Forsynes Tesla wallbox med kabel og støpsel er den per definisjon et lademodus2 apparat og tilfredstiller ikke lenger apparatkravet. (Ombygging fra mode3 til mode2)
Altså. CE merket er missbrukt og apparatet ikke lovlig å selge ny eller brukt.
Grunnen til dette er at selv om du benytter denne på en kurs med jordfeilbryter kan den nå brukes på en hvilken som helst kontakt også kontakter uten jordfeilbryter.
UMCen har innebygget jordfeilvern i tråd med apparatforskriften for mode2, og kan benyttes på CEE kontakten. (Stikkontakten må allikevel ha jordfeilbryterB siden den er ment for elbil).
Det er korrekt.
For de som vil ha en CEE-løsning og helst ikke vil betale prisene elektriker som regel skal ha for B-vern får jeg inn denne på lager i slutten av måneden:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjonerVersjonen med integrert B-vern kan leveres med kort tilførselskabel med CEE-støpsel og tilfredsstiller alle Mode 2 kravene (bl.a solid metallkapsling som tåler overkjøring, strekkavlastning osv.).
Prisen er ca. den samme som Wall Connectoren, men da med integrert B-vern. Til gjengjeld krever den en Type 2-Type 2 kabel. Fordelen er at man også kan lade Type 1 elbiler som f.eks Leafd og Soul.
Totalt sett vil jeg tro løsningen min blir rimeligere, da elektriker typisk tar en del mer for B-vern + jobben med det enn det en ekstra Type 2 kabel koster (om man vil ha en hengende der fast, hvis ikke bruker man bare den man har med seg i bilen). Ulempen er at man ikke får knapp til å åpne ladeport, så man må bruke nøkkelen isteden (langt trykk på "bakluke-knappen").