Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

noob i BMW i3

Startet av B_Tesla, torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:47

« forrige - neste »

B_Tesla

Hei godt folk. Kjøpte en brukt i3 til kona. Gått 8k. Når den er fulladet sier den at rekkevidde er ca 100 km. Stemmer dette, eller er det noen forvaltning etc som bør gjøres for å få mest ut av batteriet. Er en 2014 (fra oktober). Temp er ca 3-4 grader om dagen (Asker).
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Usikker på detta

Det den "sier" er et estimat som kalkuleres ut ifra tdligere kjørestil, sannsynligvis ut ifra hvordan den forrige eieren kjørte.
Hvis kona di kjører penere enn det han gjorde vil rekkeviddeanslaget gradivis øke.

Mener bestemt at dette kan nullstilles inne i "kjørecomputer". (?)

Klykken

Estimert rekkevidde er kun et estimat, og er gjerne litt pessimistisk. Ved 3-4 grader og normal topografi kan du regne med 13-14mil med normal kjøring i forvarmet bil tilkoblet nettstrøm, fint vær, tørr vei og vindstille. :)
Det kan også hende at du kommer kortere enn estimert av bilen, da du kan finne på å gi flat pedal hele veien f.eks. Eller kjøre opp en stigning osv. Bilen aner ikke noe av dette, slik at estimert rekkevidde er en høyst variabel sak som må tas med en klype salt.

Legger du derimot inn destinasjon i GPS vil bilen kalkulere med topografi, beregnet snitthastighet og temperatur, og du vil da få en mer nøyaktig indikasjon på estimatet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kanon

#3
Hvis du har prosentvisning av batterikapasitet i displayet ditt, er mitt tips for og beregne restkm: Dele antall km kjørt på prosenttallet brukt, for og så gange med 100.
F.eks du har kjørt 40 km på 25% av batteriet: 40/25×100= 1,6.  Det betyr at du får 1,6 km pr batteriprosent under aktuelle forhold. Sånn regner jeg ut hvor langt jeg kommer uten og gå via navigasjonen.
Stemmer bra etter min erfaring.
En overraskelse for de fleste nye i3 kjørere er oppstartforbruket ved nedkjølt bil/batteri. Dvs at bilen bruker uforholdsmessig mye energi ved oppstart etter parkering i kjøligere vær. Over 200 wh/km er vanlig.
Bruker du bilen slik, da regner bordcomputeren etter det, og du får f.eks kun 100 km oppgitt rekkevidde etter fulladning. Selv om reel rekkevidde er lenger ved annen type kjøring.

B_Tesla

Hvordan forvarmer jeg bilen slik at batteriet blir skikkelig varmt. Hadde ikke tid til full gjennomgang hos BMW. Kanskje keg må ta en tur innom for bedre opplæring. Men er ventilasjon i app koblet til batteri varme, på samme måte som i vår Tesla? Føler meg som skikkelig noob igjen nå...
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Klykken

Enten ved å sette avreisetid i bilens idrive-systemer, eller å sette avreisetid i iRemote-appen eller internett (https://www.bmw-connecteddrive.no/app/no/index.html#/portal). :) Jeg har satt hver ukedag klokken halv 8 og klokka 10 i helgene. Dette går kontinuerlig.

Batteriet varmes hvis avreisetid er lengre enn tre timer unna, sies det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

B_Tesla

Tror jeg har satt den til kl 7:00 hver morgen, så bør bety at batteri er varmt. Hva bør jeg da forvente at range estimeres som?
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Klykken

Ved 0 grader kan du forvente estimert 100-120km. Men som de fleste av oss påpeker er det kun et estimat. Du kommer mest sannsynlig lenger ved normal kjøring, og bør ikke henge deg så mye opp i det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

B_Tesla

Takk for nyttige svar. Veldig fornøyd så langt. Super bil, og kvalitet overgår min Tesla på mange punkter. Kjørte Skien-Asker med den første dagen, og funket ganske bra. Følgelig litt mer rekkevidde angst, og svært lite mva på fartsgrensen. Kanskje til og med litt avslag inni mellom.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Ingeniøren

Kjører hun tur/retur Oslo og lader hjemme er det ganske normalt. Hun skal flytte seg opp et par hundre meter på vei hjem og da blir estimater deretter. Hilsen en som bor 100 meter høyere kanskje litt lenger sørvest, litt avhengig av hvor i Asker self.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Sitat fra: Klykken på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:37


Batteriet varmes hvis avreisetid er lengre enn tre timer unna, sies det.

Jeg troooor ikke batteriet blir forvarmet hvis bilen ikke er tilkoblet strøm(?)
Skyt meg om jeg tar feil  :D

Tor K

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Klykken på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:37


Batteriet varmes hvis avreisetid er lengre enn tre timer unna, sies det.

Jeg troooor ikke batteriet blir forvarmet hvis bilen ikke er tilkoblet strøm(?)
Skyt meg om jeg tar feil  :D

Må være tilkoblet strøm, minimum 3 timer før avreise, og i tillegg ha nok ledig strøm til å varme batteriet i tillegg til å lade batteriet denne tiden.

Den prioriterer å lade batteriet fremfor å forvarme batteriet hvis det ikke er nok strøm til begge deler.

Sandpusher

B_Tesla, hun vil sannsynligvis ha den på service innen kort tid, oktober 2016 (står på displayet når den skal gjøres) Det finnes en obligatorisk SW oppdatering på disse modellene som også vil gi et bedre rekkeviddeestimat, kanskje 140-150, litt avhengig av kjørestil/temp etc. Mulig hun må ta kontakt med BMW selv dersom forrige eier fremdeles er registrert, hvis ikke tar de kontakt.
Gratulerer med en herlig bil, ser ikke bort fra at du kommer til å byttelåne litt med henne :)
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

B_Tesla

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:25
Kjører hun tur/retur Oslo og lader hjemme er det ganske normalt. Hun skal flytte seg opp et par hundre meter på vei hjem og da blir estimater deretter. Hilsen en som bor 100 meter høyere kanskje litt lenger sørvest, litt avhengig av hvor i Asker self.

Bor ved Holmen, så 20-30m over havet avhengig av hvor i Hagen jeg står;) men har funnet syndebukken. Er som nevnt over gammel SW. Fra 2014. Har fått time, og skal inn å få ny SW i November.

Må forøvrig legge til at bilen er fantastisk. Merker at det er fare for en i5 dersom den skulle dukke opp helelektrisk. Mange ting hvor i3 går min Tesla en høy gang. Men vi får se.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA