Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buddy og parkeringsbot

Startet av ilmarw, tirsdag 26. juni 2007, klokken 10:44

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Er det noen som har erfaring med tverrparkering og bøter? Jeg ble bøtelagt i går, men jeg trodde dette var fullstendig lovlig. Hjulene mine er godt innenfor feltet, og jeg er heller ikke over strekene på siden. Jeg parkerte sammen med en Smart som allerede sto der, og det rare var at han også hadde fått bot, men bare 300, selv om han faktisk sto på linja, mens jeg fikk 500! Se bilder på wilbers.no/parkering. Ifølge artikler som http://www.dinside.no/php/art.php?id=373859 er det faktisk lov å parkere på tvers. Jeg synes dette er utrolig firkantet av Trafikketaten, ettersom denne måten å parkere på er mer sosial, fordi vi to sammen brukte en parkeringsplass, istedenfor å bruker hver vår.

Noen kommentarer, idéer om hva jeg kan klage på?

Mvh. ilmar
Polestar i bestilling

hens

Parkering skal være innenfor oppmerking, og her er det ingen slingringsmonn.
Du har karosseriet utenfor oppmerkingen, og dermed basta.
Så kan en spørre:er det mulig bå ilegge 2 bøter på et felt? og hvorfor er det forskjell. Smart'en er tydelig mer utenfor feltet, og burde stå for brorparten, men han hadde kanskje betalt?

Betal, og send inn bildene med forespørsel om en forklaring på forskjellen.

Skal du parkere på tvers, skal det være innenfor oppmerkingen. Disse er som regel for smale for Kewet, og når karrosseriet er utenfor oppmerkingen, er det bot.   Sunn fornuft er ikke et emne innen etaten
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

OK, takk,

Da blir det vel i praksis slutt på parkering på tvers, med mindre det ikke er oppmerkede felt. Men hvorvidt Smart'en har betalt eller ei (det var uansett etter 17), så skal vel reglene gjelde likt for begge.

Viser til http://www.parkeringsklagenemnda.no/ punkt 5:
5. Skjev parkering / utenfor oppmerket felt
Det nytter heller ikke å klage dersom du har stått parkert utenfor oppmerket felt eller har parkert med ett hjul utenfor feltet/inn i neste felt. Det avgjørende er hvorvidt det aktuelle hjulet berører den oppmerkede stripen eller ikke. Dersom ett hjul var plassert helt utenfor feltet vil du ikke få medhold i klagen din.
Det er her altså snakk om hvorvidt hjulet er utenfor, ikke karosseriet.

Til slutt fra parkeringsbestemmelsene (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19931001-0921.html#13):
Det kommer klart fram her at gebyret skal være 300, ikke 500.

Mvh. ilmar
Polestar i bestilling

RunarBT

Da ville eg ikkje betalt i det heile tatt.. klag, så er du vel nødt til å få medhold.

Må jo være at parkeringsvakta ikkje har fått med seg at elbiler står gratis..??!

ilmarw

Nei, altså, det var på kveldstid, og begrunnelsen på boten var 'Parkering i strid med bestemmelser for oppstilling.'. Men det er uansett helt idiotisk at en Smart skal slippe unna med 300, og så må jeg betale 500, mens vi begge står i det samme feltet.
Polestar i bestilling

Griffel

Sett fra trafikketaten må det jo bare være en fordel at parkeringsplassen benyttes av to korte biler på tvers. Lettere ut og innkjøring og plass til flere.

Vis til at samferdselspolitikkermene ønsker en slik utvikling med elektriske bybiler som tar mindre plass. På hjemmesiden til Buddy er jo også parkering på tvers nevnt som en av fordelene med bilen.

Dessuten er jo ingen mening i at den ene får en bot på 300 og den andre på 500.

Dessverre kan jeg ikke garantere resultatet av en klage, men utgiftene med å gjøre et forsøk er vell ikke større enn at det må være umaken verd å forsøke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind

Gir de bøter på digre SUVer som ikke har alt "innfor" heller?
Ta deg en tur i Oslo å se så forstår du hva jeg mener.
Kan virke som om noen "skal ta" elbilene for tiden.
Det her blitt hevdet blant betjentene at de har fått ordre om å stramme inn fra høyeste hold. Angivelig grunnet syting fra de med vanlige biler som åpenbart sliter med å se våre privilegier i praksis.

mvh
Øyvind

elektrolux

Der var faktisk en "Lastebil" pickup. D.v.s. stor pickup med totalvekt på over 3500 kg, som fikk bot i Stavanger etter å ha parkert, og betalt på plass forbeholdt kjøretøy under 3500 kg. ;D Slike parkeringsplasser er der alt for få av. ;)

Bileier stod fram i Stavanger Aftenblad og bedyret hvor urettferdig han mente dette var.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ilmarw

Vel, det er mange nok eksempler på biler som har mer enn bare speilet stikkende ut utenfor oppmerkingen, så forleden en Hummer som stakk langt ut, og en parkeringsbetjent som gikk rett forbi.

Det er flere som har hevdet at Trafikketaten visttnok har fått beskjed om å stramme inn når det gjelder elbiler og tverrparkering. De må vel klare bøtekvota si i år. Trafikketaten er vel mer opptatt av å få inn penger enn å få til en mer sosial parkering ved at flere deler et felt.
Polestar i bestilling

ilmarw

Dessuten skjønner jeg ikke at vanlige bilister skal syte, slik det ble nevnt av Øyvind. De må jo tjene på at vi står på tvers i et felt med to stykker, istedenfor at vi bruker et helt felt hver? Det er faktisk overraskende ofte at jeg finner plass ved siden av en annen som står på tvers, enten det er Smart eller Buddy.
Polestar i bestilling

jobbemann

Det eneste du behøver å gjøre er å sette tvil til boten. Når de er drittsekker kan du i det minste være litt sleip tilbake.

Det står i loven, hvis du kan sette rimlig tvil til boten er parkeringsselskapet nødt til å frafalle øyeblikkelig.

Det du gjør er følgende (stol på meg det fungerer):
Ta bilde av bilen din når den står lovlig parkert på samme plass, men akkurat litt lenger inn, fra en litt anen vinkel (bare fronten av bilen og streken) og skriv noe i denne duren i klagen din (gjerne vær litt kreativ):
---------------------
Jeg stiller meg helt uforstående til hvorfor jeg er ilagt denne tilleggsavgiften. (se vedlagt kopi av kontrollavgiftseddel)
Kontrollavgiften spesifiserer at Parkering i strid med bestemmelser for oppstilling. Jeg forventer at dere straks bekrefter at dere frafaller dette kravet og lærer parkeringsvaktene deres folkeskikk. (se vedlagt fotografi av parkering).
Bildet viser korrekt parkering, hvorfor deres parkeringsvakt har gitt meg bot på dette er noe som jeg ikke ønsker  å bruke tid til å spekulere i.
------------------------

Du har nå med litt oppfinnsomhet satt rimelig tvil til parkeringsboten.
Du vil etter et par uker motta brev tilbake fra parkeringsselskapet om at de ikke ønsker å frafalle boten og at de ikke anbefaler deg å klage saken videre til parkeringsnemda. Det tipset skal du blåse i. Klag videre til parkeringsnæmda, med samme latterlige argumentasjon.

Parkeringsklagenemda vil sende deg et brev om at saken din ikke vil bli behandlet før om 8-10 måneder, pga stor pågang.

om 08-10 måneder vil du få brev fra nemda om at de pålegger parkeringsselskapet å frafalle boten på bakrunn av motstridende bevismatriale, og at det derfor er rimelig tvil om hvem som har rett.


- Lykke til, det er verd penga (mye underholdning for noen hundrelapper)

Griffel

#11
Siden dette er den kommunale trafikketaten tro jeg nok jeg heller (eller i tillegg) hadde forklart at denne bøtelegging ikke kan være i tråd med politikernes ønske, om å gjøre det attraktivt å bruke en liten Elbil i byen. (Forutsetter at den ikke var til hinder for noen) :)

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/valg07/article1103471.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Problemet er at Oslo kommune v/ Trafikketaten ikke er med i parkeringsklagenemda, se http://www.parkeringsklagenemnda.no/medlemmer.htm, ellers hadde jeg gjort det (det koster motparten flere tusen å stille der).

Ellers vet jeg nå at fire helt like tilfeller fra tidligere i år kjøres sammen som en sak i rettssystemet. Litt rart at ikke Trafikketaten venter på en avgjørelse der, og lar oss være i fred i mellomtiden.
Polestar i bestilling

Griffel

Det er nok noen endringer i hvordan trafikketaten ser på parkering av elbiler. Dette kan en lese i MC-bladet nr. 3:

"Vi har også fått en melding som sa at Oslo hadde endret parkeringsvedtektene sine og tok derfor kontakt med Trafikketaten i Oslo. Der forklarte man at de stadig følger Vegdirektoratets retningslinjer, og at det ikke er foretatt noen vedtektsendringer den siste tiden. På telefon bekreftet Harald Gjelsvik i Vegdirektoratet at regleverket er det samme, men sa at det er strammet inn på parkering av Elbil og ATV som er registrert som bil. Disse får ikke lov til parkere på MC-parkeringsplasser."

Kanskje ikke helt relevant for saken, men en indikasjon på at noe er endret på vegdirektorat nivå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Da er vi tilbake igjen. Det har jo vært mye mediaoppmerksomhet rundt disse parkeringsbøtene i sommer, se http://elbilnorge.no/index.php?name=Blogs&bakgrunn=forum I innslaget på Østlandssendingen sa Trafikketaten at de skulle ligge lavt i terrenget frem til dom faller i saken som ElbilNorge har tatt ut mot Trafikketaten. Så da er det bare å avvente det, selv om betyr at fristen for at jeg kan klage har gått ut (den er tre uker).
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA