Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tverrsnitt på kabel.

Startet av Jorgen86, mandag 10. oktober 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Jorgen86

Hei, jeg bare lurer på tverrsnittet som trengs på én enfas kabel til 32 a lading?
Blir cee stikk og 32 a kabel med kladd som jeg henger fast på veggen.
Kabelen skal graves ned ca 5 m ellers gå under veranda.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

tiger`n

Du skal ha en PFSP 2x6 mm2 Cu + jord.

Jorgen86

Var flaks at jeg hadde en kveil liggende med det, da blir det ikke så dyrt
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

asgeirn

Infratek brukte 3x10+10 når de la kabel på drøyt 10 meter til min 11kW ladestasjon.

Hva er den totale lengden? Det kan holde med 6mm2, men her er det smart å gå opp et nummer ettersom kabelen belastes over lang tid.

Når det gjelder installasjonsmetode har jeg forstått det sånn at det er den dårligste for hele strekket som gjelder, ikke den beste. Hvordan føres kabelen inn til sikringsskapet? Og hva med den andre enden?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Dexter

Med så få opplysninger, så er det umulig.å si hva slags tverrsnitt du skal ha.

Å anbefale en 2x6mm2 er ikke ett godt råd.

tiger`n

Med mindre den er over 20-30 meter eller går gjennom et varmt rom er det størrelsen du skal ha.
Dette er veldig enkelt, ikke skap forvirrelse hos folk. Velg dimensjonerende vern og føringsmåte, så leser man ut kabelstørrelsen fra en tabell, veldig enkelt. I dette tilfellet den nevnte kabelen.
Jeg forutsetter forlegnmåte A2 kabel i rør i vegg, 2 belastede ledere, PVC isolert. 6 mm2 har Iz på 32 ampere.

Dexter

Uten å vite noe om strømmen der, så er det fremdeles et dårlig råd.

pudderjagar

Å anbefale ein 2x6mm+J er nok veldig trygt her på ein 32A kurs. Ein elbil som lader på 1fase trekker ikkje meir enn 6,6kw. Du skal ha nokon alvorlige korreksjonar her for ikkje å kunne benytte den dimmensjonen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Jorgen86

Det er ca 20 m og 6,6 kw lader i ioniqen, jeg har ikke skjult anlegg så blir ikke kabel i rør men isolert kabel som graves ned, det var elektrikeren min enig i, jeg trekker alt selv å elektrikeren kobler, skifter fra 20 a til 32 a sikring i skapet.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA