Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?

Startet av El-sa, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19

« forrige - neste »

El-sa

Hei!

Jeg funderer på å få lagt opp en 20A enfase kurs for bl.a. å kunne lade Teslaen min litt raskere (Har bare 56A enfase i huset, så det er begrenset hva jeg kan få til). Kan noen fortelle meg om jeg må installere B-vern, eller om Teslas UMC i seg selv er godt nok?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

Griffel

En ny kurs for elbillading skal ha B vern. Ingen kan vite hva slags ladekabel eller bil som benytter kontakten. Hva UMC har av beskyttelse spiller derfor ingen rolle.
Fastmonterte ladestasjoner kan ha slik beskyttelse innebygd og krever derfor ikke B-vern i sikringsskapet. Om en fastmontert ladestasjon (mode 3) skal ha et (A) kombivern eller en automatsikring eller Bvern i sikringsskapet er avhengig av type. Stikkontakt for mode2 ladekabler (UMC) skal ha B vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-sa

Takk for forklaring. Synd at disse vernene er så kostbare. :-)
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

thoru


elektrolux

1200 kr for et rent B vern, og 2500 kr for en Automat hos oss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: thoru på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:25
hvor mye koster et sånt vern egentlig?

Jeg tar 1100,- for B-vernet og 150,- for automatsikring. Halve prisen av kombinert altså, men det går med en modul ekstra da (6 mot 5).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-sa

Finnes det ikke to-modulers B-vern? Jeg har bare enfase TN.
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

jkirkebo

Sitat fra: El-sa på onsdag 19. oktober 2016, klokken 10:04
Finnes det ikke to-modulers B-vern? Jeg har bare enfase TN.

jo, det finnes men de er minst dobbelt så dyre. Greit å ha 4-modulers om du har plass i skapet, om du senere oppgraderer inntaket til 3-fase?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-sa

Godt poeng. Får gå hjem og telle ledige plasser i sikringsskapet. Jeg trenger altså plass til 4+2, evt 5 moduler?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

jkirkebo

Sitat fra: El-sa på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:02
Godt poeng. Får gå hjem og telle ledige plasser i sikringsskapet. Jeg trenger altså plass til 4+2, evt 5 moduler?

Korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Hei,

Jeg holder på å bygge hytte og har 400v 3fas TN nett. Jeg skal sette opp en tesla wallbox som jeg tenkte å mate med 16A 400v altså 11kW.

3spm:
1) Har Tesla sin wallbox b-vern integrert?
2) Hvis ikke trenger jeg å montere et b-vern på kursen eller er det allerede b-vern på alle kurser i et 400v anlegg?
3) Kan jeg koble boksen via en 16A 400 CEE kontakt eller må man koble boksen direkte med kabel? Ønsker helst å gå via en CEE kontakt for økt fleksibilitet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

#11
Sitat fra: Nuvolari på fredag 04. november 2016, klokken 10:35
Hei,

Jeg holder på å bygge hytte og har 400V 3fas TN nett. Jeg skal sette opp en tesla wallbox som jeg tenkte å mate med 16A 400V altså 11kW.

3spm:
1) Har Tesla sin wallbox b-vern integrert?
Nei

Sitat fra: Nuvolari på fredag 04. november 2016, klokken 10:35
2) Hvis ikke trenger jeg å montere et b-vern på kursen
Ja

Sitat fra: Nuvolari på fredag 04. november 2016, klokken 10:35
eller er det allerede b-vern på alle kurser i et 400V anlegg?
Nei, ikke med mindre du har bestilt det.

Sitat fra: Nuvolari på fredag 04. november 2016, klokken 10:35
3) Kan jeg koble boksen via en 16A 400 CEE kontakt eller må man koble boksen direkte med kabel? Ønsker helst å gå via en CEE kontakt for økt fleksibilitet.
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 04. november 2016, klokken 11:02
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).

Det er korrekt.

For de som vil ha en CEE-løsning og helst ikke vil betale prisene elektriker som regel skal ha for B-vern får jeg inn denne på lager i slutten av måneden: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Versjonen med integrert B-vern kan leveres med kort tilførselskabel med CEE-støpsel og tilfredsstiller alle Mode 2 kravene (bl.a solid metallkapsling som tåler overkjøring, strekkavlastning osv.).

Prisen er ca. den samme som Wall Connectoren, men da med integrert B-vern. Til gjengjeld krever den en Type 2-Type 2 kabel. Fordelen er at man også kan lade Type 1 elbiler som f.eks Leafd og Soul.

Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jotto

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2016, klokken 12:09
Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").

Har ladekabelen på Tesla wall boxen en slik knapp, eller må man åpne ladeporten med nøkkelen der også?


Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. november 2016, klokken 12:09
Sitat fra: Griffel på fredag 04. november 2016, klokken 11:02
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).

Det er korrekt.

For de som vil ha en CEE-løsning og helst ikke vil betale prisene elektriker som regel skal ha for B-vern får jeg inn denne på lager i slutten av måneden: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Versjonen med integrert B-vern kan leveres med kort tilførselskabel med CEE-støpsel og tilfredsstiller alle Mode 2 kravene (bl.a solid metallkapsling som tåler overkjøring, strekkavlastning osv.).

Prisen er ca. den samme som Wall Connectoren, men da med integrert B-vern. Til gjengjeld krever den en Type 2-Type 2 kabel. Fordelen er at man også kan lade Type 1 elbiler som f.eks Leafd og Soul.

Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").

Jeg hadde kjøpt din boks Kirkebø slik jeg pleier å gjøre men jeg har credits hos Tesla jeg må bruke opp :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA