Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterioppgradering 60Ah - 94Ah

Startet av Tore Wold, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:08

« forrige - neste »

moonbuggy

#15
Sitat fra: JorgenM på lørdag 15. oktober 2016, klokken 10:10
Kanskje 120Ah-cellene er fysisk mindre, slik at de kanskje får plass til flere :)
Samsung SDI har allerede vist 120A cellene på Detroit messen. De er i samme "kassen" som 60A og 94A. Samme fysiske målene. Det er jo også en fordel, man trenger ingen ombygninger for økt kapasitet, bare hive inn de nye cellene.
BMW salget fikk et boost med 94A cellene etter å ha dabbet av ganske betraktelig med 60A versjonen.
Men, det varer neppe lenge. Cloe, og ikke minst Ampera e vil ta markedsandeler. Og hva med VW, de må også gjøre noe drastisk med rekkevidden ?

tiger`n

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 15. oktober 2016, klokken 10:49
Og hva med VW, de må også gjøre noe drastisk med rekkevidden ?
Så lenge de selger tilfredsstillende med biler sånn som det er så er det vel ingen grunn til det.
E-Golf selger fortsatt bemerkelsesverdig bra til en forholdsvis høy pris.

moonbuggy

tigern:
Totalsalget i Europa viser ikke det (etter min mening), men det avhenger jo av hva man anser som "bemerkelsesverdig bra"..

Europa i 2016 til og med august: Zoe 13864, Leaf 11835, Tesla 8202, BMW i3 6916 og Golf e 4920.

02jan

Mulig salg av eGolf er bra i verdensmarkedet Norge. I USA ble det i hele 2015 solgt ca 4000 eGolf og ca 11000 i3 , mens ca 350.000 kjøpe honda accord.

Ang batteriopppgradering, så ser jeg mindre grunn til å ha lengre rekkevidde en 94ah (jeg er fornøyd med 60ah) , ville heller hatt med funksjonalitet.
I3 bad-road editon med 25% sperre , høyere bakkeklaring , bredere  hjul, hengerfeste, rails, større utnyttelse av frunken og bagasjerommet.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

JorgenM

Jeg ønsker gjerne oppgradering til 120Ah, fra vår 60Ah. Opp til 94Ah blir for liten forskjell.

Synes i3 spiser enormt med batteri når graderstokken viser noen blå og blir dermed langt mindre brukt enn den burde vært på vinters tid hos oss.
Har kjørt endel med Model S nå i minusgrader og den reduserer knapt rekkevidden i forhold til i 20 pluss.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

B_Tesla

Årsaken til ulikheten mellom tesla og i3 når det er kaldt kommer av den relative forskjellen i batteristørrelse. Mye går til oppvarming, men antall kWh som går dit er ikke så ulikt på Tesla og i3. Mister man si 30 km til oppvarming er det rundt 4,5 kWh. I en i3 er det 22,7%. Til sammenlikning vil 4,5 kWh være 5,5% av batteriet i en Tesla. Lærdommen er nok at temperatur vil bli mindre og mindre viktig med tiden, når biler får størrre og større batteri og bedre isolering.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

NiiN

For de som er interessert så står det om en kar på i3 gruppa på Facebook som akkurat har oppgradert. Riktignok fra Tyskland. Prisen inkl VAT 9100€, og måtte da leverer fra seg batteriene.

Også verdt å merke seg for de som vurderer dette, er at laderen ikke blir oppgradert, dvs ingen mulighet for 11kw lading.

moonbuggy

Laderen får så være. Uansett er prisen altfor høy. For meg blir det bare å kjøre bilen og vente på et bedre byttemarked. Kreisel har allerede levert batterier på over 50 kwt i samme pakke til samme vekt, basert på standard 18650 batterier som demo for trådløs sofistikert batteristyring. Det kommer nok ettervekst av leverandører for oppdateringer når markedet blir mer modent for dette. D.v.s. når kapasitet går nok opp, prisen nok ned og batteriene blir "slitne".

Ingeniøren

...om noen år vil batteriet koste en 10 part, men trolig ødelegges dette av avgiftskåte politikere. De har allerede kastet seg over Tesla'n og det er bare starten. Klart de må ha penger - det er snart jul  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Alt for høy pris, spesielt hvis et fult fungerende 60ah batteri er byttet inn. Re'el kostnad ved bytte er da oppe i 120-140' kr

Jeg velger å kjøre min kjærre ned på ramma uten behov for batteribytte før vesentlig reduksjon.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

NiiN

Kostnaden med bytte til ny 94ah er jo nesten det samme. Leste at noen i Norge har fått pris på 100' fra BMW....

Zuexi



Sitat fra: NiiN på onsdag 16. november 2016, klokken 14:25
For de som er interessert så står det om en kar på i3 gruppa på Facebook som akkurat har oppgradert. Riktignok fra Tyskland. Prisen inkl VAT 9100€, og måtte da leverer fra seg batteriene.

Også verdt å merke seg for de som vurderer dette, er at laderen ikke blir oppgradert, dvs ingen mulighet for 11kw lading.

Han skrev også at prisdifferansen opp til ny 94Ah bil var ca 12000 EUR og at det ikke var et tema. For min del hadde jeg lett betalt mellomlegget (ca. 30k) for en ny bil uten 100k km på tellern...

NiiN

Enig. Ny garanti osv.

Batteriene er jo da i området 30% av bilens verdi når den er ny. Usikker på hva brukte i3er går for i Tyskland, men at oppgraderingen nærmer seg 50% av bilens verdi, det tror jeg nok.

Ganske drøy investering i en såpass ny bil er mine tanker.

Flommis

Jeg spurte de jeg var på Bavaria i forrige uke for noe annet. De sa at foreløpig hadde de hørt at det skulle koste 100 000,- men at de ikke visste noe ennå. De visste heller ikke når de ville kunne tilby dette.

Kanon

Sitat fra: Flommis på onsdag 23. november 2016, klokken 22:20
Jeg spurte de jeg var på Bavaria i forrige uke for noe annet. De sa at foreløpig hadde de hørt at det skulle koste 100 000,- men at de ikke visste noe ennå. De visste heller ikke når de ville kunne tilby dette.

Strategi fra bilselgere.  7000-9000 euro er prisen de fleste betaler i Tyskland, inkludert arbeide og moms. I Norge skal batteribytte være momsfritt, ergo billigere enn  Tyskland. Fraktkostnader er minimale i denne sammenhengen. Egentlig irriterer det meg at BMW Norge/Sverige kommer unna med jallaoppførselen, og de facto lurer kundene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA