Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrasjon rundt ny leilighet og tilbudt ladepunkt.

Startet av Filip86, fredag 23. september 2016, klokken 12:35

« forrige - neste »

elektrolux

Tipper utbygger har regnet med en faktor 1 og kommet fram til at skal alle få lademulighet blir effekten 1,8 kW / P plass. Med 102 boenheter og hver sin P plass blir dette 183 kW kapasitet til lading.

Deler en dette på 5 kurser får hver kurs 36 kW som er perfekt til at alle i dette bygget kan få inntill 22 kW lading fra et Zapcharger Pro system.

Alle her forstår nok dette, men å få utbygger til å innse dette blir en utfordring.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gte-bjørn

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet der jeg betalte 20.000 for å få schuko med 10A på min plass i kjelleren. Jeg ble fortalt at det var det som var "vanlig" eller "anbefalt" eller noe slikt. Den er koblet til min måler (men sikringen er ikke i mitt skap). Vi fikk først høre at 4 av 25 plasser hadde bestilt, senere ble det sagt 3 men da jeg tok en tur rundt etter innflytting fant jeg bare 2. Det er meg med en Golf GTE og naboplassen med en Citroen Zero.

Min hybrid har jo "lite" batteri som fullades på under 4 timer på 10A så for meg er det ikke noe problem.

Filip86

Sitat fra: nr1rayner på fredag 23. september 2016, klokken 19:33
Det har vel ikke kommet helt frem:
Er denne schukoen ment som lading av elbil, eller bare for å ha stikk i forbindelse med parkering?

1,8kw er lite, utrolig lite. 10A fungerer fint for de fleste som lader over natta, men 1,8kw vil jo bli ca 8A.
Jeg regner ca 10% pr.time med 10A på min 24-Leaf, så regn med ca 8% med 8A..?
Det skulle da ta ca 12-13 timer å fullade en 24-Leaf fra tomt til fullt. For ikke å snakke om en Opel AE, som da vil ta ca 30-35 timer.
Med så sakte lading vil jeg si man tvinges til å ha 2 biler hvis man har elbil og kjører en del..

Med 16A går det ca 16-17% inn pr time på min, så regn 7 timer fra tom til full, eller 15-20 timer med AE.
Såpass bør det nesten være på et nytt anlegg ment for å lade elbil..
"Uttak for el-bil lading med schuko uttak maksimalt 1.8kw ladekapasitet" man får tolke det som man vil, men jeg tolker det som et sted jeg skal kunne lade bilen min, fremfor å dra på hurtigladere.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2016, klokken 19:56
Tipper utbygger har regnet med en faktor 1 og kommet fram til at skal alle få lademulighet blir effekten 1,8 kW / P plass. Med 102 boenheter og hver sin P plass blir dette 183 kW kapasitet til lading.

Jeg tipper heller at de har fulgt DSBs anbefaling om maks 8A kontinuerlig belastning på schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#19
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 21:39
"Uttak for el-bil lading med schuko uttak maksimalt 1.8kw ladekapasitet" man får tolke det som man vil, men jeg tolker det som et sted jeg skal kunne lade bilen min, fremfor å dra på hurtigladere.
Som er mer enn nok for en gjennomsnitts betraktning. Men håpløst lavt som maksimum ladeeffekt. Det er det som gjør de lastbalanserst systemene så bra.

Belastningen totalt er nær gjennomsnitt, og de som trenger mer hver dag eller 2 dager i året får mer den dagen de trenger det. Men det bør være et antall ladebokser på en slik felleskurs slik at behovet jevner seg ut.

Elektrolux system her med 21 deltagere/kurs vil fungere mer enn tilfredstillende i så måte. Helt klart en vesentlig bedre løsning, men ikke en billigere løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Filip86

Jeg kan leve med lav effekt, men skulle heller sett for at de kunne tilby en type 2 lader og ikke schuko. Slik at hvis man oppgraderer nettet om noen år, så slipper man å bytte ut hele boksen.

Ferry

Sitat fra: gte-bjørn på fredag 23. september 2016, klokken 20:09
Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet der jeg betalte 20.000 for å få schuko med 10A på min plass i kjelleren.

Det høres grusomt dyrt ut, men mulig det innebærer mye ekstra arbeid(?) Jeg betalte i underkant av 4000,- for en 32 A/400 V CEE i garasjen på nybygg. Men da ble det tatt hensyn til fra start, så det tok nok ikke så mange minutter ekstra å gjøre jobben.

Griffel

#22
Sitat fra: Ferry på fredag 23. september 2016, klokken 22:25
Jeg betalte i underkant av 4000,- for en 32 A/400 V CEE i garasjen på nybygg. Men da ble det tatt hensyn til fra start, så det tok nok ikke så mange minutter ekstra å gjøre jobben.

Dersom dette var i en fellesgarasje for leligheter i et større kompleks høres det utrolig billig ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Det er enebolig, så ikke mange meter fra sikringsskap til garasje. Og kun gjennom trevegger så vidt jeg kan skjønne. Neppe mer enn 8-10 meter totalt. Så det tok nok ikke lange tida å borre hull og klipse fast et ekstra trekkerør i tillegg til alt annet elektroarbeid i huset.

nr1rayner

Ja, det er jo nettopp det med leiligheter og fellesgarasje at andre ikke skal betale for strømmen din, da blir det gjerne noen ekstra meter med kabel for at den skal gå på nettopp din strømmåler..

Da er det vel bedre å sette opp noen få plasser med type2 og RFID med en eller annen avtale?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

gte-bjørn

Sitat fra: Ferry på fredag 23. september 2016, klokken 22:25
Sitat fra: gte-bjørn på fredag 23. september 2016, klokken 20:09
Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet der jeg betalte 20.000 for å få schuko med 10A på min plass i kjelleren.

Det høres grusomt dyrt ut, men mulig det innebærer mye ekstra arbeid(?) Jeg betalte i underkant av 4000,- for en 32 A/400 V CEE i garasjen på nybygg. Men da ble det tatt hensyn til fra start, så det tok nok ikke så mange minutter ekstra å gjøre jobben.

Det er nok endel ekstra-arbeid å legge kabel fra min strømmåler ja, selv om dette er i et nybygg. Utbygger insisterte på at de *ikke* tjente penger på dette. Tipper det også ikke var tilfeldig at de to i samme blokk som bestilte stikk fikk plasser ved siden av hverandre.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gte-bjørn på søndag 25. september 2016, klokken 11:50Det er nok endel ekstra-arbeid å legge kabel fra min strømmåler ja, selv om dette er i et nybygg. Utbygger insisterte på at de *ikke* tjente penger på dette. Tipper det også ikke var tilfeldig at de to i samme blokk som bestilte stikk fikk plasser ved siden av hverandre.
Det kan godt hende det er elektrikeren som tjener penger. Det som er klart er at det er i hvert fall noen som tar seg svært godt betalt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tiger`n

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 25. september 2016, klokken 14:09
Det kan godt hende det er elektrikeren som tjener penger. Det som er klart er at det er i hvert fall noen som tar seg svært godt betalt.
Ikke så sikkert det. Er som regel utbyggere som tjener penger, de som er leid inn går på faste priser til "selvkost" omtrent. Vanskelig å få overskudd i mange bedrifter nå, mye konkurranse om jobbene.
Bare for å videreformidle tjenester til kunde legger utbygger på 20-30 %, uten at det er noe som helst jobb for dem. Du kan jo bare se på en del regnskaper, det er sjelden håndverkerfirmaer går særlig godt. Som regel såvidt at de dekker sine utgifter. Utbyggere derimot, det er der pengene ligger.

Kim Morten

Vi har også kjøpt leilighet i nybygg, ferdig i 2018. Der fikk vi med garasjeplassen tilbud om ladeplass. Det kostet 35k :o, men da får vi 11kW  :D
Sort E-Golf
Oslo

gte-bjørn

I forbindelse med avlesning av strømforbruk ved kvartalsskiftet oppdaget jeg at den ekstra kretsen som er satt opp for min ladeplass med schuko faktisk har en 16A sikring, ikke 10A som jeg trodde og var blitt fortalt. Nå kan jeg uansett ikke lade med mer enn 10A på schuko, men dog...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA