Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autohold, bremseklodser eller elmotor ?

Startet av jensjacob, onsdag 28. september 2016, klokken 23:16

« forrige - neste »

jensjacob

Hej

Når jeg har autohold på, så holder bilen bremsetrykket hvis jeg trykker på bremsen og dernæst slipper den - det markerer den med det grønne 'P'. Den er jeg med på. Men hvis jeg kører op ad en bakke og ruller i stå foran fx et lyskryds og slipper speederen helt uden at trykke på bremsen, så triller bilen kun lidt tilbage og bliver dernæst blødt bremset (som af en fjeder) og 'holdt' uden at det grønne P tænder...

- Er det så bremseskiver der holder bilen der eller bliver der sendt en DC strøm gennem motoren ?
Jeg spørger fordi jeg tænker at hvis det er det sidste, så koster det jo både strøm (ganske vist ikke særlig meget) men motoren bliver vel også varm ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

zyp

Såvidt jeg har sett i bilen min så får jeg beskjed om å «trå inn bremsen» når jeg gjør det samme. Vil tro det er motoren som holder igjen frem til jeg gjør det.

Herbie

Dette er bakkestart-assistansen. Motoren får akkurat nok strøm til å holde bilen. (Som for øvrig er  AC, ikke DC).
Sjekk effektmåleren på bilen, jeg har sett den øke med 500-600 Watt i bratte bakker.
Et uønsket forbruk som enkelt lar seg løse med å la autohold-funksjonen holde bilen i steget. Eller bare bremse selv.

jensjacob

Sitat fra: Herbie på torsdag 29. september 2016, klokken 10:02
(Som for øvrig er  AC, ikke DC).

Ok. Jeg troede at frekvensen til motoren afhang af omdrejningstallet. Således at hvis motoren står stille så er frekvensen nul.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA