Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

en tanke om bremser

Startet av kammiz, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:40

« forrige - neste »

kammiz

Har tenkt på en ting. Det sies jo at bilen ikke får ACC fordi de ikke ville ta i bruk "blended braking". Derfor lurer jeg på følgende ting. Vil ikke bremsepedalen først starte regenerering og så friksjonsbrems hvis man presser hardere? Vil bremsepedalen KUN betjene friksjonsbrems?

det må jo være slik. i L-giret har motoren mer regenerering, samt pedalene bak rattet utløser enda mer regenerering.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

jkirkebo

Sitat fra: kammiz på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:40
Har tenkt på en ting. Det sies jo at bilen ikke får ACC fordi de ikke ville ta i bruk "blended braking". Derfor lurer jeg på følgende ting. Vil ikke bremsepedalen først starte regenerering og så friksjonsbrems hvis man presser hardere? Vil bremsepedalen KUN betjene friksjonsbrems?

Det blir nok slik ja, samme system som på Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kammiz

jeg har hittil ikke tenkt noe særlig på at jeg ikke får acc på AE, men nå har jeg jo kia soul, som har blended braking, det er jo litt skuffende at pedalen blir "gammeldags" igjen, men det er jo bare en vane. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond.m

Sitat fra: kammiz på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:25
jeg har hittil ikke tenkt noe særlig på at jeg ikke får acc på AE, men nå har jeg jo kia soul, som har blended braking, det er jo litt skuffende at pedalen blir "gammeldags" igjen, men det er jo bare en vane. :)
Jeg er faktisk glad for at brensepedalen kun aktiverer bremsene. Jeg pleier ofte å legge på litt brems før jeg parkerer bilen i fuktig vær for å tørke skivene. Det fungerer dårlig sammen med "blended brakes". ACC kommer jeg ikke til å savne et sekund. Automatisk nødbrems holder lenge for meg, og jeg synes det er mer behagelig å holde jevn hastighet enn å hekte seg på bilen foran.

Gurba

Er enig med dine tanker om ACC. Nå har jeg bare prøvd det på en Outlander, men jeg likte slett ikke hvordan den oppførte seg. Så ACC er ikke nødvendig for meg.

Ipadjove

Sitat:
Low Speed Front Automatic Braking. This feature automatically applies the brakes to help reduce a collision's severity if the vehicle is traveling at a low speed and the system detects that a front-end collision situation is imminent.

Fungerer ikke nødstopp i større hastighet? Mener jeg såg 60-65km/t eller noe? Eller har jeg misforstått?

Counterpointer

Sitat fra: TM på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 16:25
Sitat fra: kammiz på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:25
jeg har hittil ikke tenkt noe særlig på at jeg ikke får acc på AE, men nå har jeg jo kia soul, som har blended braking, det er jo litt skuffende at pedalen blir "gammeldags" igjen, men det er jo bare en vane. :)
Jeg er faktisk glad for at brensepedalen kun aktiverer bremsene. Jeg pleier ofte å legge på litt brems før jeg parkerer bilen i fuktig vær for å tørke skivene. Det fungerer dårlig sammen med "blended brakes". ACC kommer jeg ikke til å savne et sekund. Automatisk nødbrems holder lenge for meg, og jeg synes det er mer behagelig å holde jevn hastighet enn å hekte seg på bilen foran.
X2

kammiz

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:23
Sitat:
Low Speed Front Automatic Braking. This feature automatically applies the brakes to help reduce a collision's severity if the vehicle is traveling at a low speed and the system detects that a front-end collision situation is imminent.

Fungerer ikke nødstopp i større hastighet? Mener jeg såg 60-65km/t eller noe? Eller har jeg misforstått?
Jo det er opp til den hastigheten eller noe i nærheten.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Hansi

#8
Vil det ikke bli regenerering på Ampera-e? Det syns jeg i så fall er synd, spesielt i forhold til bykjøring med bremsestøv. Hvis man vil bremse med klosser/skiver en gang iblant kan man vel gjøre det ved å f.eks. sette bilen i fri i nedoverbakke og bremse?

Edit: Nei, det er vel kun for bremsepedalen dette gjelder kanskje..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sylwester

Snakka med en kollega og han sa at originale bremser på Opel må byttes hver 20.000km, mens andre leveranderer gjerne holder over 100.000km. Er det virkelig så ille?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bmw2002

Jeg tror også at Ampera-E ikke får ACC. Men lurer litt på hvorfor.

- Blended brakes: Har ikke Tesla ACC uten blended brakes eller?
- Radar: Dette er bekreftet av Chevrolet, står omtalt på nettsida til Bolt

Da er det i såfall at de ikke ønsker å tilby det eller ikke har klart å få ferdig SW? Eller?

bmw2002

Sitat fra: sylwester på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:26
Snakka med en kollega og han sa at originale bremser på Opel må byttes hver 20.000km, mens andre leveranderer gjerne holder over 100.000km. Er det virkelig så ille?

Det er det vel ingen grunn til. Opel bruker vel ikke dårligere bremseklosser enn andre?

Mellom 50-100 000 km er vel vanlig. Biler med automat sliter litt fortere pga creep.

Forøvrig er det jo veldig lett å skifte bremseklosser selv.

jkirkebo

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:27
Jeg tror også at Ampera-E ikke får ACC. Men lurer litt på hvorfor.

- Blended brakes: Har ikke Tesla ACC uten blended brakes eller?

Stemmer det, all regen er på gasspedalen på Tesla og null på bremsepedalen. Men når ACC og Autopilot kom byttet de fra vanlig hydrauliske bremser til et elektrisk system. Det er vel dette GM ikke vil installere i Ampera-e og Bolt tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kammiz

Bremser på Opel holder akkurat så lenge/kort som andre biler. Ikke noe kvalitetsforskjell på det. Hvilke produsenter lager sine egne klosser og skiver liksom? Er jo ofte brembo og lignende.

Jeg har ACC på min Insignia, det er hydrauliske bremser på den. Løsningen på den er vel en elektrisk vakumpumpe. Men på Tesla er det vel ikke vakum i bruk i det hele tatt, de har elektriske stempler i calipperene?
Jeg kan ikke skjønne at man må ha det ene eller det andre for å ha ACC.

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:27
- Radar: Dette er bekreftet av Chevrolet, står omtalt på nettsida til Bolt

hvor står det at bilen får radar ? jeg har lest meg opp til at alle sikkerhetsfunksjonene til AE kan gjøres med kamera, like mye som med radar.  Og hvor sitter evt radaren i fronten på bilen?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bmw2002

Sitat fra: kammiz på onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:25
hvor står det at bilen får radar ? jeg har lest meg opp til at alle sikkerhetsfunksjonene til AE kan gjøres med kamera, like mye som med radar.  Og hvor sitter evt radaren i fronten på bilen?

"Bolt EV offers a number of ingenious radar- and camera-based systems"

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA