Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Momsfritak til 2020

Startet av hovik, torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:26

« forrige - neste »

hovik

2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Rottert

Fantastisk! Da vil vi nok se mange model 3 og flere andre elbiler på Norske veier i årene fram mot 2020 :)
2014 Nissan Leaf Tekna

MyMuffin

utrolig bra, håper dette forslaget får tilslag.

Viktig for alle å ha en forutsigbar fremtid, og dette vil være en gladnyhet for å få flere elbiler på veien.

Tror det er mange som nå begynner for alvor å vurdere elbilen når de nå kommer med 400km++ rekkevidde innenfor normalprisen.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Amoss

Yiiipi!  :)

Håper de i det minste får igjennom denne delen av budsjettet (og at en evnt. ny regjering neste høst ikke saboterer dette).
Model S 85D

kjølholdt

moms er en viktig faktor når folk skal vurdere el bil. Engangsavgiften hvordan er den for el bil evt siden model s bare har 94 hk?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:35
moms er en viktig faktor når folk skal vurdere el bil. Engangsavgiften hvordan er den for el bil evt siden model s bare har 94 hk?

Nå står det også ett og annet der om "Fritaket  kan  tas  opp  til vurdering når effektavgiften er fjernet." Så effektavgiften er altså tenkt fjernet, og blir irrelevant. Den erstattes stort sett av en CO2 avgift, og Model S - eller andre elbiler - har ikke så veldig mye av denslags ;)  Så det er forventet at engangsavgiften ikke vil ha så stor betydning for elbiler som det har for fossilbiler. MVA har en større betydning - i alle fall frem til det er så mange elbiler at de må vurdere andre grep for engangsavgiften.
Model S 85D

jlan

#7
Dette med halv takst kan være noe lureri. På fylkesvei fergene i Hordaland betaler el biler halv pris på enkeltbilett, men får ikke rabattkort. Andre biler får 50% rabattkort. Altså betaler hyppige brukere samme pris.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Trekkoppbil

#8
Forlengelsen av momsfritaket med flere år, vil føre til nærmest totalt grønnt skifte i personbilsalget fram til 2020, etter min mening.

Når miljøbevegelsene ikke ser dette, og de klager som de gjør i dag, betyr at dem er elbilmotstandere mange av dem, på linje med MDG.

Det som skremmer meg, er at også Elbilforeingen går ut og klager over dette.

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:42
Dette med halv takst kan være noe lureri.

Dagens "halv pris" system er vel ikke lovpålagt? De har tatt bort fritaket på fylkesveiene - noe de har lov til, og gitt elbilene "rabatt" for å fremstå bedre i media/ikke gi elbileierene for stort prissjokk. Da kan de også med rette si at man ikke kan gi en rabatt på en rabatt.

Nå skal det altså bli ett "tak" på hvor høy elbiltaksen skal være - halvparten av taksen for fossilbiler. Dette er da ikke en takst og ikke en rabatt, og man skal kunne kjøpe rabattkort også på elbiler.

... men på den annen side så gjelder vel også dette taket kun på riksveifergene? Spørs om det får noen effekt på fylkesveifergene. Skjønt, da kan det jo være de går tilbake til å legge seg på samme takster som på riksveiene?

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:45
Det som skremmer meg, er at også Elbilforeingen går ut og klager over dette.

Jeg har ikke sett at noen - elbilforeningen eller noen miljøbevegelse - har klaget over forlenget mva fritak.

Det jeg har sett at de har klaget over er reduksjon i engangsavgiften på fossile biler. Det vesentlige er ikke så mye at elbiler skal være billige, men hvor stor forskjellen i pris er mellom elbilene og fossilbilene. De mener at avgiftsreduksjonen på fossilbiler minker denne forskjellen (uten at jeg har gått inn i det og sjekket om det stemmer).
Model S 85D

hovik

Forslaget legger også opp til maks halv pris på bla. parkering. I praksis vil det bety gratis parkering de fleste steder i lang tid. Å bytte ut dagens automater, for å få støtte for differensiert betaling blir ikke billig. Totalt sett virker den setningen lite gjennomtenkt og dårlig formulert.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Amoss

Sitat fra: hovik på torsdag 06. oktober 2016, klokken 15:28
Forslaget legger også opp til maks halv pris på bla. parkering. I praksis vil det bety gratis parkering de fleste steder i lang tid. Å bytte ut dagens automater, for å få støtte for differensiert betaling blir ikke billig. Totalt sett virker den setningen lite gjennomtenkt og dårlig formulert.

Tror ikke mange her vil finne på å klage på det ;)
Model S 85D

Trekkoppbil

Jeg synes det er åpenbart at regjeringas forlengelse av momsfritaket til 2020, vil føre til at elbilene vil dominere personbilsalget  mot slutten av perioden.
Dermed er det interressant å se på reaksjonene på dagens nyhet:

Klimaforskerene regner seg fram til at regjerings budsjettforslag gir null utslippskutt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2017/klima-forskerens-regnestykke-avgiftsendringene-gir-null-utslippskutt/a/23813427/
Det er vel bare klimaforskere og sutrepolitikere som klarer å regne seg fram til noe sånnt.

13 av 18 fylkesledere i Venstre sier de vil felle Erna Solbergs regjering, dersom hun ikke snur og gjør det vesentlig dyrere å forurense.  http://www.vg.no/nyheter/innenriks/erna-solberg/opproer-mot-regjeringen-i-venstre/a/23813733/
Venstre-leder Trine Skei Grande var rasende etter at finansminister Siv Jensen (Frp) la frem statsbudsjettet torsdag.

Årsak: Regjeringen leverer ikke på det såkalte grønne skiftet. Nemlig kutt i CO2-utslipp, i hovedsak å få folk over fra å bruke bil til å heller bruke sykkel og kollektivtransport.

WWF-generalsekretær Nina Jensen mener forslaget til grønt skifte som regjeringen har presentert er pinlig. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2017/siv-jensens-miljoe-soester-regjeringen-har-sendt-sin-avskjedssoeknad/a/23813197/
– Regjeringen har med dette avlyst det grønne skiftet og sendt sin avskjedsøknad til Trine Skei Grande.
"Nina Jensen mener det ikke er i nærheten av holdbart at man legger opp til kutt i utslippene mpå litt i overkant av to prosent i 2030, samtidig som man har signert en avtale der man forplikter seg til 40 prosents utslippskutt innen 203"

Konklusjon:
Miljøebevegelsen er motstandere av bilisme, og den reagerer med raseri når det er tiltak som gjør at elbiler vil ta over markedet.

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:18
Konklusjon:
Miljøebevegelsen er motstandere av bilisme, og den reagerer med raseri når det er tiltak som gjør at elbiler vil ta over markedet.

Og min konklusjon er at du trekker feil konklusjon.

Ingen av disse hverken bevegelser eller politiske partier har reagert med sinne eller harme over at MVA fritaket ble forlenget. MVA fritaket - og andre fritak eller lavere priser, avgifter og andre incentiver er guleroten for å få folk over på nullutslipp.

I den andre enden er det på høy tid å finne frem pisken. Gjøre det dyrere å kjøre med utslipps-biler eller på annen måte forbrenner fossiler og frigjøre CO2 og/eller NoX. Her er det regjeringen ikke har klart å gjøre tilstrekkelig, da FrP etter eget utsagn er "bilistenes parti", og de prøver å beskytte dem fra pisken som må komme. Derfor er avgiftsøkningen her for dårlig til å kunne oppnå nevneverdig resultater, og i tillegg senker de årsavgift og bompengeavgift utenfor bysentrene slik at det tildels kan sies å gå opp i opp og mer eller mindre eliminere den vesle reduksjonen avgiftsøkningen skulle gitt. DETTE er det de reagerer på.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Amoss på fredag 07. oktober 2016, klokken 02:49
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:18
Konklusjon:
Miljøebevegelsen er motstandere av bilisme, og den reagerer med raseri når det er tiltak som gjør at elbiler vil ta over markedet.

Og min konklusjon er at du trekker feil konklusjon.

Ingen av disse hverken bevegelser eller politiske partier har reagert med sinne eller harme over at MVA fritaket ble forlenget. MVA fritaket - og andre fritak eller lavere priser, avgifter og andre incentiver er guleroten for å få folk over på nullutslipp.

I den andre enden er det på høy tid å finne frem pisken. Gjøre det dyrere å kjøre med utslipps-biler eller på annen måte forbrenner fossiler og frigjøre CO2 og/eller NoX. Her er det regjeringen ikke har klart å gjøre tilstrekkelig, da FrP etter eget utsagn er "bilistenes parti", og de prøver å beskytte dem fra pisken som må komme. Derfor er avgiftsøkningen her for dårlig til å kunne oppnå nevneverdig resultater, og i tillegg senker de årsavgift og bompengeavgift utenfor bysentrene slik at det tildels kan sies å gå opp i opp og mer eller mindre eliminere den vesle reduksjonen avgiftsøkningen skulle gitt. DETTE er det de reagerer på.

Jeg tror man her også må huske på at skatter og avgifter på bil/bilbruk i Norge er svært høye sammenlignet med alle land rundt oss, og det går en slags grense for hvor annerledes man kan være i folks øyne og som dermed er salgbart til folk (og neste valg). Man kan like det, eller ei, men det hjelper lite å ha gode, ja sågar de beste, ideene mht riktig løsning hvis ikke folket vil ha det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA