Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.  (Lest 5314 ganger)

teralv

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« på: Onsdag 28. ſeptember 2016, klokken 11:08 »
Har fått fatt i en grei og billig Salto EVSE552 som jeg snart har i hende.
Forstår denne kan justeres mellom 10 - 16 - 32 amp. Heldigvis har jeg en 32 amp kurs i garasjen med jordfeilautomat.

Spørsmålene er:

1. Finner ingen info om hvordan en justerer strømstyrken. Står at en må ha et spesialsett med elnummer.
Noen som vet hvordan dette gjøres ? Er det virkelig rakettforskning ? Eller kan en med greie elkunnskaper og handyfingre gjøre dette? Hvordan skal det gjøres?

2. Har et grovvern i sikkringsskap for lyn. Kunne tenkt meg å satt inn en finvern i denne boksen. Antar det er plass på DIN skinnen inni. Noen som har tanker rundt det?

Har som sagt grovvern i sikkringsskap. En elektriker nabo mente det var tull (han er elektrikker og jobber nå i nettselskapet her som leverer strøm på øyen her, god peiling altså) å ha grovvern i våre hus, da ledningene går i jord hele veien fra trafo. Dessuten ligger mitt hus lengst vekk fra trafo, noe han da mente ville gi små sjangser for overspenninger her. Men det har jeg opplevd for 2 år siden ved torden. Da røk både printer og en pc skjerm!

Derfor ønsker jeg så langt det er mulig å få inn et finvern i salto boksen. Går det? Er det fornuftig?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

teralv

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #1 på: Fredag 30. ſeptember 2016, klokken 16:18 »
Det har løst seg - må til med datakabel for å omprogrammere denne.
Skulle sett det enklere, men nå er det en løsning i sikte uten å få inn en elektrikker.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

broombroom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #2 på: ſøndag 22. Oktober 2017, klokken 13:53 »
Hei,
Ser at dette er en gammel tråd, men spørsmålet mitt er relevant.

Skal snart installere en Saltoboks 572 i garasjen, men ønsker å sette ned strømstyrken fra 30 til 16A. Er defor nysjerrig på hvordan fikk du løst dette. Hvor får man tak i SW og hva slags kabel bruker du mellom Saltoboks og pc?
2018 BMW i3 Lci 94Ah Fully Charged Edition
2010 BMW E61 535dAT MSport Edition
2007 BMW E61 520dAT (x)
2001 Volvo S60 2.0T (x)

brako79

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 385
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #3 på: Onsdag 01. November 2017, klokken 12:16 »
"Følger"
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

lutipold

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #4 på: Fredag 19. Oktober 2018, klokken 21:41 »
Til tross for gammel tråd, så har jeg litt informasjon å føye til. I Salto 572, så sitter det en EVCC-enhet som er produsert av ABL Sursum. En av oppgavene til EVCC er å justere ladestrømmen. EVCC kommer med forskjellig firmware, og du kan sjekke versjon ved å videofilme lysdiodene som er øverst i venstre hjørne når du setter spenning på boksen. Har du versjon 2.8, så blinker det 2 ganger på den grønne og så 8 ganger på den blå.

Her er lenke til EVCC manual og programeringskoder:https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1100000-1199999/001170657-an-01-de-EVSE_LADEUEBERWACHUNG_IEC_61851_1_MODE_3.pdf

Ved hjelp av en USB til RS485 dongle, så skal det være mulig å sende korrekte kommandoer til enheten. Jeg har gjort et forsøk med terminalprogramvaren Winmill CodeDebug, men får ikke noe respons tilbake.

Har forsøkt følgende kommando for å lese ut FW versjon:
!0 01<cr><lf>

Jeg er litt usikker på hva mellomrommet i kommandoen egentlig betyr. Betyr det ASCII-verdi for space eller DEC=000? Har selvfølgelig forsøkt begge deler. Eneste respons jeg får fra boksen, er når jeg tilslutter strøm. Da kommer det tre bytes via RS485 lenken.
« Siste redigering: Fredag 19. Oktober 2018, klokken 21:43 av lutipold »
VW E-up!
BMW i3 i bestilling

teralv

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #5 på: Fredag 19. Oktober 2018, klokken 22:13 »
Jeg har både software og kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

lutipold

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #6 på: Mandag 22. Oktober 2018, klokken 18:52 »
Endelig fikk jeg til å programmere Salto-boksen uten å anskaffe spesialutstyr. Jeg hadde oversett en parameter for seriell kommunikasjonshastighet i dokumentasjonen. Når jeg justerte baud rate til 38400, fikk jeg umiddelbart kontakt med EVCC-enheten i Salto-boksen.

Jeg benyttet en USB til RS485 dings fra AliExpress til 0,74 USD ink porto. Denne installerte seg på Windows 10 64-bit som COM3 - plug-and-play. USB-dingsen har bare to terminaler, og i Saltoboksen er det tre (MBA). Jeg benyttet ikke M-terminalen (jord) og koplet heller ikke inn noe termineringsmotstand.
For å sende kommandoer fra PC, så benyttet jeg ComDebug Terminal (http://www.windmill.co.uk/serial.html).

Her er kommandoene for å forespørre boksen. Husk at alle komandoer skal avsuttes med carriage return og linefeed.
!0 01 - Get firmware
!0 02 - Get status (0000->A)
!0 11 - Get present chargning current
!0 26 - Get default charging current
Kommandoen for å sjekke innstilt ladestrøm returnerer en verdi som må ganges med 0.06A for å få verdien i ampere. Boksen min ga verdien 0267. Dette tilsvarer 16,02 Ampere. Etter reprogramering så ble verdien dobbelt så høy – 0533.

Kommandoene for å programere:
!0 03 - Switch to manual
!0 12 0006 - set present charging current 32A
!0 15 0006 - set default charging current 32A
!0 25 - leave MANUAL (or stop charging)
!0 00 1111 – reset

Merk at reprogrammering av boksen bryter med gjeldene el-forskrift. Reprogramering skal gjøres av autorisert installatør og det kreves ny sluttkontroll og samsvarserklæring.
VW E-up!
BMW i3 i bestilling

Megleren

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 151
    • Vis profil
2109  Hyundai Ioniq
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

teralv

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Justere strøm på Salto EVSE552 / lynvern.
« Svar #8 på: Fredag 02. Oktober 2020, klokken 08:49 »
Jeg kan ikke svare på det, men jeg har fremdeles mitt for utleie - 500,- + frakt med sporing.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen