Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremse-effekten fra gasspedalen merkbart redusert - Skal den variere?

Startet av honning57, mandag 10. oktober 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

honning57

Den motorbremsingen i3 oppnår ved å løfte foten fra gasspedalen, såkalt regenerativ bremsing, medfører at bilen utnytter energien bedre og gjør den i manges øyne mer lettkjørt.
Etter 2500 km i ny i3 opplever jeg nå at denne bremse-effekten brått er merkbart redusert, og at jeg må bruke bremsepedalen vesentlig mer. Jeg skal få sjekket dette hos Bilia, men lurer på om andre har opplevd det samme?
Noen har antydet at dette muligens kan justeres i innstillingene, andre mener det kan ha sammenheng med temperatur (at bilen skrur ned denne effekten når det er kaldere for å unngå at bakhjulene skal miste traction), men jeg har jeg har ikke funnet belegg for noe av dette.
Er det noen der ute som har erfaringer?

hemi


ApeX

Har opplevd det samme på vår. Tar merkbart mindre enn demonisere vi har lånt. Forhandler mente det skyldtes temperaturendringer.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Pallesnekkern

Jeg har også opplevd dette en gang med min nye i3. Er rimelig sikker på at dette har med batteritemperatur og ladenivå å gjøre, og at dette vil være et "problem" vinterstid. Forvarming av bil vil nok hjelpe litt. Det er mye strøm som går inn på batteriet ved full regen, så ved høy SOC og lav batteritemp kan det skade batteriet. Så dette er nok en beskyttelse som BMW har lagt inn.

Ingeniøren

Har nok noe med temperaturen og om det er fare for glatt veibane. Ikke lurt å regenerere så mye at bilen snurrer. Merket det selv i morges at jeg må bremse ned foran en fartsdump der det i sommer kun holdt å gå av gassen.

Bilen er mer intelligent enn du aner  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

EinarV

Sitat fra: honning57 på mandag 10. oktober 2016, klokken 14:46
Den motorbremsingen i3 oppnår ved å løfte foten fra gasspedalen, såkalt regenerativ bremsing, medfører at bilen utnytter energien bedre og gjør den i manges øyne mer lettkjørt.
Etter 2500 km i ny i3 opplever jeg nå at denne bremse-effekten brått er merkbart redusert, og at jeg må bruke bremsepedalen vesentlig mer. Jeg skal få sjekket dette hos Bilia, men lurer på om andre har opplevd det samme?
Noen har antydet at dette muligens kan justeres i innstillingene, andre mener det kan ha sammenheng med temperatur (at bilen skrur ned denne effekten når det er kaldere for å unngå at bakhjulene skal miste traction), men jeg har jeg har ikke funnet belegg for noe av dette.
Er det noen der ute som har erfaringer?

Er vel to ting som kan påvirke regen og det er batteribeskyttelse (bilen kompenserer ved å bruke brems) eller at bilen av en eller annen grunn tror det er glatt. Sistnevnte kan påvirkes av veldig mange ting. Endret lufttrykk i dekkene eller skifte dekk uten å initiere sensorene etterpå, vaske bilen og ha på gummifornyer på dekkene, ute temp endrer hardhet gummien og lufttrykk i dekkene eller mye off spec dekktrykk. Det er bare noen promille endret slipp i dekkene eller rulleomkrets som gjør at antiskrenssystemet reduserer regen. Forsøk tractionmode og se om det blir bedre. Min erfaring er at bilen "lærer" seg endrede forutsetninger på sikt og at det normaliserer seg igjen etter en del kilometer.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

rth

Vår erfaring er at dette skjer når høsten kommer, og det blir kaldere i været. Jeg tror overvåkingen av friksjon er mer nøyaktig enn en skjønner. Selv om asfalten er bar, er friksjonen lavere. I tillegg merker vi forskjell når vinterdekkene kommer på. De gir også mindre regenerering.

Har noe tilsvarende på vår 1-serie. Med cruise opp Oslofjordtunnelen og sommerdekk går det greit hele veien opp. Mens med vinterdekk så skrur cruise seg av ved en liten hump i veien. Forklaringen jeg fikk var at vintergummien er mykere og systemet tolker det som om man er i ferd med å få slipp.

Olemann

Har variert med 3 forhold for meg:

- ladestatus på batteri
- friksjon mellom hjul og vei
- software versjon på bilen (den forrige var svak på regen, før der sterk, nå sterk igjen)

Beckern

I tillegg til alt over kan man oppleve redusert eller ingen brems når man svinger. Det skjer så brått at det kan oppleves som om bilen gasser. Litt skremmende første gang du opplever det.

Klykken

Sitat fra: Beckern på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:02
I tillegg til alt over kan man oppleve redusert eller ingen brems når man svinger. Det skjer så brått at det kan oppleves som om bilen gasser. Litt skremmende første gang du opplever det.
Litt?? Det er en underdrivelse ;D  Synes det skulle vært en eller annen form for varsel for når regen ikke er tilstede, egentlig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:36
Sitat fra: Beckern på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:02
I tillegg til alt over kan man oppleve redusert eller ingen brems når man svinger. Det skjer så brått at det kan oppleves som om bilen gasser. Litt skremmende første gang du opplever det.
Litt?? Det er en underdrivelse ;D  Synes det skulle vært en eller annen form for varsel for når regen ikke er tilstede, egentlig.
Egentlig skjer det fordi du har for stor fart i svingen. Hjulene er i ferd med å miste fotfeste. Elektronikken senser dette og slår av regen. Det blir omtrent som ABS på bremsene. Egentlig burde man hatt et like følsomt system for å regulere regen som ABS. Et slikt system vil være temmelig komplisert og dyrt for å få rask nok og følsom nok respons. Derfor får man det man får, av og på. Et varsel gjør lite fra eller til. Mister hjulene fotfeste, må man bare fjerne trykket. Da hjelper det lite å se en rød trekant i displayet samtidig.

BingoBonzo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:44
Egentlig skjer det fordi du har for stor fart i svingen. Hjulene er i ferd med å miste fotfeste. Elektronikken senser dette og slår av regen. Det blir omtrent som ABS på bremsene. Egentlig burde man hatt et like følsomt system for å regulere regen som ABS. Et slikt system vil være temmelig komplisert og dyrt for å få rask nok og følsom nok respons. Derfor får man det man får, av og på. Et varsel gjør lite fra eller til. Mister hjulene fotfeste, må man bare fjerne trykket. Da hjelper det lite å se en rød trekant i displayet samtidig.

Du trenger ikke å ha så stor fart at hjulene er i ferd med å miste feste. Jeg opplever at regen-effekten synker drastisk selv ved knusktørt føre og lenge før hjulene mister feste i svinger. F.eks i rundkjøringer hvor man bruker regen for å treffe riktig fart inn i rundkjøringen, men når du begynner å legge over til høyre så øker farten fordi regen minsker og man er nødt til å bremse halveis inne i rundkjøringen.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Usikker på detta

Merker dette godt selv, etter 3 uker med nybil. Været og temperaturen har riktignok vært rel. stabilt, så det burde ikke være grunn til de helt store forandringene.

Jeg merker regen-forskjeller i løpet av en og samme biltur og, som om det hele tiden justeres automatisk.

Kan nok føles litt "skummelt" for enkelte tenker jeg, da man egentlig aldri helt vet hvor mye brems man får ved å slippe opp gasspedalen fra tur til tur  :o

Jorgensen

Har nå kjørt snart 50000km og jeg har ikke merket så dårlig regenerering som nå etter at jeg byttet til Hakkapelitta R2. Det var ganske skummelt på første kjøreur etter dekkskift, da jeg må bruke bremsepedalen mye oftere enn det jeg har gjort tidligere.

Det skyldes nok utetemperatur og bedre software som jeg ser andre har skrevet om her.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

moonbuggy

Sitat fra: Jorgensen på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:06
Har nå kjørt snart 50000km og jeg har ikke merket så dårlig regenerering som nå etter at jeg byttet til Hakkapelitta R2. Det var ganske skummelt på første kjøreur etter dekkskift, da jeg må bruke bremsepedalen mye oftere enn det jeg har gjort tidligere.

Det skyldes nok utetemperatur og bedre software som jeg ser andre har skrevet om her.
Jeg forstår ikke helt hva du skriver.
Når du får dårligere regenerering med nye dekk, så skyldes det vel dekkene og ikke nyere SW ?
Du byttet da ikke SW samtidig som dekk ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA