Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk i-miev

Startet av EL-Skede, tirsdag 02. november 2010, klokken 20:11

« forrige - neste »

Granheim

Hvis noen har kjøpt komplette vinterhjul til i-Miev for 6563 kr så si i fra til meg om hvor for da skal jeg ha noen sett.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Kai

Det er klart at Mit. skal tjene penger, men tro ikke at alle bedrifter bare tenker penger.

Sitat fra: Granheim på torsdag 13. januar 2011, klokken 17:05
... vil jeg opprettholde min påstand om at enhver bedrift eksisterer for å tjene penger.

Det gjelder heldigvis ikke enhver bedrift. Det er klart man må tjene penger, og holde bedriften oppe, men man trenger ikke å optimalisere for profitt. Jeg gjør ikke det. Jeg tjener nokk penger (ikke mye), og optimaliserer mot andre verdier, som fritid, samfunnsnytte osv. Jeg har takket nei til flere store kontrakter med div. lands militære, og en våpenfabrikk. Jeg har også jobbet gratis for Kirkens Nødhjelp, Redd barna, Riksantikvaren mm. Man må ikke være enten ideell org eller profitt. En profitt org kan gjerne gjøre et samfunnsløft uten baktanke på profitt.

Når det gjelder aksjer, se på oljefondet, selv de har retningslinjer som ikke bare tenker profitt.

så det så (he he). Lykke til med Miev salget.

Go-carter

Ok, jeg har kikka litt rundt nå. Felger virker som er helt umulig å få tak i så små, da må man evt. kikke seg rundt på finn e.l.

Selve dekkene derimot, kan man få for helt ned i 2011,- på dekkonline.com(for alle fire)

Så får man heller vrenge av sommerhjulene, og legge disse på originalfelgene man får med bilen. Det er det billigste jeg kan se for meg, iallefall :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Granheim

Bosonic
Jo, hvis noen har nytte av mine bidrag her på forumet og synes at jeg kan kalle meg positiv sammfunnsbidragsyter med rette tar jeg det som et stort kompliment. Men ingen har bedt meg om å gjøre dette, det er helt og holdent på eget og privat initiativ fordi jeg har en egeninteresse av det.

Kai
All respekt til deg og arbeidet du gjør, hva er det?
Hvis noen andre hadde eid bedriften din er det ikke sikkert du kunne operert på samme måte, spesielt ikke hvis andre investerte sparepengene sine i din virksomhet for å få avkastning.
Og oljefondet har faktisk kun en misjon og det er å sørge for størst mulig avkastning på pengene våre ved å investere i bedrifter som er flinke til å maksimere profitten (det er jo derfor pengene flyttes rundt også, for vi ønsker at de til enhver tid er investert der de gir mest tilbake). Husk også at forvalterne som jobber i oljefondet får lønn som er basert på hvor mye avkastning de klarer å få til. Ja de har retningslinjer, det kan ikke tillate seg hva som helst, men det dreier seg om berikelse på bekostning av andres liv og helse og god norsk folkeskikk. Etter mitt skjønn dreier det seg om å følge spillereglene. Oljefondet skal altså, innenfor noen etiske spilleregler, maksimere avkastningen på statens penger.
Jeg synes, for å prøve å trekke dette litt tilbake der det hører hjemme, at vi kan sammenlikne det med salg av i-Miev. Ingen skal tvile på at jeg ønsker å selge flest mulig biler, tenk om jeg hadde blitt den selgeren i Norge som solgte flest i-Miev i 2011!
For å nå det målet kan jeg velge å ikke fortelle kunden om at rekkevidden ikke alltid er 150 km. Liten tvil om at hvis man uavhengig av temperatur, andre kjøreforhold og kjørestil alltid kunne forvente 150 km så ville bilen vært enda enklere å selge. Jeg kunne latt være å gi kunden all relevant informasjon og sannsynligvis solgt flere biler. Dette ville vært å maksimere potensialet, men ikke særlig bra overfor kunden, og det ville ikke vært å følge spillereglene. Dermed må jeg forholde meg til realitetene og forsikre meg om at hver eneste kunde som går ut av butikken, enten vedkommende har kjøpt bil eller ikke, har fått all den relevante informasjonen som foreligger. Min jobb er ikke bare å selge biler, den er også å leve opp til Mitsubishi's to slagord:
Mitsubishi - garantert kvalitet
og
En gang Mitsubishi-kunde, alltid Mitsubishi-kunde

Jeg er litt redd for å høres ut som en skikkeligkald fisk og det synes jeg ikke at jeg er. Jeg har engasjert meg i frivillige organisasjoner, jeg har jobbet i barnevernet selv om jeg kunne tjent mer penger andre steder, og jeg sitter som leder av samarbeidsutvalget i barnehagen. Ingenting av dette kaster av seg i kroner og øre, men det gir meg noe annet. Men dette er meg privat og det er noe annet.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Joffe69


Kai

Granheim
Jeg tror vi er enige :-) Jeg ble bare litt trist på det utsagnet som kom fram til meg som at, ingen bedrifter gjør noe som ikke er for å tjene penger. Som sakt, det blir bare ordkrig på noe jeg tror vi i bunn og grunn er enige i. Ferdig.

Med henvising til en tidligere forum tråd ang selger, vil jeg si at jeg syntes du hele tiden har gjort det klart at du jobber som selger, og at du uansett ikke har "solgt" jeg har satt pris på alle dine innlegg og den info det har gitt meg.
Jeg setter pris på ditt engasjement her.
Kai
ps, jeg jobber med å lære bort avansert prosjekt styring, (har vært borti (møter) Mitsubishi Electric Company, på jobb i Tokyo)

mohpet

Jeg har forsoekt aa ymte dette foer: Synes at endel diskusjoner paa dette forumet er i ferd med aa bli relativt usaklige, og med svaert lavt faglig innhold. Faglig innhold boer vaere hovedfokus mener jeg.

Takk.

Peter

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på fredag 14. januar 2011, klokken 10:11
Ok, jeg har kikka litt rundt nå. Felger virker som er helt umulig å få tak i så små, da må man evt. kikke seg rundt på finn e.l.

Selve dekkene derimot, kan man få for helt ned i 2011,- på dekkonline.com(for alle fire)

Så får man heller vrenge av sommerhjulene, og legge disse på originalfelgene man får med bilen. Det er det billigste jeg kan se for meg, iallefall :)

Det høres ut som en grei løsning inntil uoriginale felger blir å oppdrive. Antageligvis får man tak i billige slike til neste gang dekkene skal legges om. Hva koster det å legge om dekk nå, 150,- pr. stk. eller noe sånt ? Gjør man det to ganger blir summen 1200,-, om man så sparer endel tusen på felgene etter den tid går man solid i pluss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

#53
Think'en vår blir levert med fire fine Dunlop piggfrie dekk på alufelger for 5600,- ekstra.

Sommerdekk på originale Think felger kostet 2200,-

Det Think og forhandlern har skjønt er vel at de kan tjene mer penger på trofaste
kunder, enn på kunder de lurer EN gang.


bobakka

Har noen funnet komplette dekk med felger til en OK pris?
Bilen min blir levert om 3 uker og jeg vurderer å kjøre på sommerdekk frem til oktober hvis jeg ikke finner noe som er OK pris. Det er vel ikke mange dager på hovedveiene som blir ufremkommelig frem til påske..
Hittil er dekkonline.com og omlegging nå og til våren det beste tipset som har kommet så langt.
Jeg har prøvd et par firmaer, men ikke noen som kan levere komplette sett.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Ken

Det er ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk med minst 3mm.
Dersom du er en fersk elbilist vil det ta tid å endre på kjørestilen og den typisk defensiv kjørestilen vil bruker gjør det mindre sannsynlig at vi kommer i farlige situasjoner.
Siden regeneriing/ motorbremsing fungerer på bare drivhjulene vil det være lurt å stille inn minst mulig regen og mer vanlige bremser.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Clio97

Hmm... fire sider med alskens synspunkter på alt fra pris på ladekabler til hvordan drive forretning... Nå har vår bil kommet til landet og jeg måtte i dag pent takke ja til 12.900kroners vinterhjul hos Bilforum Follo eller være foruten.
Kanskje bare akseptere at det ikke fins noe alternativ pr i dag... men j**** dyrt er det! Hadde vært artig å høre hva de mange nybakte i-Miev-eiere har erfart i sakens anledning!
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Cox

Vurderte også ulike alternativer mht vinterdekk, uten felg, "billig" dekk etc men til siste ble det bare ett reelt alternativ: Continental på alu-felger og 13 lapper.  Fæl pris, lukk øynene og glem det så fort som mulig.
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Granheim

Foreløpig ingen gode alternativer til de som vi leverer og jeg tror alle er enige i at det er dyrt med drøyt 12 000 kr for "trillebårhjul". Men fatt mot, det kan bare bli bedre.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

SvenF

Hej!

Det kan väl vara värt att undersöka vad vinterdäck för Peugeot iOn och Citroën C-Zero kostar?

I Sverige kostar piggfria vinterhjul 14" på alufälg från Citroën ca 8 000 sek inkl. moms.
Det kan också nämnas att
En 16A laddkabel från Citroën kostar ca 5 000 sek inkl. moms.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA