Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med riksvegferjene hvis nytt budsjett vedtas?

Startet av 1ar, torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

1ar

Kopierer inn fra statsbudsjettet for 2017:
"Gratis parkering, fergetransport bompengefritak og kollektivfelt avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler."

Det er Statens Vegvesen som har ansvaret for drift og forvaltning av riksvegferjer. Så vidt meg bekjent har ikke Statens Vegvesen noen direkte underordnet rolle i den aktuelle Fylkeskommune eller kommune hvor ferjene trafikkerer. Hvilker tanker har en om hva som kan skje her i 2017?

Flere ferjer på fylkesveier, blant annet her i Rogaland, har fått innført betaling for elbiler. Fylkesveiene og dermed ferjene er styrt av fylket. Er det for optimistisk å håpe at riksveiferjene fortsetter med kun persontakst en god stund videre siden det ikke er noe opplagt lokalt styre som kan avgjøre betaling på disse ferjestrekkene?

cstromme

Forstår jeg det riktig hvis jeg leser det som at hvis en kommune velger å ikke ha gratis elbilparkering, så må parkeringsavgiften være halvparten av vanlig?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Amoss

Slik jeg har oppfattet det (korriger meg gjerne om jeg tar feil!) så er det kun taksene for riksveifergene som er innbefattet av de vedtakene gjort av regjering/storting, og at takstene for fylkesveifergene avgjøres av det enkelte fylke. Tidligere har fylkesveifergene lagt seg på samme/tilsvarende takster som riksveifergene noe som har gjort også dem "gratis" for elbiler. Lokal motstand mot fritaket har fått flere fylker til å oppheve dette for elbiler på fylkesveiene i sitt fylke.

Ved å delegere ansvaret for evnt. fortsatt fritak til lokale myndigheter antar jeg at fylket også får ansvaret for takstene for elbiler på riksveifergene. Så da ville jeg i alle fall forvente at de fylker som alt har vedtatt å fjerne fritaket for sine fylkesveiferger også vil sette en billettpris for elbiler på riksveifergene i sitt fylke. Der man ikke har besluttet å endre satsene for fylkesveifergene er det ett håp om at også riksveifergene forblir "gratis" ett stykke tid til.

"Gratis" settes i gåseøyne da man jo istedet betaler passasjerbillett for føreren istedet for at fører er inkludert i prisen for bilen. Enkelte steder ser det ut til at forskjellen her ikke nødvendigvis er så stor når man tar med rabatt man kan få for bil og som tydeligvis ikke er tilgjengelig/like stor for passasjerer.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: cstromme på torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:32
Forstår jeg det riktig hvis jeg leser det som at hvis en kommune velger å ikke ha gratis elbilparkering, så må parkeringsavgiften være halvparten av vanlig?

Nesten men ikke helt. De kan sette den til akkurat hva de vil - så lenge de øvrige bilene må betale minst dobbelt så mye. Det er i alle fall slik jeg har forstått det.
Model S 85D

1ar

Sitat fra: Amoss på torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:42
Slik jeg har oppfattet det (korriger meg gjerne om jeg tar feil!) så er det kun taksene for riksveifergene som er innbefattet av de vedtakene gjort av regjering/storting, og at takstene for fylkesveifergene avgjøres av det enkelte fylke. Tidligere har fylkesveifergene lagt seg på samme/tilsvarende takster som riksveifergene noe som har gjort også dem "gratis" for elbiler. Lokal motstand mot fritaket har fått flere fylker til å oppheve dette for elbiler på fylkesveiene i sitt fylke.

Ved å delegere ansvaret for evnt. fortsatt fritak til lokale myndigheter antar jeg at fylket også får ansvaret for takstene for elbiler på riksveifergene. Så da ville jeg i alle fall forvente at de fylker som alt har vedtatt å fjerne fritaket for sine fylkesveiferger også vil sette en billettpris for elbiler på riksveifergene i sitt fylke. Der man ikke har besluttet å endre satsene for fylkesveifergene er det ett håp om at også riksveifergene forblir "gratis" ett stykke tid til.

"Gratis" settes i gåseøyne da man jo istedet betaler passasjerbillett for føreren istedet for at fører er inkludert i prisen for bilen. Enkelte steder ser det ut til at forskjellen her ikke nødvendigvis er så stor når man tar med rabatt man kan få for bil og som tydeligvis ikke er tilgjengelig/like stor for passasjerer.

Frykter du har rett i at om fylket får bestemme legger de seg på samme lest som fylkesveiferjene. Ved nærmere ettertanke er det vel heller ikke noe reelt alternativ til fylket da ferjene krysser kommunegrenser  :-\

Jeg leste et annet sted i budsjettet, husker ikke nøyaktig hvor, at riksveiferjene skulle utstyres med Autopass. Dette vil nok fremskynde betaling og gi fylket, om det blir det, en anledning til å innføre betaling da betalingsløsning uansett skal endres.

Amoss

Sitat fra: 1ar på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:08
Jeg leste et annet sted i budsjettet, husker ikke nøyaktig hvor, at riksveiferjene skulle utstyres med Autopass. Dette vil nok fremskynde betaling og gi fylket, om det blir det, en anledning til å innføre betaling da betalingsløsning uansett skal endres.

Jeg trodde strengt talt at denne prosessen var godt igang alt, lenge før statsbudsjettet?
På den annen side har man jo alt fritaksordning på plass i Autopass, og støtte for variable avgifter.
Model S 85D

THE

Sitat fra: Amoss på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:22
Sitat fra: 1ar på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:08
Jeg leste et annet sted i budsjettet, husker ikke nøyaktig hvor, at riksveiferjene skulle utstyres med Autopass. Dette vil nok fremskynde betaling og gi fylket, om det blir det, en anledning til å innføre betaling da betalingsløsning uansett skal endres.

Jeg trodde strengt talt at denne prosessen var godt igang alt, lenge før statsbudsjettet?
På den annen side har man jo alt fritaksordning på plass i Autopass, og støtte for variable avgifter.

"Min fergestrekning", Mannheller-Fodnes på Rv 5 har hatt Autopassinnkreving siden 1. januar i år. Det vil det er autopasstakst der man betaler pr bil, og personer går gratis. Autopassutstyr er ikke montert, så det er fremdeles manuell billettering på ferga. Samtidig med at Autopass ble innført, så ble det også innført en egen takst for elbil, og takstene for "vanlig" bil gikk vesentlig opp for å dekke inn inntektstapet for passasjerer. Nå kan man gå om bord i ferga uten å betale. Det koster også like mye for en personbil med 1 person eller en MPV med 7 personer. Ved innføring av Autopassbetaling ble det dyrere for elbil uten rabattavtale på ferga, men det ble innført 50% rabatt også for elbil med avtale noe som gjør det ca 10% rimeligere å pendle med elbil enn da det var gratis. Samtidig ble det ca 35% dyrere for eksosbiler enn før innføring av Autopass.

Dette har ført til at det er flere elbiler på ferga nå enn før. Det har også ført til at noen har en bil stående på hver av kaiene, og kjører gratis med ferga som fotgjenger. En del samkjøring har det også blitt, men ikke mye etter de observasjoner jeg har gjort. Håpet var vel at flere skulle kjøre sammen for å få ned biltrafikken.

Allerede i dag er det fylket som bestemmer om elbiler skal ha særavtale på fylkesveifergene. På riksveifergene er det staten som bestemmer, og med forslaget i statsbudsjettet så ser det i alle fall ut som det fremdeles er sikret at elbil vil være gunstig sammenlignet med eksosbiler. En forutsetning er selvsagt at det blir de samme muligheter for rabattavtale for elbil som andre biler, og at det dermed blir halv pris også for de som bruker ferge ofte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA