Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera, zoe, MB, Volkswagen Paris motorshow

Startet av nien, fredag 30. september 2016, klokken 19:44

« forrige - neste »

nien

Vrient å forstå at Tesla  i 2012 hadde batterikjøling, oppdatering via nett, stort batteri +++++++ . Under Paris motorshow så presenteres det biler som fremdeles ikke når en Tesla til kanten på lilletåneglen...  og de bilene er ikke leveringsklare før langt ut i 2017. 6 år gammal S er fremdeles en hinsides mye mer moderne bil en alt annet på veien. Er han sørafrikaner'n magisk... er det noe alle de andre ikke har skjønt.... er det så jævla vrient å stappe batterier og datamaskiner som kommuniserer over 3g nettet inne i en bil ??? Jeg blir rar!!!!! Ligger litt i korta at jeg jobber for en konkurrent til Tesla... og føler at jeg havner litt langt bak teknisk !

Havebigfun

#1
Sitat fra: nien på fredag 30. september 2016, klokken 19:44
...jeg jobber for en konkurrent til Tesla...
Det finnes to tråder her hvor det stort sett bestrides at Tesla har konkurrenter- det er iallefall ingen likeverdige- noe du bekrefter her... ;) 8)
ellers enig- men for at elektromobiliteten skal overta trenger vi mange elbilprodusenter som har fokus på området og som tilfredstiller de ulike behov. Det er mange som er svært merkeloyale- de kjøper heller en Opel eller en BMW enn yndlingsbilen vår - er de fornøyde med valget er det en bra løsning- for miljøet og vår felles fremtid 8) :)
Det får være vår glede at vi ser forskjellene ::)

RaBalder

Vi skal ikke se bort ifra at de andre bil-produsentene leverer biler som er bedre skrudd sammen og som trenger færre verksted-besøk per år.

Og sansynligvis så trenger man ikke vente 1-2-3 måneder på å få bilen på verksted.


Der er flere momenter ved bilhold enn det som Tesla idag er gode på. Og det som Tesla er gode på er ikke "kort" som trumfer alt annet  ;)

rsomby

#3
en zoe med 500km'ish rekkevidde må jo bli en salgshit her til lands. Liten, billig, litt tøff og en kan kjøre til og fra småærend en hel uke uten å lade. Jeg vil ha den som bil nr 2 frem til model 3 leveranse. Har MB som bil2 i dag og den er stor og fin og har plass til barnevognen, men skal ikke bruke denne barnevognen mye lenger så da blir zoe perfekt. Opelen ser ikke bra ut og koster endel mer...

o.b.lix

Zoe er i alle fall en gullgruve for NAF.

Husk at når denne står på verksted, får du ikke lånebil, slik som vi er vant til med hos Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RaBalder

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:31
Zoe er i alle fall en gullgruve for NAF.

Husk at når denne står på verksted, får du ikke lånebil, slik som vi er vant til med hos Tesla.

....lånebil....hos Tesla....????   .... og vant med......????


I utgangspunktet skal ikke bilen stå på verksted  >:(

moonbuggy

Det blir litt sært her, nærmest halleluja stemning omkring Tesla. Personlig har jeg liten sans for Tesla av flere grunner.

1. Kvaliteten er slett ikke særlig god.
2. Er man alene i bilen og driver småkjøring i by,som face it - også de fleste Tesla eiere gjør mest av, ja så trenger man slett ikke gjøre det i 2 tonn pluss tungt drog med 600kg + dødvekt i batteriet

Noen snakker tekniske løsninger som så enormt bra i Tesla, bl.a. liquid batterikjøling. Det finnes i mange svært mange biler etterhvert.

I3 har svært så avansert kjøling, og varme av batteriet, samt egne kjølesystemer for motor og lading/omformer med innovativ og svært effektiv varmepumpe i tillegg.
Batteribiler gjør størst nytte for seg i byer og tettsteder og den viktigste "oppgaven" til elbiler er å overta denne kjøringen som utgjør 80-90% av kjørte kilometer og som forurenser mest p.g.a. stopp/start aksellerasjon decellerasjon.

Da blir vekt, lettkjørthet, størrelse, inn/utstigning viktigste faktore ikke 300km + rekkevidde.


o.b.lix

Sitat fra: fonberg på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:49
Har du statistikk på dette? Eller synser du bare?

Sist gang vennina sin zoe måtte hentes av naf (og det etterhvert skjedd mange ganger), så sa NAF-karen, det er den fjerde Zoe vi henter denne uken. Det var onsdag og NAF-avdelingen her er ikke særlig stor.

Så jeg antar kvaiteten er på topp?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 01. oktober 2016, klokken 14:22
2. Er man alene i bilen og driver småkjøring i by,som face it - også de fleste Tesla eiere gjør mest av, ja så trenger man slett ikke gjøre det i 2 tonn pluss tungt drog med 600kg + dødvekt i batteriet

Det spiller ingen rolle hva man gjør mest av (vi kjører uansett mest på langtur), jeg kan fint kjøre en stor bil i byen men jeg kan ikke kjøre en liten bil til hytta og samtidig få med meg det jeg trenger. Eller på bilferie for den saks skyld. En 60kWh Tesla ville fungert fint på bilferie for oss, en (teoretisk) 120kWh Ampera-E eller tilsvarende i3 ville ikke gjort det.

Men vi har en Leaf som nr.2-elbil da. Ser ikke behovet for to Teslaer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

I Norge er bil en såpass stor økonomisk investering , at man ønsker at bilen skal greie alt. Dvs nok plass og kunne kjøre 30-40 mil uten stopp. Det er likegyldig for folk flest at gjennomsnittlig daglig kjørelengde er 3 mil i Norge
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Ampéreson

Tesla har ikke konkurranse, i alle andre land er bilen en dyr bil for "entusiaster". Dette vet resten av bilbransjen og taper svært lite penger på å ikke konkurrere. Tesla er forsåvidt en liten bilprodusent i målestokk med GM, BMW, VAG etc. Konkurrentene ønsker å selge flere biler, tilbyr da elbiler med kort rekkevidde, de vil ikke selge deg en ny nummer en bil, de vil selge deg en nummer to bil. Og de som ikke har en nummer to bil kjøper seg kanskje en.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA