setting og det er på ingen måte sjenerende det heller:)

Tak for info gamer73 og Hermansen :).

Counterpointer

Sitat fra: Hermansen på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:28
Med tanke på hvordan e-golfen oppfører seg om vinteren i forhold til sommeren så ville jeg ikke satt sparepengene mine på at VW har tenkt på alt som har med kuldegrader å gjøre...
Ville ikke blitt spesielt overrasket om lcd-panelet fungerte dårligere før det er varmt i kupeen.
Det er fullt mulig å ha digitale som fungerer i kulde. Min Soul funker helt strålende i 25 minus og vet at de funker helt fint i minus 30. Kia testet bilene i Finland for kulde og har fått det til å fungere. Det burde VW også kunne få til

tiger`n

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. desember 2016, klokken 21:14
Det er fullt mulig å ha digitale som fungerer i kulde. Min Soul funker helt strålende i 25 minus og vet at de funker helt fint i minus 30. Kia testet bilene i Finland for kulde og har fått det til å fungere. Det burde VW også kunne få til
Manglende batterivarme er vel et større problem for e-Golf, i tillegg til en rekke andre mangelfulle løsninger.

Kanutten

Sitat fra: tiger`n på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:07
Manglende batterivarme er vel et større problem for e-Golf, i tillegg til en rekke andre mangelfulle løsninger.

Som for eksempel?

Stikkkontakt

Sitat fra: Hermansen på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:28

Ville ikke blitt spesielt overrasket om lcd-panelet fungerte dårligere før det er varmt i kupeen.

Lyset i fotbrønnen og kan skrues helt av om man ønsker det, men det er felles for fører- og passasjersiden. Det samme gjelder de blå lysstripene. Jeg har det på ganske lavt, og det er ikke sjenerende på noe vis i mine øyne.

Du har sikkert en Apple-telefon ettersom du har vanskelig for å tro at LCD fungerer i kulde. ☺️

Øyvind.h

Alle LCD-skjermer fungerer i kulde, men responsen er gjerne noe tregere om det er 5-10 minusgrader eller kaldere.

Skulle det være unikt for Apple? Har en Android-telefon som er slik.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chivas

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2016, klokken 09:52
Alle LCD-skjermer fungerer i kulde, men responsen er gjerne noe tregere om det er 5-10 minusgrader eller kaldere.

Skulle det være unikt for Apple? Har en Android-telefon som er slik.
Ifølge tenåringen her i huset, kutter iphonen ut så fort den merker minusgrader. Ikke merket det på min Samsung :)

geear

Sitat fra: Chivas på fredag 16. desember 2016, klokken 11:03
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2016, klokken 09:52
Alle LCD-skjermer fungerer i kulde, men responsen er gjerne noe tregere om det er 5-10 minusgrader eller kaldere.

Skulle det være unikt for Apple? Har en Android-telefon som er slik.
Ifølge tenåringen her i huset, kutter iphonen ut så fort den merker minusgrader. Ikke merket det på min Samsung :)
Slike ting vil jeg påstå har minimalt med merke å gjøre, og kun med tilfeldigheter. Oppbevarerer dere de samme sted når dere er ute i kulde? Samme temperatur? Samme batteriprosent? Har de ute av lomma like lenge? Legg de ved siden av hverandre i fryseboksen i like lang tid, med samme ladeprosent på batteriet, så får du en skikkelig test. Ingen av de virker med for lav batterispenning, skjermene er bortimot de samme, Apple har aldri handlet LCD-skjermer på billigsalg, så de har ikke noe dårligere kvalitet enn andre (heller tvert i mot).

spigney

Kjenner jeg er litt spent på prisen. De har sagt 10-15% over dagens model, men når Opel pusher ut sin "500 km" bil til 289 900.- bør vel kanskje VW jekke seg litt ned?
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA