Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrasjon rundt ny leilighet og tilbudt ladepunkt.

Startet av Filip86, fredag 23. september 2016, klokken 12:35

« forrige - neste »

Filip86

Hei,

I den nye leiligheten som ikke er ferdig bygget, så tilbyr utbygger at man betaler 15500Kr for en schuko som leverer 1.8kW.
Har man virkelig ikke kommet lenger enn å tilby "nødladere" (iflg. enova) som vanlige elbilladere i nybygg?

Jeg hadde nå sett for meg at man i et nytt bygg i 2016 kunne hvertfall ha betalt for å få en type 2 lader....

Er det noen som har noen innspill rundt dette? Det er vel ikke så mye man får gjort?

nr1rayner

Latterlig..
Kostnaden ligger vel stort sett i å trekke kabel, og en dobbelt så tykk kabel koster vel langt fra dobbelt så mye?
Burde i det minste ha CEE blåstikk med 16A vel ? Type 2 med 6,6kw hadde jo vært enda bedre, men enda mer kostbart...

Schuko med 10A sikring og temmelig tykk kabel er vel det billigste alternativet etter det nye regelverket..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Hvem er utbygger?

Tenker at her trengs misjons arbeid.

En overlegen løsning trenger ikke bli veldig mye mer kostbart
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Filip86

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2016, klokken 12:59
Hvem er utbygger?

Tenker at her trengs misjons arbeid.

En overlegen løsning trenger ikke bli veldig mye mer kostbart
NCC er utbygger, NBBO er vel de som er "ansvarlige" for prosjektet.

Griffel

#4
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 13:18
NCC er utbygger, NBBO er vel de som er "ansvarlige" for prosjektet.
Jeg tror nok elektrolux må få litt mer opplysninger om prosjektet for å kunne utføre sitt nyttige misjons arbeid.
Du bør nok sende ham en mail med kontakt personer osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Filip86

Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2016, klokken 13:25
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 13:18
NCC er utbygger, NBBO er vel de som er "ansvarlige" for prosjektet.
Jeg tror nok elektrolux må få litt mer opplysninger om prosjektet for å kunne utføre sitt nyttige misjons arbeid.
Du bør nok sened en han en mail med kontakt personer osv.

Har sendt PM med forespørsel om mail, så kan jeg sende over alle detaljer...

fredag

Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 12:35
Hei,

I den nye leiligheten som ikke er ferdig bygget, så tilbyr utbygger at man betaler 15500Kr for en schuko som leverer 1.8kW.
Har man virkelig ikke kommet lenger enn å tilby "nødladere" (iflg. enova) som vanlige elbilladere i nybygg?

Jeg hadde nå sett for meg at man i et nytt bygg i 2016 kunne hvertfall ha betalt for å få en type 2 lader....

Er det noen som har noen innspill rundt dette? Det er vel ikke så mye man får gjort?

Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Filip86

Sitat fra: fredag på fredag 23. september 2016, klokken 14:38
Sitat fra: Filip86 på fredag 23. september 2016, klokken 12:35
Hei,

I den nye leiligheten som ikke er ferdig bygget, så tilbyr utbygger at man betaler 15500Kr for en schuko som leverer 1.8kW.
Har man virkelig ikke kommet lenger enn å tilby "nødladere" (iflg. enova) som vanlige elbilladere i nybygg?

Jeg hadde nå sett for meg at man i et nytt bygg i 2016 kunne hvertfall ha betalt for å få en type 2 lader....

Er det noen som har noen innspill rundt dette? Det er vel ikke så mye man får gjort?

Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Borettslags leilighet, så går nok ikke...derfor jeg prøver å få involvert noen med mer kunnskap til å overbevise de om at en 1.8kW schuko blir/er ubrukelig om kort tid.

Griffel

#8
Sitat fra: fredag på fredag 23. september 2016, klokken 14:38
Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Enig i at dette er i strid med anbefalingene for nye ladepunkt.
Men, det er nok ikke enklere å få til dette enn å få utbygger til å levere en mode3 ladeboks med en gang. Løsningen for større utbygginger og fellesgarsjer er nok den elektrolux misjonerer: ladestasjoner med lastbalansering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Filip86

Sitat fra: Griffel på fredag 23. september 2016, klokken 15:03
Sitat fra: fredag på fredag 23. september 2016, klokken 14:38
Be om å få en 16A kurs (eller mer hvis du trenger) med CEE-kontakt og rød/blå CEE-kontakt, og B-vern. Forklar dem at selv om 10A schuko strengt tatt fremdeles er lovlig, så er det ikke anbefalt av DSB.

Og så får du en elektriker til å bytte ut CEE-kontakten med en mode3-ladeboks når du flytter inn.
Enig i at dette er i strid med anbefalingene for nye ladepunkt.
Men, det er nok ikke enklere å få til dette enn å få utbygger til å levere en mode3 ladeboks med en gang. Løsningen for større utbygginger og fellesgarsjer er nok den elektrolux misjonerer: ladestasjoner med lastbalansering.
Når man får sånne svar som det her:
" Jeg mener at størrelsen på ladepunkt er tilpasset slik at flere kan få tilbudet innenfor rammen av kapasiteten som er lagt opp uten at noen « subsidierer» elbiltilkobling i leilighetsprisen. Når det gjelder fremtidsutsikter, så bygges det eget traforom i prosjektet som burde muliggjøre oppgradering ved endring i etterspørsel og teknologi. Dette må tas opp i borettslaget etter innflytting ."

Så mister jeg fort trua på at det er mulig å få til noe...Det han egentlig skriver er "Betal 15500Kr nå, også betaler du det samme + inflasjon og prisstigning om 3-5 år, for da skal vi oppgradere"

Håper at det hjelper å kontakte elektrolux slik at man får til en bedre løsning....

JanBrede

Dette legger seg vel pent inn i mulighetsrommet som "tilbydere"  av ladestasjoner for elbil ser nå (elektrolux høflig untatt)  Har fulgt med på mode 3 ladestasjoner i flere år på grunn av planlagt utbygging i borettslag, og leverandørene har i flere tilfeller nesten doblet prisen for det samme produktet. 

At det koster 15.500 for en separat kurs med vanlig kontakt er jo helt vilt.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Filip86

#11
Sitat fra: JanBrede på fredag 23. september 2016, klokken 15:49
Dette legger seg vel pent inn i mulighetsrommet som "tilbydere"  av ladestasjoner for elbil ser nå (elektrolux høflig untatt)  Har fulgt med på mode 3 ladestasjoner i flere år på grunn av planlagt utbygging i borettslag, og leverandørene har i flere tilfeller nesten doblet prisen for det samme produktet. 

At det koster 15.500 for en separat kurs med vanlig kontakt er jo helt vilt.
Glemte å skrive at det er med egen måler og jordfeilbryter. Men allikevel...
Edit: eks. Mva var prisen og...helt latterlig

Espen Hugaas Andersen

En mulighet er vel å droppe stikkontakt i første omgang, og etter man har flyttet inn krysse fingrene for at styret er oppegående og løsningsorientert. (Man kan vel prøve å havne i styret selv.) Utbygger vil ha mest mulig penger for minst mulig, mens styret skal prøve å sørge for at alle beboerne er mest mulig fornøyde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pudderjagar

Eg vil foreslå å ta kontakt med Elbilforreningen i fylket der du bor og be om hjelp. Da er sleke ting foreningen kan hjelpe med.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nr1rayner

Det har vel ikke kommet helt frem:
Er denne schukoen ment som lading av elbil, eller bare for å ha stikk i forbindelse med parkering?

1,8kw er lite, utrolig lite. 10A fungerer fint for de fleste som lader over natta, men 1,8kw vil jo bli ca 8A.
Jeg regner ca 10% pr.time med 10A på min 24-Leaf, så regn med ca 8% med 8A..?
Det skulle da ta ca 12-13 timer å fullade en 24-Leaf fra tomt til fullt. For ikke å snakke om en Opel AE, som da vil ta ca 30-35 timer.
Med så sakte lading vil jeg si man tvinges til å ha 2 biler hvis man har elbil og kjører en del..

Med 16A går det ca 16-17% inn pr time på min, så regn 7 timer fra tom til full, eller 15-20 timer med AE.
Såpass bør det nesten være på et nytt anlegg ment for å lade elbil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA