Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Likestrøm, Sauegjerder, Transformatorer og Jordfeilbrytere

Startet av Griffel, søndag 25. september 2016, klokken 09:57

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 23:55
Vel, eg tenkte me skulle få ein god diskusjon rundt temaet: normen og terminologi, men dengang ei!
Da passer jo dette bedre her enn i den orginale tråden om lading av ZOE:

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:02
Nåja, eg har no ein mistanke om at Griffel her har tekje seg ein liten høneblund i timen ;)

Spenninga er høg, men kvifor er strømmen så lav på straumgjerdet trur du? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?   ;)

Hadde strømgjerdet vore farligt så hadde da vore forbudt rekna eg med for ein har jo ei ganske klar grense på kor mykje straum som må til for at den begynner å værta farleg, så noko må jo begrensa den!
Jeg har så mange timer at en høneblund blir som en musepiss i havet.

Hva tror du grunnen er til at strømgjerdet er mer ubehagelig enn farlig?

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59
Eg snakkar og om tilbakeslag av DC spenningar på fasane og ikkje DC feil mot PE leder.
RCDer enten de er av type A eller B reagerer ikke på spenninger. (C-en i RCD står for current som på norsk er strøm). En strøm som går fram i en leder og tilbake i en annen vil utlignes og ikke trigge hverken en A eller B type. Det eneste RCD kan reagere på er når summen av faseledere og N ikke lenger er 0. Det skjer kun ved feil mot PE-leder eller annen strømbane forbi de ledningene som er ført gjennom jordfeilbryteren.

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 20:59
Trekker du ut kontakten på bilen så går den ned til 0V og med ein trafo på 10 til 20KVA så er da faktisk ein del strøm som slepp gjennom pga at fluksen i trafoen som er opparbeida på sekundærsida vil gå ut på primærsida. Og vips så har du metta den lille summasjonstrafoen som ligg i jordfeilbryter A og den er ute av funksjon. Om den er ute av funksjon lenge eller bare den tida DC går gjennom har eg ikkje fundert på enno.
Transienter ved inn og utkobling av transformatorer og lading av lange kabler vill kunne slå ut jordfeilbrytere av både A og B type om det ikke var for tidsforsinkelsen i disse.

At jordfeibrytere type A kan gå  i metning så lenge det går en glatt likestrøm i en retning gjennom den er vi nok enige om. Men en puls varer ikke lenger enn en pulslengde.
50HZ=20mS

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. september 2016, klokken 21:04
Ein treng iallfall ikkje store pulesen for å slå ut (mette) ein RCD-A brytar med DC straum.
Som en bekjent sa: "man skal hore meget før ørene faller av"
kl 21.04 Er vel litt tidlig å gå til sengs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det mest morsomme er at dersom en glatt likestrøm skulle gå gjennom en trafo ville jordfeilvern type b ikke finnes.

Det er nettopp det faktum at glatt likestrøm ikke går gjennom en summasjonstrafo i et type A vern som gjør at den ikke løser ut ved glatt likestrøm.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA