Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ampera på fredag 28. april 2017, klokken 12:40
Det ryktes jo om to pakker 60kw og rimelig 40kw.
Rykter er jo det det er enn så lenge. Frem til publisering så er det like sannsynlig at de beholder 30 kWh og kommet med en ny 40 kWh  som 40 og 60.

Gordon Retriever

Sitat fra: svingen på onsdag 26. april 2017, klokken 12:28
@Gordon Retriever tror det er opp til hver forhandler,jeg ringte og ble satt rask på intresse list og ble lovet og få info enten på mail eller tlf så snart dem hadde noe mer nytt og melde.

@svingen:  Takk for svar. Jeg ser enkelte forhandlere argumenterer med at det ikke er nødvendig med interessentlister.  Som en selger sa til meg:  "Jeg kommer til å bestille inn 50 biler, så alle skal få."  Fantastisk - hvis alle var så forutseende ville det aldri blitt venteliste verken på Ioniq eller Ampera-E.  Og så 50 biler, da.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ampera på fredag 28. april 2017, klokken 12:40
men det kan jo vare andre løsninger, f.eks blir det 50kw pakke men med 150kw hurtig lading, så vil jeg tro de klarer seg bra fortsatt mot Ampera-e.

Nå som pressen er i full gang med å rulle terningkast seks for det store batteriet i Ampera-E, kan det virke dristig å lansere en bil med et mindre batteri.  Men hvis Nissan er innstilte på å være ledende på elbilfronten, må de gjøre mer enn bare å montere et større batteri i Leaf.
Hastighet på hurtiglading som du nevner er en ting, og den nye Leafen bør helst være minst like effektiv som Ioniq EV.  Dessuten bør vi forvente det meste av moderne førerstøttesystemer.  Jeg synes også at ny Leaf uten Led-matrix lykter og head-up display vil være en skuffelse.

Og hvor bør nye Leaf plassere seg prismessig med et batteri rundt 40kWh? Jeg mener omtrent som utgående modell, justert for valutasvingninger - dvs. klart under Ampera-E.

snoemann

Jeg ble litt skuffet over artikkelen du linket til Gordon, fordi det ser ut til å være informasjon Nissan har delt selv. Dermed er jeg redd for at det faktisk er 40kwh de kommer til å slippe til høsten. Sannsynligvis det samme batteriet som i Zoe? Det passer iallefall veldig bra med rekkeviddeestimatene.

De kommer sikkert til å fortsatt selge endel Leaf'er da, siden den er endel større enn Bolt'en, men det passer ikke overens med Nissan sitt mål om å bli ledende på elbilfronten igjen.

Personlig håper jeg på en 60kwh utgave, men føler sannsynligheten er lav for det nå. :-\
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Counterpointer


snoemann

Sitat fra: knut.aulie på fredag 28. april 2017, klokken 22:06
@snoemann

I want to believe! Men føler det er høy sannsynlighet for at artikkelforfatteren i motor kun benytter seg av samme kilder som oss andre. Og da er vi tilbake til spekulasjon basert på konseptbilen...
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

EV-FTW

Sitat fra: TJK på fredag 28. april 2017, klokken 08:57
Hadde den enda blitt sånn  :angel:



Ja, hadde den enda blitt sånn! Da var den meget penere.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

gigafactory

I den japanske artikkelen står det at strategien er å oppgradere rekkevidde uten å gjøre den dyrere. Jeg skal ikke klage om nye Leaf i første omgang blir en moderne bil med ~40 kWh til dagens kampanjepriser ;)

kjølholdt

Lanserer Nissan 40kwh batteri kan det sammenlignes med å satse tungt på DVD formatet i disse streaming tider! Forutsatt at man har et uttalt ønske om å være markedsledende på el bil fronten
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !


Myrvang

De snakker om samme pris som dagens modell og priser på rundt 300.000,- Det skiller jo 90.000,- som er nesten 50%. Blir spennende å se, kommer det en ny bil med 70 km EKSTRA NEDC rekkevidde, 250 vs 320, så er det ikke verdt å oppgradere for min del. Har et dieseldyr som skal erstattes på sikt, men må ha hengerfeste, og det finnes det ingen elbiler tilpasset mitt budsjett som har enda. Får nye leaf det derimot kan jeg forsvare prisen, da Mondeoen er dyr å eie med regreimskifte, diesel og annet gøy som følger med...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Counterpointer

Hengerfeste på Leaf har vel selv ikke de mest optimistiske foreslått. Jeg tror første "rimelige" med hengerfeste er Tesla M3. Tror ikke hverken iPace eller e-tron quattro får det engang ( og de er heller ikke rimelige)

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. mai 2017, klokken 11:30
Hengerfeste på Leaf har vel selv ikke de mest optimistiske foreslått. Jeg tror første "rimelige" med hengerfeste er Tesla M3. Tror ikke hverken iPace eller e-tron quattro får det engang ( og de er heller ikke rimelige)

Etter å ha sett ymse spionbilder av Model 3 er konklusjonen at hengerfeste er et must på den bilen.
"I like soul with a capital S"

tomrh

Hvis Tesla kommer i nærheten av den produksjonsraten de har planlagt (halv mill i året, økning til 1 mill) og den får hengerfeste så kommer «alle» i Norge snart til å eie TM3.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gordon Retriever

Tilhengerfeste tror jeg vi kommer til å se på biler med væskekjøling av batteri.

Hvis Nissan er innstilte på å forbli ledende ved å være konkurransedyktige på pris, er jeg usikker på om avansert temperaturkontroll av batteriet er noe som blir høyt prioritert på neste generasjon Leaf.

Med litt skuffende produksjonstakt hos Kia/Hyundai og GM, samt noe blandede signaler fra Nissan, begynner en reservasjon på Model 3 å virke som en bedre og bedre idé.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA