Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nettet takker 1,5 mill El biler

Startet av kjølholdt, lørdag 24. september 2016, klokken 09:42

« forrige - neste »

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Robert Sund

Dagens næringsliv er usedvanlig mer kompetent enn andre store medier i Norge. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til. Jeg synes egentlig ikke det burde være slik at man kan stole mer på en avis enn på NTNU ... . Gratulerer til DN.

Kanutten

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 24. september 2016, klokken 14:52
Dagens næringsliv er usedvanlig mer kompetent enn andre store medier i Norge. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til. Jeg synes egentlig ikke det burde være slik at man kan stole mer på en avis enn på NTNU ... . Gratulerer til DN.

Er det virkelig slik, eller er det du som velger å se kompetanse hos dine meningsfeller?

hgs

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 24. september 2016, klokken 14:52
Dagens næringsliv er usedvanlig mer kompetent enn andre store medier i Norge. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til. Jeg synes egentlig ikke det burde være slik at man kan stole mer på en avis enn på NTNU ... . Gratulerer til DN.

Det er vel strengt tatt enkeltprofessorer ved NTNU man ikke kan stole på når det gjelder elbiler.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

3irikur

Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Robert Sund

@Kanutten Det er jo klart en felle som det er lett å gå i. Også for fagfolk. Det kalles Confirmation bias. Men av det jeg har sett av artikler i media om ting som jeg har mye kunnskap klarer DN seg forbausende godt. Det er de nesten alene om.

Artikler som omhandler ting jeg har mindre kunnskap om er det vanskeligere å vurdere. Men argumentasjonsfølgene henger sammen. Det er de også nesten alene om.

Når de oppgir primissene (ca hvor mange TWh det blir, hvor stor andel det er av totalen, og hvor stor andel det er for husholdningene, osv.) for konklusjonen (nettet takler x mill elbiler), og alt stemmer, da treffer de godt.
Og de til og med får med _når_ på døgnet elnettet har lav utnyttelsesgrad, da burde de få blomster.


(Og rent personlig er jeg mer opptatt av hvorfor ting er som de er, hele rekken bakover, enn konklusjonen. Da konklusjonen da kan følge (og bli justert av) primissene. Risikoen for bias blir mindre, men sannsynligheten for å bli oppfattet som (og være) fagidiot større. Men jeg mener jo at det er mest rett ;) )


I andre massemedier ser det ut til at de samme journalistene skriver om vidunder slankekurer, ett nytt vidunder likerettermateriale som skal få brødristere til å bruke mindre strøm, draps bier, og alt annet. Dramatisk er det i alle fall.


@hgs
De skjemmer i alle fall ut NTNU. Og NTNU lar det skure.

Ingeniøren

Sitat fra: hgs på lørdag 24. september 2016, klokken 20:14
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 24. september 2016, klokken 14:52
Dagens næringsliv er usedvanlig mer kompetent enn andre store medier i Norge. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til. Jeg synes egentlig ikke det burde være slik at man kan stole mer på en avis enn på NTNU ... . Gratulerer til DN.

Det er vel strengt tatt enkeltprofessorer ved NTNU man ikke kan stole på når det gjelder elbiler.

Kanskje ikke så rart da en professor kan alt om ingen ting :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Gnilre

Dette er ikke en DN-sak, men en NVE-sak:
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/
Det gir jo litt mer kredibilitet når det er fagfolk i et stort statlig direktorat som fastslår dette enn journalister i DN. Skjønner ikke hva journalist-diskusjonen har med saken å gjøre egentlig. Saken er vel heller at Norge har kapasitet til full overgang til elektriske kjøretøyer såfremt det vesentlige av ladingen foregår utenfor høylastperioder, fortrinnsvis om natten.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

knut3448

Mye av strømmen elbiler trenger frigjøres vel etterhvert fra raffineri som legges ned... Dermed blir ikke netto økning av strømforbruk så stor!?

Gardin

Man trenger ikke være professor for å forstå at strømnettet kan håndtere at elbiler bruker strøm når forbruket ellers er lavt. Bekymringen er heller den delen av ladingen som skjer samtidig som at annet forbruk er høyt. Med innføringen av "smarte" stømmålere kunne dette vært løst enkelt med å gjøre det billigere å bruke effekt i perioder hvor stømnettet har mye ledig kapasitet slik at flere elbileiere ville flyttet ladingen til disse tidene.

Men nettselskapene ser åpenbart ikke noe behov for dette. De går heller for en modell som er designet for å maksimere profitt og i minst mulig grad påvirker når folk bruker strøm. Hvem vet egentilg når de har månedens høyeste effekttime, og hva de kan kjøre for å redusere dette?

Elbileierene betaler uansett mer nettleie pga det økte forbruket, og elbileiere som lader på ettermiddagen vil kanske komme til å betale enda mer. Da kan sikkert nettselskapene bruke noen av de ekstra inntektene de får fra elbilladingen til å fiansiere oppgradering av strømnettet der det eventuelt trengs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA