Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvalitet/problemer med Model X

Startet av leifarneb, mandag 03. oktober 2016, klokken 12:24

« forrige - neste »

leifarneb

Hei,

Vurderer en Model X 75D. Jeg var tidlig ute med Model S og hadde min andel av problemer. Stort sett ikke noe store problemer, men mye småpirk som til sammen gjorde det til en dårlig opplevelse.

Noen her som har hatt negative kvalitetserfaringer så langt? eller er bilen nå bare fryd og gammen?

vh
Leif Arne

petersv

Justeringen av dørene er vel en gjenganger, men jeg har ikke noen X selv, så ikke selvopplevd. Under prøvekjøringen min sist på Rud kjørte jeg den sølvgrå x90-en. Den knirket veldig fra alle dører, seter etc. så det er sikkert litt å gå på før alle småjusteringene er på plass.

Kanskje et. spørreskjema rundt dette temaet hadde vært mer informativt?

Noe ala:

Har du hatt problemer med [ja/nei]:

  • dører
  • motor
  • kosmetikk (fninish, etc.)
  • osv..

o.b.lix

Hører at det sies at de amerikanske X-ene som var på utlån blir betegnet som 1.gen og de som selges nå som 2. gen litt spøkefullt, men det indikerer at det verste er over?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Det kan hende, men den jeg kjørte var er eu-tesla, ikke noe prototype ala den på Alnabru.

minim

Jeg så en merkelig slitasje på lakken der bakdøren treffer karroseriet like over hjulhuset på den som gikk som demo bil i Bergen. Litt spent på hva som skjer med de dørene der igjennom en sesong på Norske veier. De var jo pratiske, men bare dørene på Xen er nesten mer enn hva som kan gå i stykker på S'n..
-vw multivan

Theyoytoy

Runder straks 4K km med min X90D.

Har bestilt garanti jobb på:

bytte alle baklysene pga kondens
Kalibrering av falken dørene
Bytte/modifikasjon av listen på fører og passasjer dørene, ikke tette, hører det godt i 120.
S85 2014
S90D 2016
X90D 2016 ( vente X)
X75D(levering i okt, noen som vil kjøpe?)

Bonk3rs

Vår MX60D hadde sprekk i fontruta før utlevering. Ingen har den på lager i Norge. Vi må vente i min. 3 uker på ny rute.
Kjedelig at Tesla ikke kunne vært proaktive her og hatt ruter på lager.
Tesla kan levere ut biler med mye feil, men sprekk i frontrute er NO GO!
Dette skjer sikkert svært sjelden, bare vi som har hat maks uflaks.

Tydeligvis samme problemet med ruter på X som på S. Ruta er en del av bærende konstruksjon. Tung bil der chassiset krenger på ujevnt underlag gjør at ruta kan sprekke (min teori altså)

Ghosting på frontruta er det skrevet en del om på TMC.
Tesla jobber med å lage ny rute virker det som.

Lakkslitasje på hjulbuen/dørkarmen på fwd har jeg sett på x'en til Bjørn Nyland. Ser ut til at det er lite klaring på chassiset og fwd.

Så har du den klikkelydene i fwd eller at fwd er ute av posisjon og kommer i kontakt med lister rundt om.


X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

hnrk

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:54
Vår MX60D hadde sprekk i fontruta før utlevering. Ingen har den på lager i Norge. Vi må vente i min. 3 uker på ny rute.
Kjedelig at Tesla ikke kunne vært proaktive her og hatt ruter på lager.
Tesla kan levere ut biler med mye feil, men sprekk i frontrute er NO GO!

Det er vel ikke lov å kjøre med sprukken frontrute uansett bil.

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:54
Dette skjer sikkert svært sjelden, bare vi som har hat maks uflaks.

Tydeligvis samme problemet med ruter på X som på S. Ruta er en del av bærende konstruksjon. Tung bil der chassiset krenger på ujevnt underlag gjør at ruta kan sprekke (min teori altså)

Håper ikke bilen bæres av frontruta altså, hvis den står i spenn kommer det til å bli mye frontrutebytting fremover.. :)

Jeg har tatt 2 frontruter på i-MiEVen min. Den har veldig tynt glass, så steinsprut og en kald høstmorgen med varmen på var nok til å sprekke ruta. Hadde heldigvis forsikring hvor det var inkludert, vanlig er vel 2000 i egenandel for å skifte ruta.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

nie

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 09:54
Vår MX60D hadde sprekk i fontruta før utlevering. Ingen har den på lager i Norge. Vi må vente i min. 3 uker på ny rute.
Kjedelig at Tesla ikke kunne vært proaktive her og hatt ruter på lager.
Tesla kan levere ut biler med mye feil, men sprekk i frontrute er NO GO!
Dette skjer sikkert svært sjelden, bare vi som har hat maks uflaks.

Tydeligvis samme problemet med ruter på X som på S. Ruta er en del av bærende konstruksjon. Tung bil der chassiset krenger på ujevnt underlag gjør at ruta kan sprekke (min teori altså)

Håper ikke at dette er tegn på svakheter i konstruksjonen men taket på Model X er jo i realiteten "kappet i to" av FWD. Det kan bli spennende å se  hvordan mulig vridning/deformasjon i bilene og den enorme frontruta går i hop med norsk vinter med 20 minus ute og varmeapparat på full blås innvendig mot frontruta.

Kjekt da at vi har minst 800 norske testpiloter som prøver ut dette for oss i vinter :-)

Bonk3rs


Sitat

Tydeligvis samme problemet med ruter på X som på S. Ruta er en del av bærende konstruksjon. Tung bil der chassiset krenger på ujevnt underlag gjør at ruta kan sprekke (min teori altså)

Håper ikke bilen bæres av frontruta altså, hvis den står i spenn kommer det til å bli mye frontrutebytting fremover.. :)

Jeg har tatt 2 frontruter på i-MiEVen min. Den har veldig tynt glass, så steinsprut og en kald høstmorgen med varmen på var nok til å sprekke ruta. Hadde heldigvis forsikring hvor det var inkludert, vanlig er vel 2000 i egenandel for å skifte ruta.
[/quote]

Nei, som jeg skriver. Ruta er en DEL av den bærende konstruksjonen.

Det vart vist mye vær under overfarten, spesielt i det karibiske hav. Så bilene fikk en del juling. Det kan være årsaken til at ruta sprakk på vår bil.
Det som er dumt, er jo at Tesla ikke har ruter på lager. Det betyr mere venting og en dårligere kundeopplevelse fra vår side.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

SurSnasen

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:46
Det vart vist mye vær under overfarten, spesielt i det karibiske hav. Så bilene fikk en del juling. Det kan være årsaken til at ruta sprakk på vår bil.

Det kan vel ikke være sant? I så fall er jeg meget bekymret for kvaliteten på bilen. Om den ikke tåler å stå i et temperert rom ombord i en båt i litt sjøgang, hvordan skal den da takle vinterstress, vaskebrett og annen moro?
Tipper det heller er noen som har tabbet seg ut i produksjonen hos Tesla (og kvalitetskontrollen).

Bonk3rs

Sitat fra: StianSalG på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:07
Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:46
Det vart vist mye vær under overfarten, spesielt i det karibiske hav. Så bilene fikk en del juling. Det kan være årsaken til at ruta sprakk på vår bil.

Det kan vel ikke være sant? I så fall er jeg meget bekymret for kvaliteten på bilen. Om den ikke tåler å stå i et temperert rom ombord i en båt i litt sjøgang, hvordan skal den da takle vinterstress, vaskebrett og annen moro?
Tipper det heller er noen som har tabbet seg ut i produksjonen hos Tesla (og kvalitetskontrollen).

Jeg har ikke håndfaste bevis for det, men etter det jeg har hørt fra folk som hadde fulgt med på overfarten, så var det mye tung sjøgang. Men det blir bare spekulasjoner fra min side om dette hadde noe med skaden på vår bil å gjøre. Men ting skjer.

Med over 800 X i Norge nå, er det ikke mange som melder inn feil på forumet her i hverfall. Sitter med et inntrykk at det er mange ferske Tesla-eiere med Model X, som ikke gidder å henge på et forum. Eller som ikke en gang vet at det finns...
På TMC er det ihverfall nok av folk som melder inn div. issues. Der har de jo kjørt bilene ei god stund da...
Der borter er det noen som melder om feil på helt nye X'er på f.eks FWD etter bare uker med bruk. 
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

RAS

Makan! Aldri om BMW, Audi, VW, Mercedes eller Opel hadde sluppet noe sånt fra fabrikk!!
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ingehn

Jeg fikk min X90D Titanium for 1 uke siden, hentet i Ålesund, og har så langt ikke merket noen feil. Har kjørt t/r Molde-Trondheim uten problemer av noe slag. Men jeg ser antydningsvis litt kondens på ytterkanten av baklysene (variabelt). Bør jeg bare se an dette, eller er det noe å ta opp med Tesla-leverandøren allerede?
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA