Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig ladesamarbeid med Porsche

Startet av Alfa Bergen, mandag 03. oktober 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

Alfa Bergen

http://www.teslarati.com/porsche-build-fast-charging-network-150kw-tesla-capable/

Porsche CEO Oliver Blume tells TopGear that the company is working with other organizations to create a fast charging network which will also be made available to Tesla owners through the use of an adapter. "We are in contact with other manufacturers and suppliers around the world to build a fast-charging network. Everybody has the same need. It sounds easy but getting the details agreed is hard. We already have the clear technical concept. It can even work with Teslas, with an adapter.", says Blume.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Amoss

Høres for meg mest ut som ett standard CCS nettverk, ikke noe de samarbeider med Tesla om. Antagelig er disse andre organisasjonene de snakker om resten av VAG konsernet, BMW og Mercedes +++. De har kanskje sett at for å få en "kritisk masse" av potensielle kunder i oppstartfasen så må de også utvikle ett adapter så alle de eksisterende Tesla'ne kan benytte nettverket. Evnt. at de har fått en bekreftelse på at Tesla faktisk er i ferd med å lage dette adaptert selv.

Men var det ikke Porsche som tidligere fabulerte om en utvidet CCS løsning der de øket spenningen til 800V, og derved doblet effekten/halverte ladetiden? Har de gått bort i fra denne "CCS 2" tanken?
Model S 85D

Dampmaskin

Det fine med standarder er at det er så mange å velge mellom.  8)

ladov

CCS går vel teoretisk til 150kW i dag selv om det verken finnes biler eller ladepunkter som støtter det ennå.

Det Porsche driver med går vel muligens under 'CCS 2' hvor de sikter på 350kW. Økning av spenningen vil kunne øke effekten uten å øke tverrsnittet på ladekabelen så mye at den blir uhåndterlig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:10
Det Porsche driver med går vel muligens under 'CCS 2' hvor de sikter på 350kW. Økning av spenningen vil kunne øke effekten uten å øke tverrsnittet på ladekabelen så mye at den blir uhåndterlig.

Du har nok rett. Var jeg som lot meg forvirre av teslarati-linken der de nevnte kun 150kW, men de så det vel med Tesla-øyne og for (dagens) Tesla biler vil nok disse ladestasjonene fortsatt være begrenset til ca. 150kW, selv om de kan levere > det dobbelte til biler forberedt på 800V lading.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA