Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester og prøvekjøring av i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn i media

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 05. november 2010, klokken 11:29

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Jon Winding-Sørensen hos bilnorge.no har vært i Paris og kost seg med en i-Miev. Aner jeg et fullstendig stemningsskifte blant motorjournalistene i forhold til elbil?
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36678

Nå er det vel bare Jan Harry Svendsen i Aftenposten/Dinside som den er den eneste som aldri har skrevet et positivt ord om elbil....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lynet

Nå fikk jeg virkelig sansen for det hr. Winding-Sørensen sier:

(For ikke å snakke om motorsykler. Når du har en virkelig stilig sykkel der tanken bare tar 12 liter fordi den er så utrolig veldesignet, så bruker du hodet og planlegger når du skal kjøre. Hvorfor hele verden er så bekymret for at ikke en nybakt elbil-eier skal klare det samme, begriper jeg ikke.)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på fredag 05. november 2010, klokken 14:32
Nå fikk jeg virkelig sansen for det hr. Winding-Sørensen sier:
(For ikke å snakke om motorsykler. Når du har en virkelig stilig sykkel der tanken bare tar 12 liter fordi den er så utrolig veldesignet, så bruker du hodet og planlegger når du skal kjøre. Hvorfor hele verden er så bekymret for at ikke en nybakt elbil-eier skal klare det samme, begriper jeg ikke.)

Ja, denne bet jeg meg merke i også - et fint argument i kommende diskusjoner. :)  Men det er nå (intil videre) raskere å fylle på 12 liter enn å lade batteriene da.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


elektrolux

Mektig imponert!

Så lite skader selv i 64 km/t er utrolig. Hadde fryktet den typiske sensurerte reklame krashen som stopper etter 10cm inntrykking.

Fikk bare enda mer lyst på Imiev eller Citroen varianten etter det. ( Har fremdeles en irrasjonell vegring mot asiatiske biler. )

Formelig klør i fingrene etter å skru på den, og se om noe kan forbedres i forhold til fabrikkspesifikasjonene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lanber

I motsetning til det de fleste av oss kjører idag som er fransk og lagd med teknologi fra det forrige årtusen så er ION en ekte bil med kjørekomfort som vi forventer idag! 

Bla opp høvdinger og kjøp sier jeg!  Personlig venter jeg til LEAF kommer på markedet for å prøve denne også.

elektrolux

Da har jeg prøvt Imiev'en til Motorforum.

For å ta konklusjonen først så skal jeg før eller senere ha en.

Den overbeviste med å kjøre omtrent som PSA og Think, men med mye i reserve. Måten fartspedalen var programert gjorde at jeg automatisk kjørte den innenfor første av 3 tydelig markerte felt på Ecometeret, som forøvrig er det sentrale instrumentet i Imiev'en.

Dermed kjørte den bedagelig avgårde slik jeg er vant med. Automatgissluringen og regenereringen var etter min kresne smak perfekt. Fartspedalen hadde lang vandring, og nedenfor det området jeg kjørte, lurte en sportsbil, med skikkelig aks, og gode kjøreegenskaper. Litt mindre fransk komfort enn PSA, og litt mindre stubbete enn Norske Think. Igjen en perfekt kombinasjon.

Bilen virker enkelt oppbygget, og bør derfor være enkel å skru på selv. Alt ligger jo under og bak i bilen. Eneste jeg lurer på i denne sammenhengen, og som Granheim her på forumet sikkert kan svare på er hva service behov bilen har? Der er oppgitt distanse til neste service, men hva i betyr det i praksis?. Er vant med å ta alt av service selv, og ønsker ikke å binde meg til en fast utgift. Er diagnose utstyr til Imiev'en tilgjengelig. Regner med at PSA versjonen blir dekket av vanlig PSA diagnose utstyr. Dette utstyret er heldigvis tilgjengelig på Ebay.

Interiøret var enkelt, og behagelig, med det en trengte. Pioneer stereoen imponerte med god lyd, og skikkelig radiomottak. Bilen er overraskende stor og romslig innvendig, til tross for de beskjedne ytre målene.

Kjørte den helt sikkert 20 km, og mistet 10km på rekkevidden, men er usikker på hvorfor den indikerte 40km rekkevidde med 1/2 "tank" igjen.

Dette er bilen jeg trygt kan ta til Nærbø uten å måtte lade der, og ville turd å kjørt til Bergen, furutsatt en eller annen form for medbrakt ladehjelp, eller tilgang på hurtigladestasjon underveis. Hva med en slik i Lærvik/Stord ?

Økonomisk anlagt som jeg er, blir det nå å tråle priser i utlandet. Der var en innom Mobile.de for 20000 Euro, men den forsvant med en gang. (kanskje en feil) Dukker en slik opp på nytt, tar det meg 1/2 sek å slå til.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gaute

Jeg har også vært heldig og fått prøvekjørt i-Miev en kort tur.  Min tur gikk på isete og sporete veier der bilen viste at den er en god og stabil bil å kjøre etter veien.  Mye av det elektrolux nevner ovenfor kan jeg si meg enig i.  Det som ikke var så bra på bilen er at det kunne vært bedre lydisolering i hjulbuene.  Strøsanden lagde mye lyd i den ellers så gode bilen å kjøre.  Til tross for antispinn og andre elektroniske hjelpemidler mener jeg at saxoen er noe bedre i fremkommelighet. Teststedet var den lille bakken jeg har ut fra mitt tun som for anledningen var isdekt av tørr glatt is.  I går gikk saxoen greit opp der, mens i-Miev spant en del og tverret litt opp bakken.  Jeg var en liten stund i tvil om jeg burde rygge ned igjen og ta fart, men så begynte antispinnen å jobbe og da var jeg berga.
Konklusjon: en bil som vi gjerne kan kjøre mer. Men så lenge det er liv i saxoen blir det ikke handel enda.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.


Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lunde

Mange har hatt mer "utbytte" av å skrive vakkert om TH!NK sine konkurenters elbiler. iMiev sitt opphav har kjøpt og betalt opptil flere. JoWiSø er det største tullingen som finnes og tvers igjennom useriøs i sine usannsynlige sleivspark om biler og teknologi han faktisk ikke aner noe om  ;D Han er tatt på faktafeil mange ganger uten å bry seg nevneverdig om å rette opp. Jeg registrere at kjepphesten "rekkevidde" ikke lenger er så viktig, nesten tvert i mot  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Sitat fra: Lunde på onsdag 19. januar 2011, klokken 11:29
Jeg registrere at kjepphesten "rekkevidde" ikke lenger er så viktig, nesten tvert i mot  ;)

Rekkevidde har vel aldri vært et problem, utenom for dem som ikke har Elbil.

Ev problemer som måtte være blir løst på forskjellig vis. Enten med mellomlading, sleping, Bilbytte underveis, eller bilbytte før turen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Apropos rekkevidde og om det er vesentlig eller ei. Se smålekkasjer fra dagen NRK FBI og hva folk svarte på hvorfor de ikke mener elbil er et reelt alternativ for dem.
http://elbil.no/mennesker/276-fbi
Interessant. Særlig at så mange vurderer elbil som reelt!!! :)
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 19. januar 2011, klokken 12:41
Apropos rekkevidde og om det er vesentlig eller ei. Se smålekkasjer fra dagen NRK FBI og hva folk svarte på hvorfor de ikke mener elbil er et reelt alternativ for dem.
http://elbil.no/mennesker/276-fbi
Interessant. Særlig at så mange vurderer elbil som reelt!!! :)

Ja, interessant at så mange oppga plass og sikkerhet som argument mot. Disse må jo revurdere når Nissan Leaf begynner å bli tilgjengelig her i landet, for ikke å snakke om Tesla Model S.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Granheim

Elextrolux

Hyggelig å lese at du likte bilen. Når det gjelder behovet for service er det avhengig av kjøringen men minst en gang i året eller hver 20 000 km ifølge serviceheftet. Mitsubishi har generelt gått ned fra 20' til 15' km eller hver 12 mnd og for de fleste betyr dette ganske enkelt en service i året.

Beregningen av rekkevidden er basert på energiforbruket de siste 25 km.

Ellers bør du huske på at du ikke har 5 års/100 000 km garanti hvis du importerer bilen fra Tyskland. Norge er også et prioritert land i Europa når det gjelder i-Miev så det kan være langt mellom bilene på mobile.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA