Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?  (Lest 4990 ganger)

El-sa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 09:19 »
Hei!

Jeg funderer på å få lagt opp en 20A enfase kurs for bl.a. å kunne lade Teslaen min litt raskere (Har bare 56A enfase i huset, så det er begrenset hva jeg kan få til). Kan noen fortelle meg om jeg må installere B-vern, eller om Teslas UMC i seg selv er godt nok?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7362
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #1 på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 09:55 »
En ny kurs for elbillading skal ha B vern. Ingen kan vite hva slags ladekabel eller bil som benytter kontakten. Hva UMC har av beskyttelse spiller derfor ingen rolle.
Fastmonterte ladestasjoner kan ha slik beskyttelse innebygd og krever derfor ikke B-vern i sikringsskapet. Om en fastmontert ladestasjon (mode 3) skal ha et (A) kombivern eller en automatsikring eller Bvern i sikringsskapet er avhengig av type. Stikkontakt for mode2 ladekabler (UMC) skal ha B vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-sa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #2 på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 11:31 »
Takk for forklaring. Synd at disse vernene er så kostbare. :-)
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

thoru

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 300
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #3 på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 17:25 »
hvor mye koster et sånt vern egentlig?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14977
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #4 på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 17:54 »
1200 kr for et rent B vern, og 2500 kr for en Automat hos oss.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 Carver S+ samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14815
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #5 på: Tirsdag 18. Oktober 2016, klokken 18:52 »
hvor mye koster et sånt vern egentlig?

Jeg tar 1100,- for B-vernet og 150,- for automatsikring. Halve prisen av kombinert altså, men det går med en modul ekstra da (6 mot 5).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-sa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #6 på: Onsdag 19. Oktober 2016, klokken 10:04 »
Finnes det ikke to-modulers B-vern? Jeg har bare enfase TN.
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14815
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #7 på: Onsdag 19. Oktober 2016, klokken 12:05 »
Finnes det ikke to-modulers B-vern? Jeg har bare enfase TN.

jo, det finnes men de er minst dobbelt så dyre. Greit å ha 4-modulers om du har plass i skapet, om du senere oppgraderer inntaket til 3-fase?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-sa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 36
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #8 på: Onsdag 19. Oktober 2016, klokken 13:02 »
Godt poeng. Får gå hjem og telle ledige plasser i sikringsskapet. Jeg trenger altså plass til 4+2, evt 5 moduler?
x-2016 KIA Soul EV
2020 KiA e-Soul 64

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14815
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #9 på: Onsdag 19. Oktober 2016, klokken 13:45 »
Godt poeng. Får gå hjem og telle ledige plasser i sikringsskapet. Jeg trenger altså plass til 4+2, evt 5 moduler?

Korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1701
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #10 på: Fredag 04. November 2016, klokken 10:35 »
Hei,

Jeg holder på å bygge hytte og har 400v 3fas TN nett. Jeg skal sette opp en tesla wallbox som jeg tenkte å mate med 16A 400v altså 11kW.

3spm:
1) Har Tesla sin wallbox b-vern integrert?
2) Hvis ikke trenger jeg å montere et b-vern på kursen eller er det allerede b-vern på alle kurser i et 400v anlegg?
3) Kan jeg koble boksen via en 16A 400 CEE kontakt eller må man koble boksen direkte med kabel? Ønsker helst å gå via en CEE kontakt for økt fleksibilitet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7362
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #11 på: Fredag 04. November 2016, klokken 11:02 »
Hei,

Jeg holder på å bygge hytte og har 400V 3fas TN nett. Jeg skal sette opp en tesla wallbox som jeg tenkte å mate med 16A 400V altså 11kW.

3spm:
1) Har Tesla sin wallbox b-vern integrert?
Nei

2) Hvis ikke trenger jeg å montere et b-vern på kursen
Ja

eller er det allerede b-vern på alle kurser i et 400V anlegg?
Nei, ikke med mindre du har bestilt det.

3) Kan jeg koble boksen via en 16A 400 CEE kontakt eller må man koble boksen direkte med kabel? Ønsker helst å gå via en CEE kontakt for økt fleksibilitet.
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).
« Siste redigering: Fredag 04. November 2016, klokken 11:20 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14815
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #12 på: Fredag 04. November 2016, klokken 12:09 »
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).

Det er korrekt.

For de som vil ha en CEE-løsning og helst ikke vil betale prisene elektriker som regel skal ha for B-vern får jeg inn denne på lager i slutten av måneden: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Versjonen med integrert B-vern kan leveres med kort tilførselskabel med CEE-støpsel og tilfredsstiller alle Mode 2 kravene (bl.a solid metallkapsling som tåler overkjøring, strekkavlastning osv.).

Prisen er ca. den samme som Wall Connectoren, men da med integrert B-vern. Til gjengjeld krever den en Type 2-Type 2 kabel. Fordelen er at man også kan lade Type 1 elbiler som f.eks Leafd og Soul.

Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jotto

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #13 på: Fredag 04. November 2016, klokken 12:52 »
Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").

Har ladekabelen på Tesla wall boxen en slik knapp, eller må man åpne ladeporten med nøkkelen der også?


Nuvolari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1701
    • Vis profil
Sv: Er det nødvendig med B-vern foran Tesla UMC?
« Svar #14 på: Fredag 04. November 2016, klokken 15:16 »
Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3  til mode2)

Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.

Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.

UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).

Det er korrekt.

For de som vil ha en CEE-løsning og helst ikke vil betale prisene elektriker som regel skal ha for B-vern får jeg inn denne på lager i slutten av måneden: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Versjonen med integrert B-vern kan leveres med kort tilførselskabel med CEE-støpsel og tilfredsstiller alle Mode 2 kravene (bl.a solid metallkapsling som tåler overkjøring, strekkavlastning osv.).

Prisen er ca. den samme som Wall Connectoren, men da med integrert B-vern. Til gjengjeld krever den en Type 2-Type 2 kabel. Fordelen er at man også kan lade Type 1 elbiler som f.eks Leafd og Soul.

Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").

Jeg hadde kjøpt din boks Kirkebø slik jeg pleier å gjøre men jeg har credits hos Tesla jeg må bruke opp :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan