Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannkraftmagasinene våre produserer giga miljøskadelig metan.

Startet av timingbeltkiller, fredag 07. oktober 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

Porsgrunn

Ok. Men hva er det som er overraskende her?

De fleste er vell klar over at plantemateriale som brytes ned uten nok tilgang på oksygen vil produsere metan. Mange av oss har også hatt det gøy med å tenne på denne.

I alle vann og vassdrag skjer dette hele tiden. Det er derfor all grunn til å anta at mesteparten av denne metanen ville oppstått helt uavhengig av om deler av vassdraget demmes opp.

Det kan også være lurt å se litt på størrelsen på  tallene her. Artikkelen sier rundt 1.3 % av veksthusgasser. Settes det opp mot alle andre former for energiproduksjon(muligens med unntak av vind) er det fortsatt den beste løsningen.

Det eneste artikkelen da har slåttfast er at det er negative sider ved alt også de mest positive ting. På samme måte som det er en forskjell på å klippe seg og å barbere hele skallen, er det også en forskjell på å peke på mindre negative sider for så å dra en konklusjon kontra å se alle sider av saken for å se at vannkraft er en god ting for klima.

ladov

Dette er vel nok en artikkel i den pågående svartmalingskampanjen mot grønn teknologi..

Metan er en veldig kraftig drivhusgass men i motsetning til CO2 så brytes den ned i løpet av noen få år. Og alle som har vandret i en reguleringssone vet at når nedbrytinga er unnagjort så forblir sonen en ørken hvor det vanskelig kan brytes ned noe som helst.. Så ja, en ny dam *vil* slippe ut metan *men* effekten vil høyst sannsynlig være kortvarig. Effekten av ny CO2-fri kraft derimot vil vare ved i årevis etter at metanet fra utbygginga har blitt borte.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elbil fundamentalist

Nå er det vel vannkraftutbygging i det tropiske beltet som skaper enorme metanutslipp, da massive mengder med organiske masse i de skoger og næringsrik jord som oversvømmes av vann. Dessuten er det svært mye organisk materiale som sedimenteres i stillestående magasinvann, istedenfor å bli med bevegelig vann i elvene. De nyeste magasinene som "De tre daler" i Kina har bunntømming fra magasinet for å motvirke dette, men stadigvekk er det mye som avsettes da turbinene gjerne må bruke helt rent vann for å ikke slites raskere enn nødvendig. Da blir bunntømming med sedimenter gjerne noe man prøver å begrense til ett nødvendig minimum.

Er enig i at dette har vært ett nødvendig onde, men kanskje enda mer ett ønske om demninger som ett maktpolitisk virkemiddel, enn den rene energien det gir. Får flyttet på brysom blanding av fattige bønder og urbefolkning som lever utenfor det økonomiske systemet må vite (India). Distribuert energiproduksjon med billige solpaneler og tilgang til billigere batterier, vil fjerne behovet for videre damprosjekter får vi håpe.

Våre egne damprosjekter i Norge har kun marginale metanutslipp da våre øde fjellområder på langt nær har eller fører den biologisk massen som i sydlige strøk.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ladov

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 08. oktober 2016, klokken 23:56
...
Er enig i at dette har vært ett nødvendig onde, men kanskje enda mer ett ønske om demninger som ett maktpolitisk virkemiddel, enn den rene energien det gir. Får flyttet på brysom blanding av fattige bønder og urbefolkning som lever utenfor det økonomiske systemet må vite (India).
..
Ikke brysomme, verdiløse. De lever utenfor det økonomiske systemet må vite, betaler ikke skatt og er i tillegg så uheldige at regimet de lever under ikke tillegger dem særlig egenverdi..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eivhelle

#5
Norsk vannkraft ligger på rundt 2.4g CO2 ekvivalenter pr. KWh og er omtrent så rene det går an å blir.

http://ostfoldforskning.no/media/1056/734-1.pdf

Stort sett er vannkraft bedre enn alternativene.
http://www.e-co.no/Norsk/Forside/Miljo/CO2-regnskap/
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

KjellG

Vi ser bort fra druknet skog, det er et engangsfenomen.

Gitt at vannmagasin kontinuerlig tilføres organisk masse pga nedbør og tilsig. Dette vil avgis fra magasinet, men:

Om magasinet ikke eksisterer, vil det samme materialet transporteres med elver og avgi metan, passerer naturlige innsjøer og avgir metan, ender i havet og avgir metan...

Er det slik at magasinene forverrer situasjonen, eller er det bare at de gjør metanutslippet målbart?

eivhelle

Sitat fra: KjellG på mandag 10. oktober 2016, klokken 16:53
Vi ser bort fra druknet skog, det er et engangsfenomen.

Man kan ikke helt se bort fra den når den ligger og rotner sakte over en perioden på 100 år.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

KjellG

Mulig det, men om det ikke ble bygget et magasin, så ville også organisk materiale forgå og råtne, kanskje over 100 år.

ladov

En skog som får være i fred fortsetter å ta opp og binde CO2. I så stor grad at det grenser mot bedrag å omtale skogbasert bioenergi som CO2-nøytral.


Derimot så lurer jeg også på hvor den organiske massen ville endt opp hvis den ikke råtnet i et vannmagasin. Usikker på om det er et reelt problem eller kun et spørsmål om bokføring..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på mandag 10. oktober 2016, klokken 20:40
En skog som får være i fred fortsetter å ta opp og binde CO2. I så stor grad at det grenser mot bedrag å omtale skogbasert bioenergi som CO2-nøytral.

Nåja, trær lever ikke evig og når de blir for gamle råtner de og slipper ut klimagasser. Ung skog binder også mer CO2 per år enn gammel skog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Nei det er ikke så enkelt, skog består ikke bare av det som er over bakken, det som er under bakken er også viktig her.

I en skog som får lov til å stå og fornye seg selv vil det totalt sett kunne være mer karbon bundet i bakken enn det som trærne representerer.

Ved flathogst er det mer enn karbonet i trærne som vil frigjøres. Økosystemet forstyrres og mye av dette karbonet i bakken vil frigjøres til atmosfæren.

Det tar minst mange tiår før en nyplantet skog binder like mye som en moden skog, og enda lenger tid før du også har erstattet det som var bundet under bakken.

Kloden vår tilfører ny CO2 til atmosfæren fra vulkaner hele tiden. Heldigvis har naturen måter å deponere det på i jorda og på havbunnen slik at det har vært en form for balanse i systemet. Problemene med stigende CO2 nivåer kommer når vi mennesker setter disse mekanismene ut av spill og enda verre henter opp igjen store mengder som naturen avsatte for millioner av år siden i form av olje, kull og gass. Da klarer ikke naturen lenger å deponere fort nok.

Derfor er artikler som den som startet denne tråden så sørgelige. Den setter søkelyset bare på et enkelt moment, som det også er grunn til å anta er sterkt oppblåst siden mye av dette hadde skjedd i vassdraget naturlig uansett. Setter en opp et totalregnskap og også ser på hva alternativene kan komme opp med av totalregnskap blir det vanskelig å se på vannkraft som noe annet enn rent. Men kull-lobbyen er nok ganske fornøyd med dette budskapet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA