Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladestasjon nybygg 28500,-

Startet av jj44nn, onsdag 07. september 2016, klokken 10:10

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:02
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. september 2016, klokken 23:47
Sitat fra: automat på søndag 11. september 2016, klokken 21:17
11kw kommer til å bli standard lading ved kjøpesenter- og besøksparkering, der man typisk står 2-4 timer.

Nja, jeg har mer tro på at vi ender opp med 22kW med lastdeling, slik som utenfor Moss Storsenter. Der er det 5 22kW ladestasjoner. 1 har alltid full hastighet, de 4 andre deler på 22kW.

Eg synest da er rart at kjøpesenter setter opp så raske ladarar. Vi har eit tilfelle på Horisont Kjøpesenter I Åsane ved Bergen. Her står da 6stk 22kw ladarar. HEr er da alltid kø sidan folk brukar dei til å hurtiglade bilane sine sidan dei er så raske. På den korte timen da tar å lade fullt så får du ikkje handla så mykje. Hadde da vore 11 kw så hadde ein måtta stått lengre og ein hadde handla meira samt at fleire hadde kunna satsa på å kjøre her for å handle og lade samtidig.

Da er frykteleg irriterandes å koma der for å finna 5 bilar som er heilt ferdig men sjåføren dukkar ikkje opp før etter fleire timar.

Nå snakker jeg om 22kW med lastdeling. Om de 6 ladeplassene har 22kW hver kan man oppgradere til hele 30 ladeplasser uten å legge inn mer strøm. Uten at det hindrer deg i å få 22kW når de andre 4 plassene i samme cluster er ledige. Å begrense hver plass til 11kW hjelper ikke på noe som helst. Ikke heller på kostnadene til installasjon og utstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Da er nettopp her problemet ligg. Etter lavere effekt etter dårlegare virkningsgrad får du.

Min "sære franske dame" ligg nok heilt i ytterkant av den kanten eg ikkje likar å vere. Men generelt for elbilar så måler eg ei virkningsgrad på 0.7 desverre. Då reknar eg frå da sikringen kan sleppe gjennom til da som fysisk ligg på bilen sitt batteri når da er lada frå 0 til 99%

Eg trur nok da at du vil finna da hvis du ser på kor mykje du får inn på batteriet mot den effekten du kan ta ut av kursen når EVSE er innstillt på In.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. september 2016, klokken 00:06
Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:02
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. september 2016, klokken 23:47
Sitat fra: automat på søndag 11. september 2016, klokken 21:17
11kw kommer til å bli standard lading ved kjøpesenter- og besøksparkering, der man typisk står 2-4 timer.

Nja, jeg har mer tro på at vi ender opp med 22kW med lastdeling, slik som utenfor Moss Storsenter. Der er det 5 22kW ladestasjoner. 1 har alltid full hastighet, de 4 andre deler på 22kW.

Eg synest da er rart at kjøpesenter setter opp så raske ladarar. Vi har eit tilfelle på Horisont Kjøpesenter I Åsane ved Bergen. Her står da 6stk 22kw ladarar. HEr er da alltid kø sidan folk brukar dei til å hurtiglade bilane sine sidan dei er så raske. På den korte timen da tar å lade fullt så får du ikkje handla så mykje. Hadde da vore 11 kw så hadde ein måtta stått lengre og ein hadde handla meira samt at fleire hadde kunna satsa på å kjøre her for å handle og lade samtidig.

Da er frykteleg irriterandes å koma der for å finna 5 bilar som er heilt ferdig men sjåføren dukkar ikkje opp før etter fleire timar.

Nå snakker jeg om 22kW med lastdeling. Om de 6 ladeplassene har 22kW hver kan man oppgradere til hele 30 ladeplasser uten å legge inn mer strøm. Uten at det hindrer deg i å få 22kW når de andre 4 plassene i samme cluster er ledige. Å begrense hver plass til 11kW hjelper ikke på noe som helst. Ikke heller på kostnadene til installasjon og utstyr.

Kostnadane til å bygge ut vil nok variere når du kan redusere frå 22 til 11kw. Kabelen er plutseleg 2,5mm2 og ikkje 6mm2. Når du skal lade ein del bilar så vært da litt avstander.

Den viktigaste faktoren er at da tek lengre tid å lade. Og dei fleste set ikkje i bilen i timasvis når dei kan rusle rundt i eit kjøpesenter. Og etter lengre du er i kjøpesenteret etter meira penger brukar du. Dette er "naturlovar" desverre >:(
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:10
Da er nettopp her problemet ligg. Etter lavere effekt etter dårlegare virkningsgrad får du.

Min "sære franske dame" ligg nok heilt i ytterkant av den kanten eg ikkje likar å vere. Men generelt for elbilar så måler eg ei virkningsgrad på 0.7 desverre. Då reknar eg frå da sikringen kan sleppe gjennom til da som fysisk ligg på bilen sitt batteri når da er lada frå 0 til 99%

Eg trur nok da at du vil finna da hvis du ser på kor mykje du får inn på batteriet mot den effekten du kan ta ut av kursen når EVSE er innstillt på In.

Dette har ingenting med virkningsgrad å gjøre. Virkningsgrad handler om tilført effekt minus avgitt effekt. Tapet er varme. Du har ikke 3 kW avgitt varme fra en elbil som lader 11 kW.  ::)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. september 2016, klokken 00:14
Kostnadane til å bygge ut vil nok variere når du kan redusere frå 22 til 11kw. Kabelen er plutseleg 2,5mm2 og ikkje 6mm2. Når du skal lade ein del bilar så vært da litt avstander.

Med lastdeling og bruk av busskabel er kabeldimensjonen den samme uavhengig av om selve ladestasjonen tilbyr 1x16A eller 3x32A. Har du f.eks en 3x63A 400V kurs som skal forsyne alle ladestasjonenen er det en PFXP 5G16 eller tilsvarende som må brukes som busskabel. Kun den lille stumpen fra hver koblingsboks og inn til ladestasjonen (50-100cm) kan reduseres.

Kostnadene ved å kable busskabel fremfor stjerne er såpass mye lavere når antallet ladestasjoner stiger til mer enn noen veldig få at jeg er overbevist om at denne måten å kable på vil vinne over stjernenett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Allerede i dag er det færre og færre nye biler som tilbyr 22kw lading. Om 5 år tror jeg dette er borte. Laderne er for store, tunge og dyre, til at produsentene vil putte de i personbiler. 32A enfas er ukurant i europeiske strømnett. Jeg tror derfor også dette forsvinner når produksjonsvolumet på bilene går opp.

Mulig 22kw ladestasjoner er fornuftig i dag. Men om 5  år, når det ikke selges biler som kan dra nytte av 32A, så gir det ikke så mye mening med mer enn 11kw ladestasjoner. (Så lenge vi snakker om personbilmarkedet).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 12. september 2016, klokken 10:29
Allerede i dag er det færre og færre nye biler som tilbyr 22kw lading. Om 5 år tror jeg dette er borte. Laderne er for store, tunge og dyre, til at produsentene vil putte de i personbiler. 32A enfas er ukurant i europeiske strømnett. Jeg tror derfor også dette forsvinner når produksjonsvolumet på bilene går opp.

Mulig 22kw ladestasjoner er fornuftig i dag. Men om 5  år, når det ikke selges biler som kan dra nytte av 32A, så gir det ikke så mye mening med mer enn 11kw ladestasjoner. (Så lenge vi snakker om personbilmarkedet).

Nja. Hva som skjer i elbilmarkedet er vanskelig å si, men det som er klart er at en 22kW ladestasjon koster i praksis det samme som en 11kW. Altså er det ikke noe å spare på å gå ned til 11kW.

Eneste forskjellen på en 11kW og en 22kW er tykkelsen på noen korte ledninger inni samt størrelsen på kontaktoren. Utgjør kanskje 200 kroner i produksjonskostnad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Ulempen med å satse på 11kW ladestasjoner er jo at det for biler med enfas lader begrenser effekten til 3,6kW. Derfor vil nok trådstarters anlegg basere seg på 22kW stasjoner, men det kan hende at disse konfigureres for enfase (7,2kW).

I dette tilfelle er, etter det som er tidligere skrevet valgt Keba ladestasjoner. Av en tidliger tråd er det forstått at disse som enfaslader kan distribueres, (statisk) på tre faser i et lastdelingssystem. (master må da via konfigurering vite hvilken faseledning hver enkelte deltader har koblet til "1" for å kunne summere korrekt).

Det kunnen være artig å vite om trådstarter er tilbudt et 22kW tilkoblings punkt eller et 7,2kW punkt. (Begge er 32A) og Leaf kan uansett ikke trekke mer enn 7,2kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Altså, selvsagt finnes det 1000 grunner til at det er mer bekvemt med 22 kW enn 3,6 kW, akkurat som det er mer bekvemt med en Ferrari fremfor en Golf, men det er fremdeles snakk om ca 30000 kr for noe som en vanlig veggkontakt oppfyller for de aller fleste.

Så kan drosjesjåføren som trenger 22 kW heller betale for det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

pudderjagar: 3,7 kW er jo 16 A. Selv om man lader i bare 8 timer og pessimistisk sier 3 kW inn, så blir det fremdeles 24 kWh inn til batteriet, dvs. godt over 120 km.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Old Sparky

Sitat fra: automat på mandag 12. september 2016, klokken 10:29
Allerede i dag er det færre og færre nye biler som tilbyr 22kw lading. Om 5 år tror jeg dette er borte. Laderne er for store, tunge og dyre, til at produsentene vil putte de i personbiler. 32A enfas er ukurant i europeiske strømnett. Jeg tror derfor også dette forsvinner når produksjonsvolumet på bilene går opp.

Mulig 22kw ladestasjoner er fornuftig i dag. Men om 5  år, når det ikke selges biler som kan dra nytte av 32A, så gir det ikke så mye mening med mer enn 11kw ladestasjoner. (Så lenge vi snakker om personbilmarkedet).

Færre og færre? Det har vel aldri vært andre enn Tesla og Zoe? Og Tesla bare som en tilleggsopsjon?

32A enfase tror jeg derimot ikke vil forsvinne med det første. 400V trefase er ikke vanlig i Japan, og vil nok være standard i japanske biler i lang tid framover.

jj44nn

Takk for alle svarene :)
Jeg får vel kjøpe fra utbygger for å være på den trygge siden.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

stefse

Kanskje du kan spørre ladeboksleverandørene om å få bli test kunde på disse greiene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: Old Sparky på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:41


Færre og færre? Det har vel aldri vært andre enn Tesla og Zoe? Og Tesla bare som en tilleggsopsjon?

32A enfase tror jeg derimot ikke vil forsvinne med det første. 400V trefase er ikke vanlig i Japan, og vil nok være standard i japanske biler i lang tid framover.

22kw var viktig på Tesla i starten, men har inntrykk av at dette blir mindre og mindre vanlig at folk kjøper. Og nå får man vel bare 17-18kw versjon? Så vi står igjen med Zoe. Smart har vel også 22kw i andre land?

Japanske biler solgt i Japan vil selvfølgelig ikke få 400V trefase. Men japanske biler solgt i Europa vil utstyres med europalader, som de må ha for konkurrere med europeiske biler. Som kommer til å pushe 3-fas. Men elbilmarkedet må ta av litt flere land enn Norge først, for å få opp produksjonsvolumet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Hvis eg ikkje husker feil så er da eit krav frå EU at det på nye bilar som skal godkjennes innen Eu at dei må ha CCS. Slek eg har forstått da så er Chademo også ute.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA