Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trefas IT til énfas 32 A

Startet av Rio, fredag 07. oktober 2016, klokken 00:10

« forrige - neste »

Rio

1) Informasjonen her er for de som har de tekniske kvalifikasjonene og autorisasjonene til å jobbe med dette. Dersom dette ikke gjelder deg kan du se på bildene, men ikke gjøre dette hjemme. Eller andre steder! :D

2) Les (1).


A) Word-dokument om hvordan man kan gjøre dette vha. noen uvanlige transformator-koblinger:

https://dl.dropbox.com/u/88752751/Transformer%20for%20120-240V%20from%203-phase%20-%20Detailed%20A2.doc


B) Artikkel om å gjøre ting med transformatorer som får nettselskapet til å sende noen hjem til deg for å gi deg bank! :D

http://carroll-meynell.com/cms/page/view/page_id/12/



Og til slutt: les (1) en gang til! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

I prinsippet burde dette gå:

Det blir riktignok ikke AC, men for lading av elbil så skal det uansett likerettes, glattes etc. før det går til batteriet.

Rav4_EV

Det prinsippet kan du dessverre forkaste med en gang. Det er ikke egnet til elbillading. Her vil kun den delen av sinuskurven som er høyere enn batterispenningen bli utnyttet. Noe glatting trenger du ikke da batteriet fint ordner det selv.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:38
Det prinsippet kan du dessverre forkaste med en gang. Det er ikke egnet til elbillading. Her vil kun den delen av sinuskurven som er høyere enn batterispenningen bli utnyttet. Noe glatting trenger du ikke da batteriet fint ordner det selv.

Jeg antar han mente at han ville bruke DC inn i laderen, og at laderen skulle fungere som før.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:44
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:38
Det prinsippet kan du dessverre forkaste med en gang. Det er ikke egnet til elbillading. Her vil kun den delen av sinuskurven som er høyere enn batterispenningen bli utnyttet. Noe glatting trenger du ikke da batteriet fint ordner det selv.

Jeg antar han mente at han ville bruke DC inn i laderen, og at laderen skulle fungere som før.

Så lenge software tillater dette bør det fungere. Første trinn i laderen er uansett likeretting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Sett igang. Det å ta seg selv i håret og løfte seg selv ut høres mulig ut helt til du plukker det fra hverandre med regnestykker og naturlover.

I en enkel likeretter går strømmen videre bare dersom spenningen er lavere enn på inngangsiden. Eksempelet vil hente effekt kun på toppene. Fra en vekselstrømskilde ønsker du å utnytte energien i hele sinuskurven.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#6
Jeg synes nok Ferry burde prøve det ut på sin egen bil før han foreslår dette. Egentlig er det kun et spørsmål om bilens likeretter tåler å bli matet med 310V DC i stedet for 230V AC.

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 08. oktober 2016, klokken 18:29
I en enkel likeretter går strømmen videre bare dersom spenningen er lavere enn på inngangsiden. Eksempelet vil hente effekt kun på toppene. Fra en vekselstrømskilde ønsker du å utnytte energien i hele sinuskurven.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:25
Så lenge software tillater dette bør det fungere. Første trinn i laderen er uansett likeretting.

Nå tegnet Ferry en 3fas fullbro den leverer en temmlig glatt DC nær toppen av sinuskurven (280-325V). Så hadde inngangen vært en vanilg enfasebro med dioder som tåler det ville dette virke.

Nå er nok diodene i bilens lader erstattet med transistorer som styres av kontrollelektronik.

Denne kontrollelektronikke inneholder nok fra en liten transformator som jeg tippe vil brenne opp om den mates med 310V DC. Men det er bare å prøve.

Kontroll elektronikken føler nok på sinuskurven for trigging, så uten 0 gjennomganger tviler jeg på om det ville virke uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Nå skrev jeg "i prinsippet". Jeg ville ikke forvente at det virker på eksisterende biler. Men å fore en likeretter med DC er i utgangspunktet helt ok. Jo glattere DC jo enklere blir oppgaven med å likerette. Å likerette for batterilading er en ganske ukritisk oppgave. Det som gjør det kritisk er prisen og konsekvensen av å ødelegge et elbilbatteri. Det meste er mer kritisk til likeretting enn ladere. F.eks. forsterkerkretser til mikrofoner kontra lading av 12 V bilbatteri. Det syns på elektronikken også.

Griffel

#8
Sitat fra: Ferry på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:20
Nå skrev jeg "i prinsippet". Jeg ville ikke forvente at det virker på eksisterende biler. Men å fore en likeretter med DC er i utgangspunktet helt ok.
Å fore en simpel likeretter med DC er ok. Å fore en styrt batterilader med DC, vil normalt ikke gå, prøv å fore med en vanlig 12V baterilader AC side med DC fra en diodebro så blir det ikke så dyrt som å ofre bilens lader.

Forøvrig virker ikke den først (A) transformatorkoblingen trådstarter viser til heller. dvs. altså den balanserer ikke ut trefasmatingen på primærsiden. (I beste fall virker den like bra som uten transformatoren).

De som er beskrevet i link nr.2 (B) virker som beskrevet.

Sitat fra: Rio på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:10
1) Informasjonen her er for de som har de tekniske kvalifikasjonene og autorisasjonene til å jobbe med dette. Dersom dette ikke gjelder deg kan du se på bildene, men ikke gjøre dette hjemme. Eller andre steder! :D

2) Les (1).
Og til slutt: les (1) en gang til! :D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Sitat fra: Ferry på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:20
Jo glattere DC jo enklere blir oppgaven med å likerette.

Når det er snakk om likeretting av vesentlige effekter så er en god effektfaktor essensielt, og da holder ikke skolebokmodellen av en likeretter med noen dioder og en kondensator mål.

En enkel enfaselikeretter med PFC kan bygges opp av en diodebro fulgt av en PFC-krets (ref.), og hvis dette er tilfelle vil det være uproblematisk (og selvfølgelig meningsløst) å koble en ekstra diodebro mellom denne og en enfaseforsyning. Det skalerer dog ikke særlig godt til tre faser ved å bare legge til to dioder i diodebroen. Problemene med at RMS-spenningen fra en trefaset diodebro er høyere og at PFC-kretsen ikke nødvendigvis vil kunne synkronisere med frekvensen er allerede nevnt så de skal jeg ikke gå videre inn på.

Problemet jeg tenkte å nevne er at i en slik trefaset diodebro så er det kun de to faselederne som til enhver tid har høyest og lavest spenning som er belastet. Dette fører til at belastningen blir konsentrert til de midterste 2/3 av hver sinus-halvperiode, og selv om denne broen er fulgt av en god PFC-krets så er det umulig å oppnå en optimal effektfaktor fordi belastningen ikke kan fordeles ut over hele sinuskurven. Dette fører både til uoptimal utnyttelse av tilgjengelig effekt og støy på nettet.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Oppsummering:
Sitat fra: Rio på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:10
A) Word-dokument om hvordan man kan gjøre dette vha. noen uvanlige transformator-koblinger:
Virker ikke, hverken i prinsipp eller praksis.

Sitat fra: Ferry på fredag 07. oktober 2016, klokken 23:45
I prinsippet burde dette gå:
Virker i prinsipp, men ikke i praksis.

Sitat fra: Rio på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:10
B) Artikkel om å gjøre ting med transformatorer som får nettselskapet til å sende noen hjem til deg for å gi deg bank! :D
Virker som beskrevet.
:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA