Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf avslutter ikke lading når knappen på type1-kontakten trykkes inn

Startet av sylwester, torsdag 29. september 2016, klokken 12:18

« forrige - neste »

sylwester

Da jeg fikk bilen i April så avsluttes lading, dvs. man hørte at ting hendte, når jeg trykket inn knappen til ladepistolen før jeg dro den ut av bilen.

Det er ikke ofte jeg avbryter lading, men noen ganger så hender det. Sist gang skjer det altså ingenting når jeg holder inn knappen, men jeg hører at ting skjer først når pistolen er trukket ut. Betyr det at bilen får an uventet avslutting av lading og en eventuell lusbue?

Når sluttes ladingen på deres biler? Når dere holder inn knappen eller først når dere drar ut pistolen av bilen?

Bilen har nylig vært på service og har fått alle garantireperasjonene og softwareoppdatering.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Jeg har erfart det samme sjølv, og jeg trur det er ganske normalt.

Jeg tror det varier fra bil til bil, eller fra kabel til kabel.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

nr1rayner

Original kabel?
Jeg bruker utelukkende EVI sin kabel med display. Prøvde vel 1 eller 2 ganger, og da gikk den ned til 0A når jeg trykket inn knappen.
Har vel vært noe trøbbel med denne bryteren på enkelte kabler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

Den ene pinnen i pistolen er litt kortere enn de andre, slik at den mister forbindelsen litt før de andre pinnene gjør det når pistolen dras ut (står også i den Wikipedialinken ovenfor her).Den pinnen er til styringen av strømtrekk, og sørger da for at lading avbrytes før de andre pinnene er trukket ut,og at det ikke er fare for skader selv om ladingen ikke skulle bli avsluttet når knappen på pistolen trykkes inn.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 29. september 2016, klokken 19:34
Original kabel?

Jeg bruker denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-1/products/type-2-til-type-1-ladekabel-16a-1-fas
Men hvis du tror det er kabelen så har jeg en annen en på jobben jeg kan prøve som er av et annet merke som jeg og husker stoppet lading når knappen trykkes inn. Da kan jeg sjekke om endringen er i bil eller kabel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Type 2 kabel ja. Men det skal jo uansett være det samme.
Jeg støtter meg på teknologi som Bobbulf skriver. Trykke inn knappen og trekke ut blir i en bevegelse  ;)

Selv om strømmen, i verste fall, ikke skulle brytes, er det jo mye rundt hver av pinnene også, så det skal vel uansett noe til for å få en lysbue, ser nå jeg for meg..
Altså, mer beskyttet pinner enn på f.eks. en schuko.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Jeg har testet med en annen kabel og den gjør akkurat det samme som min.
Dvs. bilen stopper ikke lading før jeg begynner å trekke kabelen ut og ikke når jeg trykker på knappen.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

Jeg testa dette med min originale 2014-kabel, og der avsluttes ladingen når jeg trykker ned knappen (selv om jeg ikke drar ut ledningen).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA