Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Identifisere nett basert på vedlagt bilde av hovedsikring

Startet av thorerik, fredag 07. oktober 2016, klokken 23:36

« forrige - neste »

thorerik

Kan noen hjelpe meg med å identifisere nettet mitt ut fra hovedsikringen min? Jeg tror jeg har tn 400v men ble usikker da det står begge deler på den. Nåde 240v og 400v.
På forhånd takk.

zyp

Hva som står på sikringa er bare hva den tåler, det er ikke relevant.

Såvidt jeg tolker det bildet der så har du to topolte automatsikringer som til sammen utgjør en firepolt hovedsikring. Firepolt 40A hovedsikring indikerer at dette sannsynligvis er 400V TN.

Jeg vet dog ikke om jeg tolker det riktig, å bruke to topolte automatsikringer i stedet for en firepolt automatsikring er pussig (og neppe helt forskriftsmessig), særlig når de er nummerert individuelt, men jeg ser heller ingen annen grunn til at du skal ha to OV40. Har du flere bilder av sikringsskap og kursfortegnelse?

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

thorerik

Tusen takk for svar.
Jeg ser jeg burde forklart bedre innledningsvis.
Dette er fra sikringskapet i felles garasjeanlegg. Bygget er fra 2003. Det står TN400 på innsiden i skapet, men jeg ble som sagt usikker når jeg så at det stod 240v og 400v på sikringen.
Kun den til høyre på bildet er min hovedsikring. Den andre tilhører en annen leilighet.
Kan det være slik at det er 400v inn til skapet, mens derifra er den konvertert til 240v opp i leiligheten?

Jeg spør fordi jeg prøver å få lagt ut anbud på installasjon av lading som går på min leilighet sin kurs i ett sameie.

zyp

Aha, hvis dette er et fordelingsskap for flere leiligheter så stiller det seg litt annerledes. Hvis hovedsikringen din bare er topolt 40A så har du bare enfase og da spiller det egentlig ingen rolle om du har TN eller IT (med mindre du har Zoe, som har sære krav til jording).

Enfase er alltid 230V uansett nettype. Forskjellen ligger i trefasesystemer hvor IT har 230V mellom faseledere og henter dermed ut enfase mellom to faseledere imens TN har 400V mellom faseledere og 230V mellom hver faseleder og nøytralleder, så enfase hentes ut mellom én faseleder og nøytral.

En annen ting å være obs på er at 40A enfase er relativt lite effekt; 9.2kW. Det er ikke sikkert du har så mye til overs som er tilgjengelig for elbillading.

jkirkebo

Sitat fra: thorerik på søndag 09. oktober 2016, klokken 13:31
Tusen takk for svar.
Jeg ser jeg burde forklart bedre innledningsvis.
Dette er fra sikringskapet i felles garasjeanlegg. Bygget er fra 2003. Det står TN400 på innsiden i skapet, men jeg ble som sagt usikker når jeg så at det stod 240v og 400v på sikringen.
Kun den til høyre på bildet er min hovedsikring. Den andre tilhører en annen leilighet.

Hvor står måleren hen? Om den står i samme skap kan det hende du kan få lagt ut en kurs utenom hovedsikringen din. 1x40A hovedsikring betyr at du med 16A lading kun har 24A igjen til annet bruk. Når stekeovnen er på, kun 8A, og med vv-bereder også i gang er det ca. null ledig effekt igjen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorerik

Denne sikringen står i samme skap som målerene. Mens oppe i selve leiligheten har jeg en egen sikringboks.
Det er felles oppvarming i anlegget, så det påvirker nok ikke.
Men da kan muligens det være en ide å oppgradere hovedsikring? Hva koster eventuelt dette?
Legger ved bilder av sikringsskapet som står i leiligheten samt bilde av kablingoppsettet som står i målerskapet i garasjen, i tilfelle det skulle være av betydning.
Men betyr dette da at jeg har misforstått og skal ha 1 fase ladestasjon?

thorerik


Her er bilde av koblingsskjema i samme skap som sikringen og måler

thorerik


jkirkebo

Sitat fra: thorerik på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:16
Denne sikringen står i samme skap som målerene. Mens oppe i selve leiligheten har jeg en egen sikringboks.
Det er felles oppvarming i anlegget, så det påvirker nok ikke.
Men da kan muligens det være en ide å oppgradere hovedsikring? Hva koster eventuelt dette?
Legger ved bilder av sikringsskapet som står i leiligheten samt bilde av kablingoppsettet som står i målerskapet i garasjen, i tilfelle det skulle være av betydning.
Men betyr dette da at jeg har misforstått og skal ha 1 fase ladestasjon?

Den beste løsningen virker å være at du får en ekstra sikring i skapet nede, etter måleren din, som går til ladestasjonen. Det er godt mulig at du kan få 3-fase, det spørs om måleren er 3-fase. Evt. kan jo måler byttes, men da blir det fort litt mer jobb. Du må nesten høre med elektrikeren hva han foreslår av løsninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorerik

Jeg kan høre med elektrikeren, greit å sjekke dette før jeg går til innkjøp av feil ladestasjon.
Takk for svar, da er jeg i hvertfall ett steg nærmere i denne jungelen.

petersv

#11
Hvis du ikke har gjort det, ta en prat med styret i sameiet. Kan hende du kan ta fra fellesanlegget, og få trefase. Uansett må du nok ha tillatelse for å sette opp noe i garasjeanlegget, som jeg regner med du har.

Rav4_EV

Ikke minst kommer spørsmålet: Hva er ditt ladebehov?
Hvor mange kilometer kjører du mellom hver lading og hvor kort tid har du på å "fylle" disse tilbake?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

thorerik

Mitt ladebehov er ikke større enn maks 3,6kw hvor ladingen vil foregå om natten 1 eller 2 netter i uken.
BMW i3 som skal lades.

Har innhentet tillatelse, men kravet er at det må gå utenom fellesanlegget for å ikke belaste sameiget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA