Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladebrikker og div. abonnementer

Startet av Usikker på detta, torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:39

« forrige - neste »

Usikker på detta

Trodde jeg hadde full kontroll. Tok feil.

Har registrert ladebrikken min hos 4-5 forskjellige selskaper - de jeg fant hos elbilforeningen. Har også testet brikka mi for første gang idag på en ladestasjon som het "Caro"? "Cargo"?....det var ihvertfall en Fortum-klistralapp på den. Fungerte utmerket. Jeg rakk å lade 2% i løpet av et potetgullpose-kjøp.  ::)

Men de som har hatt elbil en stund innehar en del lade-kort (i visa-kort formater) som visstnok skal være nødvendige å ha på enkelte plasser. Og ikke minst apper, oversikter over ladestasjoner i sverige, danmark osv..

Jeg måå ut på en langtur snart og må få kontroll på dette, så jeg lurer på:
Har dere noen tips om ting jeg må skaffe meg, bortsett fra det åpenbare som går ut på å få ladebrikken min registrert hos div. selskaper?

Alle tips tas imot med stor takknemlighet  :)

EinarV

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:39
Trodde jeg hadde full kontroll. Tok feil.

Har registrert ladebrikken min hos 4-5 forskjellige selskaper - de jeg fant hos elbilforeningen. Har også testet brikka mi for første gang idag på en ladestasjon som het "Caro"? "Cargo"?....det var ihvertfall en Fortum-klistralapp på den. Fungerte utmerket. Jeg rakk å lade 2% i løpet av et potetgullpose-kjøp.  ::)

Men de som har hatt elbil en stund innehar en del lade-kort (i visa-kort formater) som visstnok skal være nødvendige å ha på enkelte plasser. Og ikke minst apper, oversikter over ladestasjoner i sverige, danmark osv..

Jeg måå ut på en langtur snart og må få kontroll på dette, så jeg lurer på:
Har dere noen tips om ting jeg må skaffe meg, bortsett fra det åpenbare som går ut på å få ladebrikken min registrert hos div. selskaper?

Alle tips tas imot med stor takknemlighet  :)

Jeg har registrert elbilforening brikken min hos Grønn Kontakt og Fortum og klarer meg med det. Mine langturer går nord og sør på E39 fra Stavanger.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Orbit

For utlandet:
Jeg synes denne siden gir best muligheter til å planlegge langturer, riktignok på tysk:
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

For Sverige og Danmark, har jeg ladekort fra Vattenfall og Clever:
http://clever.nu/kop-laddkort/
https://www.vattenfall.se/kora-pa-el/laddkort/

Skal du ennå lenger sør, virker The New Motion å gi god dekning (tilbyr lading på tvers av mange leverandører), men jeg har ikke prøvd disse:
https://www.thenewmotion.com/en/

Du kan få ladekort/brikke fra alle disse, med faktuering på epost/kredittkort.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Usikker på detta

#3
Takk! :)
Det kan virke som om jeg er "dekket" inntil videre da. Har ingen planer om Danmark osv, enn så lenge.

Grønn kontakt + Fortum har jeg. Tror jeg var Fortum jeg testet igår og det fungerte.
Må komme meg ut å få testet hurtiglading og bare, så kan jeg føle meg safe.

Om ting skulle gå litt til dundas og jeg bare "måå lade", og det eneste tilgjengelig jeg finner et et selskap jeg ikke er registrert i - så er det vel alltids muligheter til å bruke den via sms el.l.?

3Phase

Hei !
Du er inne på noe interessant i denne tråden.
Jeg har registrert elbilforeningens brikke bl.a. hos Fortum Charge and Drive og Grønn Kontakt. Har prøvd hurtiglading hos begge og det har fungert fint. Du plugger i og legger brikka på. Sånn sett greit nok, men er det noen som kan forklare hvorfor en på hurtigladere til elbil, har valgt å legge seg på en linje der betalingsmiddel helst skal være forhåndsregistrering hos forskjellige lade-operatører evt. en kan sende SMS, da ofte mot litt høyere pris?
I dag er det jo slik at skal en kjøre en langtur, må en først gjøre et helt stykke arbeid med å finne de forskjellige ladestasjonene på veien og videre, hvem som opererer hver enkelt. Så bør en helst forhåndsregistrere seg hos den enkelte operatør for å kunne gjøre ting enkelt med brikka etterpå. Skal du ut av landet blir det ytterliggere komplistert.
Hvorfor tilbyr en ikke vanlig betaling med bank/kredittkort slik som på alle bensinstasjoner, i tillegg? Burde ikke være noe problem å utruste en ladestasjon med en kortleser. Den har jo kommunikasjon likevel.
Til slutt, hvis en velger å avslutte medlemsskapet i elbilforreningen, hva skjer med ladebrikka da? Blir den ugyldig eller kan den fortsatt brukes? Noen som vet?

automat

RFID er det billigste for operatøren, både i innkjøp og drift. Hurtiglading er foreløpig et tapsprosjekt på de aller fleste steder, så det  er nok viktig å holde kostnader nede.

Vi vil være i elbilens barndom i mange år til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: 3Phase på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:33
Hvorfor tilbyr en ikke vanlig betaling med bank/kredittkort slik som på alle bensinstasjoner, i tillegg? Burde ikke være noe problem å utruste en ladestasjon med en kortleser. Den har jo kommunikasjon likevel.

RFID kommer standard på hurtigladerne, kortterminaler vil koste ekstra både i innkjøp, drift og montering. Kortlesere er heller ikke like fleksible, de har beløpsgrenser og du må velge ladebeløp på forhånd. Du kan altså ikke dra kortet, stå i f.eks 100 minutter, avslutte lading og dra. Du må manuelt velge tid (om det er mulig, og maks 80 minutter) og drar du tidligere taper du restbeløpet. Alle kan også avslutte lading og ta over ladestasjonen, om du er borte derfra. Med RFID-kort må samme kort brukes for å avslutte lading, så ladesesjonen er sikret. Ingen begrensning på 80 minutter, og du trenger ikke velge tid på forhånd.

Den eneste ladestasjonen jeg har brukt med kortleser var Eidsivas gamle på Gjøvik. Vet ikke om den har kortleser ennå. Man kunne ikke velge tid, kun 15 minutter pr. aktivering. Siden jeg normalt ladet i 45 minutter måtte jeg vente der og aktivere den på nytt 2 ganger. Skikkelig tungvint. Statoil sin på Minnesund var ikke noe bedre, måtte betale inne og velge 15 eller 30 minutter. Tok mao. lang tid i pølsekø før man fikk aktivert lading.

Etter at RFID-løsningene kom ble alt så utrolig mye enklere. Det tar svært mye kortere tid å ordne med registrering/bestilling av kort en gang for alle fremfor å fikle med betalingsbegrensninger hver eneste gang.

Ulempen er som du sier lading utenlands, men her er det systemer for roaming på gang som vil fikse det problemet.

Sitat
Til slutt, hvis en velger å avslutte medlemsskapet i elbilforreningen, hva skjer med ladebrikka da? Blir den ugyldig eller kan den fortsatt brukes? Noen som vet?

Den kan fortsatt brukes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

#7
Hvis RFID er så fantastisk, så er det rart at vi ikke bruker det hver gang vi handler i butikker. Så kunne vi hatt brikker for Rema, Rimi, Kiwi..Statoil...  ;)
Personlig har jeg ikke noe problem med RFID brikker, og det er nok mer stabilt enn en kortleser. Disse ladestasjonene er jo ubetjent og utsettes for kulde og fuktig luft. På sikt må det jo komme en annen løsning, for det er jo klønete å ha med seg disse brikkene. Har jo elbilforeningen's, men tar for sikkerhets skuld med de andre også.

Ferry

Kanskje en kunne hatt samlebrikke for Kiwi, Rema osv? Og plassere brikka i f.eks mobiltelefonen? Far fetched tanke, så det vil nok aldri skje.
Jeg syns ikke det er så klønete å ha med seg brikkene. De ligger fast i bilen, og bilen er alltid med når jeg skal lade. Verre med noen av korta mine. Jeg har ikke plass til å ha med alle til enhver tid, og ender opp med å ikke kunne kjøpe hva jeg vil uten å dra hjem og planlegge først.
I prinsippet er jeg for universale betalingsmidler, men akkurat for hurtiglading fungerer det så bra med brikke at jeg rir ikke prinsippene for hardt. Da er det verre med busskort. Jeg tar buss fire ganger i året, og sliter med å se det praktiske med et eget kort som kun kan brukes der.

Rayray

Nærmer seg levering for meg og, og jeg må lade langs veien jevnlig... hva trenger jeg? Holder det med foreningens brikke og registrere seg hos rubb og stubb for å være sikker? Eller mister man noe rabatter eller annet ved å ikke ha brikke direkte hos hver enkelt?

Trond.m

Nei, prisen er den samme. Du trenger ikke flere brikker med mindre du skal til Sverige. Elbilforeningens brikke virker bare i Norge.

jcnorway

Ang start og stopp av lading ved betaling med kort.

Det må da finnes løsninger for dette allerede? Mange parkeringsautomater lar en starte parkering ved hjelp av kort og inntasting av reg.nr på bil. Da slipper man til og med å legge lapp i ruta. Når man er ferdig med gjøremål så sjekker man ut på automaten og blir kun trukket brukt tid. Finnes også lignende hvor man forhåndsbetaler p-tid. Om man er tilbake før tiden utløper kan man sjekke ut i automaten og man blir kun trukket brukt tid.

Må da være mulig å få til noe lignende mekanisme rundt lading og ladetid?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

bjorngb

Sitat fra: Ferry på lørdag 08. oktober 2016, klokken 08:05
Kanskje en kunne hatt samlebrikke for Kiwi, Rema osv? Og plassere brikka i f.eks mobiltelefonen? Far fetched tanke, så det vil nok aldri skje.
Ikke så far feched, nfc heter det - near field communication. Finnes i mange nye mobiler.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA